Travel size renderingsmonster

Permalänk
Medlem

Travel size renderingsmonster

Tjena clockers!

Lång historia kort, jag ämnar bygga ihop en rejäl renderingsdator (40-50k budget) som ska regelbundet transporteras med flyg mellan två olika orter i Sverige. Jag behöver alltså bygga i ett chassi som är litet nog för hatthyllan på ett inrikes SAS-flyg. Min direkta oro är då hur jag ska få in den prestanda jag behöver i ett så litet chassi (har ögonen på fractal design ridge i nuläget). Har tänkt mig en 4090+i9 13900k kombo.

Många kanske tänker att en laptop är mer aktuell för mitt ändamål, men jag kommer ha en rejäl setup på båda platserna så behöver endast frakta burken.

Vad är era direkta tankar om detta? Är det till och börja med en bra idé att packa in en tung renderingsdator i ITX-formfaktor, finns det någon lösning jag inte tänker på?

Tacksam för svar

Permalänk
Medlem

Enda stora problemet jag ser är processorns kylning, för man får inte in en stor kylare i Ridge.
Having said that, kan man ju kanske undervolta processorn och strypa hur mkt ström den får ta så blir det bättre. Sen finns det ju vanliga 13900 (inget K) också, som kanske är ännu mer lämpligt.
Grafikkortet är jag inte så orolig för, Ridge har öppning för den på båda sidor.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/D4gSAbt5pYyIjkRDmJjaFux_AmU/namnlos

Noctua L12S ska tydligen passa också men då blir jag osäker på om heatsinks på moderkortet eller RAM minnen kommer ta i fläkten, så därför har jag valt en pytteliten L9i.

Intressant projekt annars, spännande att se vad du landar på

Visa signatur

Desktop: 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, FD Ridge, PG32UCDP
Laptop: MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM

Permalänk
Medlem

Tack så hjärtligt för svaret, ursäkta mig att jag dröjt så länge med att svara. Projektet hamnade på is en period men ska åter ta upp det igen. Paketet du har plockat ihop ser väldigt bra ut, något som har oroat mig när jag läst på senaste tiden är möjligheterna att effektivt kyla en i9 13900k i en mITX. Jag har kollat in Meshroom S senaste tiden och den känns som en möjlighet. Dock slog det mig att det optimala i min sits kanske inte är en kompakt dator jag flyttar mellan orterna. Utan istället satsar på att bygga en rejäl dator som jag har på ett ställe och sen använder den remote via min gamla dator på andra orten. Jag har försökt googla på denna lösning och hur väl det funkar men inte hittat så bra med information där ute, jag är troligtvis dålig på att googla men hursom.

Är det någon som har erfarenhet av en sån lösning och kan dela med sig om det är ett genomförbar idé eller ska jag hålla mig till en dator jag kan flytta med mig?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Vi kör fjärrskrivbord på våra beräkningsdator på jobbet med enbart Windows inbyggda. Funkar helt okej så länge som man har bra uppkoppling och inte ska göra något som kräver snabba exakta musörelser då det är lite inputlag. Så funkar bättre ju fler snabbkommandon man kan använda.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Meatster:

Tack så hjärtligt för svaret, ursäkta mig att jag dröjt så länge med att svara. Projektet hamnade på is en period men ska åter ta upp det igen. Paketet du har plockat ihop ser väldigt bra ut, något som har oroat mig när jag läst på senaste tiden är möjligheterna att effektivt kyla en i9 13900k i en mITX. Jag har kollat in Meshroom S senaste tiden och den känns som en möjlighet. Dock slog det mig att det optimala i min sits kanske inte är en kompakt dator jag flyttar mellan orterna. Utan istället satsar på att bygga en rejäl dator som jag har på ett ställe och sen använder den remote via min gamla dator på andra orten. Jag har försökt googla på denna lösning och hur väl det funkar men inte hittat så bra med information där ute, jag är troligtvis dålig på att googla men hursom.

Är det någon som har erfarenhet av en sån lösning och kan dela med sig om det är ett genomförbar idé eller ska jag hålla mig till en dator jag kan flytta med mig?

Tack på förhand.

Tittar du på SFF (small form factor) så ska du inte titta på 13900K imo, du kommer inte kunna kyla den ordentligt. Ryzen har bättre effektivitet, även vid lägre nivåer, så även om du skulle ta en 13900k och underklocka så är det ett sämre val. Du ska titta på 7950 isf, om du fortsätter på det spåret. Presterar riktigt bra även vid runt 100W som du bör klara av att kyla även i mindre lådor. 13900k vid 250W är endast runt 20% snabbare i t ex Cinebench än 7950X3D som drar runt 120W i stock (du kan köra vanliga 7950X så också).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Vi kör fjärrskrivbord på våra beräkningsdator på jobbet med enbart Windows inbyggda. Funkar helt okej så länge som man har bra uppkoppling och inte ska göra något som kräver snabba exakta musörelser då det är lite inputlag. Så funkar bättre ju fler snabbkommandon man kan använda.

Tack så mycket för svaret. Just det med inputlag gör att jag känner mig osäker på den lösningen. Är nog smartast att jag håller mig till en portabel dator istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon75480:

Tittar du på SFF (small form factor) så ska du inte titta på 13900K imo, du kommer inte kunna kyla den ordentligt. Ryzen har bättre effektivitet, även vid lägre nivåer, så även om du skulle ta en 13900k och underklocka så är det ett sämre val. Du ska titta på 7950 isf, om du fortsätter på det spåret. Presterar riktigt bra även vid runt 100W som du bör klara av att kyla även i mindre lådor. 13900k vid 250W är endast runt 20% snabbare i t ex Cinebench än 7950X3D som drar runt 120W i stock (du kan köra vanliga 7950X så också).

Tack så mycket för svaret!

Jag baserade mitt val av processorer efter endast en artikel jag läste för några månader som inte var särskilt ingående. Har sen jag började gräva djupare kollat desto mer på AMD och läste några till artiklar sen jag läste din kommentar gällande just 7950x. Är rätt så såld på den nu så får bli en AMD build helt enkelt. Tack igen!

Permalänk
Medlem

Efter en hel del googlande och krånglande och en jäkla massa prokrastinering har jag kommit fram till detta datorpaket:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/oDIbAdSvW8nq3wVPiFhpBMOgnfQ/travel-size

Min största oro är då såklart att allting ska få plats samt hur väl kylningen kommer funka. Jag har sett flera exempel med en 4090+7950x i en meshroom s så det är provat förr iaf. Men det är läskigt då jag aldrig byggt i ett mITX förr och min senaste dator byggde jag våren 2017 så är lite ringrostig.

Är det något som ser tokigt ut i listan? Är tacksam för all hjälp jag kan få!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Meatster:

Efter en hel del googlande och krånglande och en jäkla massa prokrastinering har jag kommit fram till detta datorpaket:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/oDIbAdSvW8nq3wVPiFhpBMOgnfQ/travel-sizehttps://cdn.inet.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/oDIbAdSvW8nq3wVPiFhpBMOgnfQ/travel-size

Min största oro är då såklart att allting ska få plats samt hur väl kylningen kommer funka. Jag har sett flera exempel med en 4090+7950x i en meshroom s så det är provat förr iaf. Men det är läskigt då jag aldrig byggt i ett mITX förr och min senaste dator byggde jag våren 2017 så är lite ringrostig.

Är det något som ser tokigt ut i listan? Är tacksam för all hjälp jag kan få!

CPUn kan du enkellt ställa i 105W ECO mode i bios, då lär du inte ha några större problem med att kyla den, och du tappar kanske bara runt 10% prestanda.

Grafikkortet är väl lite mer oklart hur det påverkar värmen, men med tanke på hur öppet chassit är så borde det väl funka, eventuellt att du kanske vill kolla på någon form av undervolt/clock/powertarget begränsning där.

Oftast har moderkortet egen värmespridare på dom snabba m.2 slottarna, är det fallet här kan du ta denna istället https://www.inet.se/produkt/4305502/samsung-990-pro-m-2-nvme-...