Permalänk
Medlem

Problem med Bahnhof Router

Är inte så duktig på just nätverk, men ska försöka sammanfatta bra...

Har precis flyttat till en ny bostad där jag har öppet fiber via Telia (precis likadant som min gamla bostad)

Jag har Bahnhof som leverantör och kör med deras Icotera Router ihop med en Genexis XG6846B som sitter "förinstallerad" i varje hyresrätt.

I hallen har jag x 2 fiberuttag.

Jag får nätverk om jag gör följande:

- Kabel direkt från fiberuttaget i hallen <-> Valfri dator.
- Kabel från fiberuttaget i hallen <-> Genexis box <-> kabel från LAN port <-> Valfri dator.

Jag får inget nätverk om jag gör följande:

- Kabel direkt från fiberuttaget <-> WAN port i Bahnhofs Router.
- Kabel från fiberuttag <-> Genexis box <-> Bahnhofs Router.

Routern från Bahnhof står bara och söker, laddar, blinkar från vänster till höger.

Har varit i kontakt med deras kundtjänst 4-5 ggr och försökt deras följande råd:

- Stänga av routern i minst 30min
- Resetta router
- Resetta router samtidigt som jag dödar strömmen och startar om
- Låtit stå och söka i över 24h
- Kopplat direkt till fiberuttaget, Genexis boxen mm...
- Bytt IP-adress
- Kontrollerat MAC-adressen
- Gjort om samtliga punkter igen...

All hjälp jag fått av deras support har varit en enkel självklarhet redan innan för mig...och samtliga operatörer har påvisat liknande metoder utan några framsteg.

De understryker även att Routern inte är låst på något vis, inga konstigheter på MAC-adressen och att de heller inte får kontakt med Routern, men kan se att mitt uttag fungerar felfritt samt att Genexis syns som tillgänglig.

Någon som har fler förslag?

Kan tillägga att det fungerade felfritt i min förra bostad och var kopplat på precis samma sätt som nu.

Börjar bli lite tröttsamt utan bla Wifi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowgubbeN:

I hallen har jag x 2 fiberuttag.

[…]

Jag får inget nätverk om jag gör följande:

- Kabel direkt från fiberuttaget <-> WAN port i Bahnhofs Router.
- Kabel från fiberuttag <-> Genexis box <-> Bahnhofs Router.

Routern från Bahnhof står bara och söker, laddar, blinkar från vänster till höger.

Först och främst gäller det förstås att ta reda på vad LED-indikationen på Bahnhof-routern betyder. Har den länk? Får den IP genom sin DHCP-klient? Allt tyder väl här på att Bahnhof-routern är kass, eftersom allt fungerar med en annan enhet under exakt samma förutsättningar (samma LAN-port i Genxisen, samma kabel)? Alternativt har du kopplat Bahnhof-routern fel, men det känns ju inte troligt. Åk och hämta en annan maskin på öppet köp hos närmsta elektroniklada och testa den?

Databladet till Genexisen tycks indikera att bara en av LAN-portarna blir aktiva om man använder SFP-porten på WAN-sidan. Jag blir inte klok på vad det är för uttag du har i hallen, men eftersom du påstår dig kunna koppla direkt till dessa är det troligen ethernet (koppar, inte fiber) och då kommer troligen inte SFP-porten komma i spel - men det är omöjligt att avgöra från din text.

Permalänk
Medlem

Är det patchat från XG6846B till uttaget i hallen?

Permalänk
Medlem

Ladda upp en bild på hur det ser ut också så blir det lättare att guida dig!

Permalänk
Medlem

Ladda upp lite bilder. Det är sååå luddigt i texten hur allt är kopplat.

O det kan ju var så enkelt som att Bahnhof routern har gett upp. Det händer med dom där skitgrejerna man får från ISP. Iof kan det hända vilken som helst.

Om du kopplar en dator till din bahnhof router. Får din dator IP av den då? även om du inte ansluter routern till internet. Men bara att du kommer år routern från en dator.
Kan du logga in på den o se vad den gör när du koppar den mot internet i WAN porten? Får den IP? Men att din DNS inte funkar t ex.
ibland kan man pinga ett IP nummer på internet men inte en URL. Då har man nåt knas med DNS inställningar.
bara lite mindstorming.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Uppdatering.

Ledsen för dålig beskrivning, nätverk är något som jag alltid har tyckt kan vara lite svårt.

Kan konstatera att Routern är kass.

Bahnhof ville inte ha tillbaka den och föreslog att göra om den till blomlåda eller att skicka den till månen...Icotera var tydligen något som majoriteten avskydde på kundsupporten.

Tråkigt nog gick min garanti ut för knappt en månad sedan, så blir att leta efter något vettigt på Inet eller dylikt...

Permalänk
Medlem

Kan du logga in på bahnhof routern och se om den tar en IP?
Kan ju vara så du bara har 1 adress och porten (från fiber) blir "låst" på den enhet du kopplat in via switchen. då är det bara göra en release på den datorn det funkar på, sen koppla om till routern i dens wan-port.