Yamaha HS8 vs Adam T8V vs ?

Permalänk
Medlem

Yamaha HS8 vs Adam T8V vs ?

Jag är på jakt efter att uppdatera min ljudsetup som endast användas till datorn.
Kör i dagsläget inget välljudande system, köptes på budget primärt för volym och inte kvalité, men kraven har ändrats lite.

Förstärkare: Sony STR-DH590, kör endast stereo. Tanken var att använda hdmi-växeln för fler källor, men har inget behov av det längre.
Frontar: Tagna från något gammalt all in one system. 6” ish
Subförstärkare: Äldre slutsteg, preout ifrån förstärkaren
Baslåda: 12” bas, tror egentligen den är en bilbaslåda. Även haft en eller två baslådor från Logitech z-5500.

Så som ni märker har det kanske inte varit fokus på kvalité, mer pris och volym.
Men nu vill jag ha så clean setup som möjligt, bygger nytt skrivbord så har inte längre plats för förstärkare etc, därav har jag börjat snegla på aktiva monitorer.
Är alltså tänkt att användas som vardagshögtalare, vet inte om det är rätt väg att gå då?

De som har fångat min blick är primärt:
Yamaha HS8 – Antar man behöver någon form av DAC till dessa också?
Adam T8V
Har ni förslag på några alternativ? Vill gärna hålla mig under 10k totalt men finns det bra alternativ strax över kan jag tänka på det.

Jag är lite orolig att basen i dessa inte kommer räcka till. Är mycket väl medveten om att det inte kommer vara i närheten av det jag har nu, men vill ändå ha lite tryck. Rummet är ca 20m2 så ingen gymnastiksal som ska fyllas.

Eller ska jag tänka om och i stället byta ut mina nuvarande frontar mot något roligare och köpa en subbas med inbyggd förstärkare? Då behöver jag bara hitta något sätt att gömma förstärkaren.

Permalänk
Medlem

Jag har HS7 och kan varmt rekommendera dem, de låter hur bra som helst om du frågar mig. Vill du ha mer bas kan du komplettera med HS8S som hör till. Har inte testat Adam T8V.

Visa signatur

Gigabyte FO32U2P | RX 9070 XT | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | 5TB NVMe | 80TB NAS | Seasonic Focus GX 1000 3.1 | Audeze LCD2 Classic | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7+HS8S | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizbro:

Jag har HS7 och kan varmt rekommendera dem, de låter hur bra som helst om du frågar mig. Vill du ha mer bas kan du komplettera med HS8S som hör till. Har inte testat Adam T8V.

Ja folk verkar generellt vara väldigt nöjda med dom!
Sant, ser nu att det finns flertalet paket med HS5/6/7 + sub för strax över 10k.
Kan ju starta med HS7 eller HS8 och om det behövs komplettera med sub.