Datorn startar ej efter byte RAM-minne

Permalänk

Datorn startar ej efter byte RAM-minne

Hej!

Jag skulle uppgradera från 2x8GB RAM till 4x8 på min dator, använde mig av ESD-armband ifråga som jag fäste i chassit som jag gjort tidigare och det har fungerat felfritt.

När det sedan var dags att starta datorn så får jag ingen respons alls. Det lyser en grön lampa på moderkortet och efter en liten stund börjar det även lysa precis där ethernetkabeln är inkopplad. Men inga fläktar går igång och ingen övrig respons. Har kopplat ur allt förutom då ethernetkabeln och själva strömkabeln.

Testade även sätta tillbaka mina gamla RAM-minnen men sker som sagt ingen respons vid tryck på startknappen.

Är det ett nytt nätagg som står på bordet eller finns det något annat som går att göra? Är det "garanterat" nätagget som strular eller kan det vara något annat?

Som sagt inte ens fläkt på nätaggregatet går igång vid tryck på startknappen.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 SSD: Kingston SSDNow V300 120GB HDD: 1 TB 7200 RPM Moderkort: Asus Z87-A CPU: Intel Core i7 4770k 3,5GHz RAM: Kingston HyperX Beast 16GB DDR3 2400MHz GPU: Sapphire Radeon HD7950 Boost 3GB PSU: Cooler Master GX Lite 600W Tangentbord: Logitech Gaming Keyboard G110 Mus: Logitech G500 Webbkamera: Logitech HD Webcam C310 Mikrofon: Logitech USB Microphone Hörlurar: SteelSeries Siberia V2 Hörlurar: Pioneer HDJ-1500

Permalänk
Medlem

Kan CMOS batterit vara dåligt?

Visa signatur

𝙙𝙖𝙩𝙤𝙧 Fractal Meshify C|AMD 9 7950X|RTX 3090 TI 24G|ASUS ROG STRIX X670E|32gb DDR5 RAM|Corsair 1200W
𝙡𝙖𝙥𝙩𝙤𝙥 ROG Zephyrus M16 rtx3070ti|Macbookpro M1pro

Permalänk

Rätt ram modell så du inte på något vis lyckats trycka i ddr 5 i ddr4 slots??

Kollat så inte någon sticka bara sitter i halvt eller snett?

Har de nya minnena liknande specar som dina äldre? Dock borde de fortfarande gå att köra separat.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av DarknessSky:

Hej!

Jag skulle uppgradera från 2x8GB RAM till 4x8 på min dator, använde mig av ESD-armband ifråga som jag fäste i chassit som jag gjort tidigare och det har fungerat felfritt.

När det sedan var dags att starta datorn så får jag ingen respons alls. Det lyser en grön lampa på moderkortet och efter en liten stund börjar det även lysa precis där ethernetkabeln är inkopplad. Men inga fläktar går igång och ingen övrig respons. Har kopplat ur allt förutom då ethernetkabeln och själva strömkabeln.

Testade även sätta tillbaka mina gamla RAM-minnen men sker som sagt ingen respons vid tryck på startknappen.

Är det ett nytt nätagg som står på bordet eller finns det något annat som går att göra? Är det "garanterat" nätagget som strular eller kan det vara något annat?

Som sagt inte ens fläkt på nätaggregatet går igång vid tryck på startknappen.

Svårt att säga om det var nätagget som gick.
Nyare "bättre" moderkort och nätagg har bättre skydd mot statisk el. ASUS moderkort har ju inte ens en ESD-påse idag.
Inget som förespråkar att man är utan ESD-armband (vilket jag läste att du använde). Om möjligt ger det lite bättre skydd och en påse onödig vid små stötar kan kondensatorer och skydd göra spiken mjukare (Om man ska tro ASUS idé vill säga).

Hur var datorn när du satte in det extra minnet? Monterad och bara byte av minne eller plockade du ur / isär något annat?

Det här är intressant för att avgöra om något annat gav med sig eller följde med:

Hade datorn ström / nätagget i läge "1"? Efterström - (ses vanligen av dioder på moderkort och fläktar som lyser). Men kan ligga kvar länge om man inte bryter nätaggregatet även om dioder slocknar.

Är rummet jordat? Om det var "mjuka" skyddsjorden i nätagget som gick så kan du behöva koppla in den ett jordat uttag utan kablarna inuti datorn och sedan slå av och på den några gånger för att återställa den.

Bättre nätagg har tre lägen (vad jag förstår det):
Jordfel: Bryter direkt och startar om efter tryck på datorns strömbrytare.
Mjuk skyddsjord: bryter och kräver att nätagget nollställs i jordat uttag, utan kablar inkopplade.
Hård skyddsjord: nätagget kastar in handduken och hamnar på soptippen. - Den här finns på alla och som ensam på dom sämsta.

Har nätaggregat och testare och lite saker liggande så kan komma förbi och hjälpa dig testa så slipper du köpa något nytt i onödan.

Har själv varit med om nätagg som stängt av och gett upp, så ja jag vet hur skillnaden ser ut. Även nätaggen i värsta fall.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Hade samma problem en gång. Då var det ett defekt grafikkort som orsakade det. INGET hände tills man tog bort kortet.

Hade även nått liknande när nätagget gick in i (lånat ordet från kommentaren innan) mjuk skyddsjord. Var tvungen att dra ur strömkabeln ur nätagget och låta det stå ett tag. För att sen koppla in och starta upp.

Hoppas det löser sig

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem

Låter som inte datorn får ordentligt med ström, är det gammalt nätagg?