Input lag på TV från PC
Hej swec,
har googlat och försökt med diverse lösningar men lyckas inte lösa och förstår inte riktigt vart det kan strula heller:
Jag har en stationär dator med 3080ti, kör en aktiv HDMI 2.1 sladd 15m (https://noerdic.se/products/hdmi-2-1-fiber-cable-15m) till tv rummet där en philips smart tv står (https://www.philips.se/c-p/43PUS9235_12/9000-series-4k-uhd-an...).
- Jag kör aktiv usb förlängning för trådlös mus och tangentbord; vilket fungerar utan problem på datorskärmen.
- Jag har provat att bara ha TVn inkopplad och därav haft den som primär bildkälla.
- "Game" "bildprofil" aktiverat i philips (känns dock inte som det berömda "game mode" som man ska hitta och slå på för att slippa lag, utan mer en kontrast/ljusstyrka profil).
- "Ultra HD" påslaget på alla HDMI portar på tvn.
- 60hz påslaget enligt både windows och Nvidia kontrollpanel.
Muspekaren släpar ordentligt på tvn och drar jag till exempel ett programfönster i cirklar så laggar den till ordentligt och hackar emellan åt. Känns som 0,5-1sek delay i t.ex. spel. Har gått igenom alla TV inställningar och slagit på/av det som jag tror kan påverka.
Någon som tror sig vet vad som är problemet? Nån mjukvara? Grafikkortet? Är TVn bara sämst?
Låter helt klart som att du inte har spelläget aktiverat utan endast döpt om HDMI-ingången till "Game"? Philips är rätt röriga. Har tyvärr förlorat/lyckats radera min avfilmning av menyerna. Du ändrar under "AI-bildstil" eller "Bildstil" till spelläget. Dessa nås via kugghjulet på fjärrkontrollen, Vanliga Inställningar och Alla Inställningar där många av alternativet ligger utanför skärm först. Måste vandra ned genom menyn innan man ser alla alternativ och det är det många som missar.
Där på djupet under avancerat finns även ett datorläge som kan slås av/på, dock med risk för att VRR inte fungerar.
- Samsung lanserar Micro-RGB-TV för 310 000 kronor63
- Battlefield 6843
- AOL lägger ned uppringt internet52
- Hemsida hos Freenom har försvunnit, vad gör jag nu?56
- Dags för en 1440p gamingburk28
- SFW! Känn doften av nyklippt gräs med Dreame Roboticmower A1156
- Glansigt eller matt oled skärm2
- Köpa en ny dator åt en vän21
- Hur investerar ni?12k
- N100/N150 mini pc som server (köra ett par virtuella servrar på som router, homeasistant mm)10
- Säljes Datordelar
- Säljes Hifiman arya stealth
- Säljes Trådlöst Gamingheadset: Audeze Maxwell for PC/PS4/PS5 + WC FreeZe
- Säljes Gigabyte Aorus X870 Aorus Elite Wifi7 ICE
- Säljes EVGA GTX 1080 samt 16GB DDR4
- Säljes Geforce RTX 3080 Ventus 3X Plus 10g OC LHR
- Köpes Köpes : AMD Ryzen 7 9800X3D/R9 9950x3d
- Säljes Lite gott och blandat!
- Säljes XP5 Gaming/kontorsstol
- Säljes 3 x Fractal Design chassin (Array, Define R4, Pop Silent)
- Moddare gör genomskinlig Game Boy5
- Samsung lanserar Micro-RGB-TV för 310 000 kronor63
- Trump anser inte längre att Trump anser att Intels VD bör avgå56
- AOL lägger ned uppringt internet52
- Reddit blockerar Internet Archive18
- Fractal Design Scape – en stark hörlursdebut34
- AI leder till prestandaproblem i Firefox81
- Nvidia och AMD betalar 15 procent av kinesisk omsättning i avgift32
- ShowCase: Gaming på språng med Lenovo Legion Pro 7i7
- Snabbkoll: Använder du lösenordshanterare?62
Externa nyheter
Spelnyheter från FZ
- Horizon-likheter bortstädade från Light of Motiram igår
- GTA VI ska ge mer för pengarna än du betalar för, lovar Take-Two-bossen igår
- "Battlefield kommer köra över CoD i år", hävdar f.d. Blizzard-chef igår
- Dragon Age-remasters ska ha nekats av EA: "Verkar vara emot gratis pengar" 11/08
- Microsoft lovar fortsatt stöd till Forza Motorsport/Horizon, trots nedskärningarna 11/08