Permalänk

HDR 10bit i windows10 med LG oled C1

Hur får jag in HDR 10bit i windows10 med LG oled C1?

Jag får in HDR när jag spelar men så snabbt jag tillbaka i windows läge skrivbord/film så går bild tillbaka i SDR läge.
Vill få in HDR 10bit när jag kollar blueray 4k HDR material på datorn via windows 10.

Jag har en NVIDIA GeForce GTX 1660 Ti grafikkort Lenovo bärbar dator kopplad till TVn med HDMI.

Hjälp tack!

Permalänk
Bildexpert 📺

Du aktiverar HDR separat i Windows egna bildinställningar. 10 bitars bild kan du också ställa in där eller in Nvidia-inställningarna som man brukar göra.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Du aktiverar HDR separat i Windows egna bildinställningar. 10 bitars bild kan du också ställa in där eller in Nvidia-inställningarna som man brukar göra.

Nu så fick till HDR signal. tack!

Gick in i nvidia programvaran, valda Ulta HD 4k.
Men får bara in 60Hz, det är väl ok i film.
Fast i spel vill hest ha 120Hz.
Och så går det inte att ändra 8bit inställningen.
Några förslag?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av goddfather82:

Nu så fick till HDR signal. tack!

Gick in i nvidia programvaran, valda Ulta HD 4k.
Men får bara in 60Hz, det är väl ok i film.
Fast i spel vill hest ha 120Hz.

Från PC:n behöver du ofta välja PC-upplösningen 3840x2160 i Nvidia-inställningarna för att nå 120 Hz. Kör du UHD/Upplösningen som ofta är förvald och kallas "4k x 2k" I Nvidia-menyerna är du typiskt begränsad till 60 Hz.

Du måste även aktivera Deep Colour på HDMI-anslutningen i TV:ns menyer om det inte är gjort. Annars får inte grafikkortet rätt metadata om tillgängliga upplösningar.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Från PC:n behöver du ofta välja PC-upplösningen 3840x2160 i Nvidia-inställningarna för att nå 120 Hz. Kör du UHD/Upplösningen som ofta är förvald och kallas "4k x 2k" I Nvidia-menyerna är du typiskt begränsad till 60 Hz.

Du måste även aktivera Deep Colour på HDMI-anslutningen i TV:ns menyer om det inte är gjort. Annars får inte grafikkortet rätt metadata om tillgängliga upplösningar.

Ok toppen, tack!

Vet du varför man inte kan aktivera 10bit istället för 8?

Synkas TVn till 120hz med G-sync automatiskt när man väljer den inställningen i spelet man spelar?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av goddfather82:

Ok toppen, tack!

Vet du varför man inte kan aktivera 10bit istället för 8?

Synkas TVn till 120hz med G-sync automatiskt när man väljer den inställningen i spelet man spelar?

Orsaken till att du inte kan välja 10 bit kan beror på flera saker. Du kanske inte kör full bandbredd över HDMI trots allt. Det går att fortfarande att köra 4K/120 med 8 bitars 4:2:0 över 18 Gbps som är den gamla gränsen för HDMI.

Vad har du för GPU? Med Nvidia krävs RTX 3xxx och 4xxx för att få full bandbredd över HDMI.

Ifall du undrar vilken frekvens TV:n synkar mot kan du se det i TV:ns info-ruta. Du kan också trycka snabbt och upprepat på den gröna knappen för en dold funktion som visar mer detaljerad synk-info.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Orsaken till att du inte kan välja 10 bit kan beror på flera saker. Du kanske inte kör full bandbredd över HDMI trots allt. Det går att fortfarande att köra 4K/120 med 8 bitars 4:2:0 över 18 Gbps som är den gamla gränsen för HDMI.

Vad har du för GPU? Med Nvidia krävs RTX 3xxx och 4xxx för att få full bandbredd över HDMI.

Ifall du undrar vilken frekvens TV:n synkar mot kan du se det i TV:ns info-ruta. Du kan också trycka snabbt och upprepat på den gröna knappen för en dold funktion som visar mer detaljerad synk-info.

Grymt, tack!

Jag har en NVIDIA GeForce GTX 1660 Ti grafikkort Lenovo bärbar dator kopplad till TVn med HDMI.

inställning med HDR signal
fick jag in max 4k/60 12 bitar 4:2:2

med vanlig SDR signal får jag in
max 4K/120 med 8 bitars 4:2:2

Högtid att investera i en bättre PC/GPU.

När jag väljer 4:2:0 eller 4:2:2 så står det "Färgmättad tycks vara felaktig. Svart visas inte som rent svar..."
Är det något som kommer påverka bild vid film?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av goddfather82:

När jag väljer 4:2:0 eller 4:2:2 så står det "Färgmättad tycks vara felaktig. Svart visas inte som rent svar..."
Är det något som kommer påverka bild vid film?

Var står det så? Program? Drivrutin? Mjukvara?

YCbCr med subsampling är per definition videonivåer 16-235 och video, likt film är normalt kodat för just 16-235-omfång. Men det hela beror sedan på uppspelningsmetoder och andra inställningar. För att stämma av rätt nivåer måste därför kontrollera hela kedjan av uppspelningen. Artikel om det här:

https://www.sweclockers.com/artikel/26241-bildguiden-svart-oc...

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Var står det så? Program? Drivrutin? Mjukvara?

YCbCr med subsampling är per definition videonivåer 16-235 och video, likt film är normalt kodat för just 16-235-omfång. Men det hela beror sedan på uppspelningsmetoder och andra inställningar. För att stämma av rätt nivåer måste därför kontrollera hela kedjan av uppspelningen. Artikel om det här:

https://www.sweclockers.com/artikel/26241-bildguiden-svart-oc...

Nvidia program varan under flik "ändra upplösning"
Kolla bifogad skärmdump google drive.

https://drive.google.com/file/d/1UEFtVWcM8qbo6rZtFm8aQJ4TZHDL...
Vad är skillnad mellan YCbCr 420, 422 och 444?

Så sammanfattningsvis för att få in 4k/120hz HDR med hdmi2.1 kabel på min LG oled c1 så måste jag ha grafikkort minst 3x eller 4x serien?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av goddfather82:

Nvidia program varan under flik "ändra upplösning"
Kolla bifogad skärmdump google drive.

https://drive.google.com/file/d/1UEFtVWcM8qbo6rZtFm8aQJ4TZHDL...
Vad är skillnad mellan YCbCr 420, 422 och 444?

Så sammanfattningsvis för att få in 4k/120hz HDR med hdmi2.1 kabel på min LG oled c1 så måste jag ha grafikkort minst 3x eller 4x serien?

4:2:2 och så vidare är subsamplingsnivå på färgerna vid YCbCr-signal. Hur mycket färgupplösningen är minskad för att spara bandbredd. Tar upp det här: https://www.sweclockers.com/artikel/20927-bildanslutningar-de...

Om du har äldre/enklare kort är Nvidias 3xxx och 4xxx-serier är max bandbredd som kan alstras 18 Gbps. Det räcker till:
4K/60 med 8-bit 4:4:4 eller RGB
4K/60 med 12 bit 4:2:2
4K/120 med 8 bit 4:2:0

Med 3xxx och modernare används HDMI FRL upp till 48 Gbps och man kan nå 4K/120 med 8, 10 eller 12-bitar 4:4:4 eller RGB, beroende på TV:n. Finns i praktiken sällan anledning att gå över 10 bitar.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

4:2:2 och så vidare är subsamplingsnivå på färgerna vid YCbCr-signal. Hur mycket färgupplösningen är minskad för att spara bandbredd. Tar upp det här: https://www.sweclockers.com/artikel/20927-bildanslutningar-de...

Om du har äldre/enklare kort är Nvidias 3xxx och 4xxx-serier är max bandbredd som kan alstras 18 Gbps. Det räcker till:
4K/60 med 8-bit 4:4:4 eller RGB
4K/60 med 12 bit 4:2:2
4K/120 med 8 bit 4:2:0

Med 3xxx och modernare används HDMI FRL upp till 48 Gbps och man kan nå 4K/120 med 8, 10 eller 12-bitar 4:4:4 eller RGB, beroende på TV:n. Finns i praktiken sällan anledning att gå över 10 bitar.

Tack, guld värt!!!