Input lag på TV från PC
Hej swec,
har googlat och försökt med diverse lösningar men lyckas inte lösa och förstår inte riktigt vart det kan strula heller:
Jag har en stationär dator med 3080ti, kör en aktiv HDMI 2.1 sladd 15m (https://noerdic.se/products/hdmi-2-1-fiber-cable-15m) till tv rummet där en philips smart tv står (https://www.philips.se/c-p/43PUS9235_12/9000-series-4k-uhd-an...).
- Jag kör aktiv usb förlängning för trådlös mus och tangentbord; vilket fungerar utan problem på datorskärmen.
- Jag har provat att bara ha TVn inkopplad och därav haft den som primär bildkälla.
- "Game" "bildprofil" aktiverat i philips (känns dock inte som det berömda "game mode" som man ska hitta och slå på för att slippa lag, utan mer en kontrast/ljusstyrka profil).
- "Ultra HD" påslaget på alla HDMI portar på tvn.
- 60hz påslaget enligt både windows och Nvidia kontrollpanel.
Muspekaren släpar ordentligt på tvn och drar jag till exempel ett programfönster i cirklar så laggar den till ordentligt och hackar emellan åt. Känns som 0,5-1sek delay i t.ex. spel. Har gått igenom alla TV inställningar och slagit på/av det som jag tror kan påverka.
Någon som tror sig vet vad som är problemet? Nån mjukvara? Grafikkortet? Är TVn bara sämst?
Låter helt klart som att du inte har spelläget aktiverat utan endast döpt om HDMI-ingången till "Game"? Philips är rätt röriga. Har tyvärr förlorat/lyckats radera min avfilmning av menyerna. Du ändrar under "AI-bildstil" eller "Bildstil" till spelläget. Dessa nås via kugghjulet på fjärrkontrollen, Vanliga Inställningar och Alla Inställningar där många av alternativet ligger utanför skärm först. Måste vandra ned genom menyn innan man ser alla alternativ och det är det många som missar.
Där på djupet under avancerat finns även ett datorläge som kan slås av/på, dock med risk för att VRR inte fungerar.
- Moderkort med inbyggd Thunderbolt.2
- ShowCase: Phanteks nya chassin och kylning från insteg till lyx0
- Tyskland kan förbjuda reklamblockerare110
- PostNord stoppar tillfälligt USA-försändelser48
- Precision Boost Overdrive.0
- TV LG Oled 65". Horisonella linjer och stängs av sig själv. Har provat det mesta utan framgång.32
- Köpråd för en LG Oled 77". Vet inte vilket alternativ som är bäst att välja?0
- Övriga fynd (bara tips, ingen diskussion) — Läs första inlägget först!1,6k
- Köpråd 85-98 tum, budget ca 200002
- Dagens fynd (bara tips, ingen diskussion) — Läs första inlägget först!21k
- Säljes ASUS ROG Rapture GT-BE98 WiFi 7 Router
- Köpes Steam Deck Oled
- Säljes WLmouse Beast X Pro och Max
- Köpes Stativ för 3st 27" på fot
- Säljes Samsung ViewFinity S6 34" Curved
- Säljes Ubiquiti USG Networks UniFi Security Gateway
- Säljes MSI Optix MPG341CQR 34 & EVGA RTX 2080 SUPER FTW HYBRID
- Säljes Gigabyte X870E Aorus Elite WIFI7
- Köpes G.Skill Trident Z5 Royal Neo RGB DDR5 6000MHz 2x24GB CL26/28 Köpes!
- Säljes Steam deck 256GB LCD +512GB Microsd
- ShowCase: Phanteks nya chassin och kylning från insteg till lyx
- Bedragare utnyttjar AI-söktjänster20
- Veckans fråga: Vad tyckte du om Battlefield 6-betan?50
- PostNord stoppar tillfälligt USA-försändelser48
- Tyskland kan förbjuda reklamblockerare110
- Asus avtäcker ROG Matrix Geforce RTX 509041
- Nvidia sänker grafikkortspriser i Europa87
- Nvidia släpper Smooth Motion för RTX 40-serien16
- Raspberry Pi släpper billig pekskärm20
- Geforce Now får ett ordentligt lyft i bildkvalitet34
Externa nyheter