Överföring av videokamera filmer till Windows 10

Permalänk
Medlem

Överföring av videokamera filmer till Windows 10

Som många redan vet är det en djungel både med hw, sw och standarder.
Många inlägg finns på anglosaxiska siter och då gäller det att ha koll på PAL_B (Sverige) och NTSC (USA).

Triggern var önskemål från äldre föräldrar att kunna se på gamla videfilmer tagna från 1999 och framåt mha:

  • Canon UC6000E (AV, stora 8 mm kassetter)

  • Canon MVX330i (AV, DV, små mini DV kassetter )

  • JVC Everio GZ-RX515BE (HDMI, AV, SD minneskort

Min första research gjorde att jag inte köpte billigaste videofångaren på nätet (simpla adaptrar sägs kunna fånga varannan bildlinje). Jag köpte därför Elgato Video Capture USB 2 dongle med 3 RCA kontakter (Composite/Gul för video signal, röd höger ljudkanal, vit vänster ljudkanal). Efteråt har jag sett YT videos där de tipsat om billigare USB adaptrar för analog videoöverföring men köpt är köpt.

Har använt Elgatos mjukvara men var inte helt nöjd med filmerna på datorn.

Bildkvaliten från den äldsta videokameran UC6000E är dålig med många störningar, skall köpa rengöringsband till kameran för att se om det hjälper. Dessutom verkar det som att ljudet är lite ur synk.

Försökt med WinDV men får felmeddelande ERROR: Can't find DV Output pin.
Ett tips på nätet är att det saknas ett filter, lyckades inte lista ut hur jag skapar det.
Avinstallerade mjukvaran.

Har en gammal Pinnacle 710-USB Moviebox som jag försökt att använda till senaste Pinnacle Studio mjukvaran, OBS Studio, WinDV mfl mjukvaror.
Applikationerna finner USB enheten men när jag försöker spela in så blir det samma problem med alla applikationerna, en subprocess hamnar i Not responding/Väntar på svar trots låg CPU och RAM utnyttjande.
Testat på en Desktop och en Laptop med samma fel.
Har rotat runt med drivrutiner men inte knäckt felet.
Gett upp, spara Movieboxen ifall framtida dator med Windows 11 fungerar bättre.

Har överfört ett gäng med gamla video band till datorn mha Elgato Video Capture USB adaptern.
Gjort 2 typer av överföringar: mha Elgatos programvara och mha OBS Studio.
Fick problem med att ljudet försvann ibland då jag inte använde Elgato programmet.

Workaround för att få stabilt ljud med adaptern
På nätet finns det flera trådar om varför Elgato adaptern ibland misslyckas med ljudet, den säkraste/enklaste metoden när jag spelar in med OBS är att först starta Elgato programvaran och låte den idla i bakgrunden. Då spelar OBS in ljudet perfekt.

UC6000E: ljud enbart på en kanal, köpte en splitter kabel, RCA hona till 2 RCA hanar.

Cropping
En fördel med OBS Studio är att jag kunnat maska bort högersidan av bilden som inte har varit rak, har även småjusterat vänster och underkant mha "cropping".
För att kunna mappa tips från nätet har jag gått över till engelska på OBS Studio (de svenska namnen var knepiga att mappa mot engelska ord).

Vissa av banden har varit på 90 minuter och jag har ibland stoppat efter 120 minuter. Då har jag använt Shotcut (tar tid att spara mp4 filerna) och ibland Avidemux (smartare metod, snabb att spara men man måsta klippa bort med slut på en I-frame så ibland har jag tvingats att använda Shotcut).

En del rekommenderar att spela in mha OBS utan korrigeringar/filter för att sedan använda andra program i senare steg för att fixa till störningar.

Föräldrarna var nöjda även om kvaliten på de äldsta filmerna var sämre och jag kommer att senare försöka fixa till kvaliten på de gamla filmerna när jag får tid.....

Om det är någon som har tips är jag idel öra