SweClockers drop!

Gigabyte bekräftar 8 GB grafikminne till RTX 4060 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av CommanderShepard:

Ja, det låter märkligt. Tvivlar på att spelen kraschar på grund av resursbrist. Som du säger, 32 GB systemminnet är ju sällan ett krav. Bör flyta på med 16 GB. Har du dessutom 16 GB videominne ska det ju inte bli frågan om att systemminnet behöver kompensera. Har du många andra program igång, och multitaskar du kanske du bör överväga att utöka systemminnet till 32 GB. I dagsläget kostar ju en sådan uppgradering inte alls mycket

I RE7 lyckades jag få det att startkrascha och tog bort configfilen, men i regel brukar de krascha om jag ändrar minsta inställning som berör gpun samtidigt som spelet är igång eller laddat ett save.

D3D12 error 266 tror jag det var och nåt annat en annan gång. Det här hände aldrig med GTX 1060, även om jag körde med relativt höga inställningar då också.
Men å andra sidan spelade jag mest de här RE spelen innan de släppte RT updateringarna som är lite utskällda för att ha ett D3D12 läge som ger färre fps än D3D11 och kanske mindre stabilt också.
Så det kan vara spelen det är fel på, inte drivrutiner eller hårdvaran.

Firefox drog 1,4 GB med 8-12 electronprocesser eller vad de kallar dem, trots bara en flik öppen sen start.
Origin drar mycket med, mer än både Epic och Steam.

Visa signatur

5820k 4,2 GHz @ 1,220 V
6950 XT undervolt

[FAQ: Formatera text i inläggen med BB-kod]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Cachen är ju dock mer för att kompensera för den smala minnesbussen. Så jag har inget problem med 128-bitars bredd i sig men däremot blir det problematiskt när det enda rimliga valet är att kombinera den med är 8GB, för snålt helt enkelt.

Argumentet att skruva ner inställningar kommer alltid upp men jag tycker det är fel att nämna det angående nya GPUer. Du köper rimligtvis inte en ny GPU bara för att ställa ner inställningarna direkt. Speciellt inte för 400$. Det är något man ska behöva göra ca 2 år efter köpet. Köper man en ny GPU för rätt upplösning vill man ha lite spelrum för framtiden, det ska absolut inte kännas precis på gränsen vid köp. Hur kommer det se ut om två år exempelvis?

Angående dåligt optimerade spel tycker jag det snarare bör ses som en fingervisning om framtiden snarare än att tro att det bara är en anomali. 8GB i 1080p, med RT speciellt, börjar gå på knäna redan i år. Det känns inte OK för ett kort med en prislapp på 5000-6000kr.

Jag tycker du sammanfattar hela VRAMs paniken väldigt bra i dina argument...

4090, 4080 har 320 respektive 256 bitars minnesbus. Tycker inte det behövs någon kompensation där? Det handlar om ett helt nytt tänk från Nvidia för att optimera korten och inte om att kompensera för något.

Jag tror inte man ska fokusera bara på VRAM utan även titta på arkitekturen bakom, t.ex. minneshastighet, L2 cache och framförallt GPUn som driver kortet. Just detta blir ju ännu viktigare om man ska spela i 4K Ultra när mer än 8GB VRAM nyttjas och man ändå behöver ett kort i övre klassen för att driva den grafiken. 4060 tillhör inte den kategorin.

Så länge jag kan minnas så har man alltid fått skruva på grafikinställningarna om man köper ett nytt kort i mellanklassen. Varför skulle annars toppkorten existera?

Känns som många tycker sig ha rättigheten att kunna spela de senaste spelen i 4K Ultra på ett grafikkort för 2-3000kr. "Ni" kanske skulle gå ihop och kräva ett statligt "grafikkortsstöd"?

Skrivet av Sveklockarn:

Hur är det att spela med idag då, har du mycket nytta av 8 GB VRAM på det?
Det är snarare 99,98% av alla spel som går utmärkt att spela med 8 GB idag. Försökte argumentera för detta i en annan tråd nyligen men vann snabbt diskussionen på teknisk walkover genom att motdebattören gick över till ad hominem istället. Det var tydligen för svårt att förstå varför 3060 12 GB existerar samtidigt som 3070 8 GB.

Tittar man på hur prestandamässigt närliggande varandra Nvidias GPUer är så inser man att det finns en anledning till att de lägre iterationerna behöver segmenteras genom en mindre mängd VRAM för att inte konkurrera med deras egna dyrare modeller. Fick dessa VRAM-hetsare bestämma så skulle xx70-modellerna förvinna helt på sikt och ersättas med en dyrare, uppskyltad xx60-modell till en högre prislapp.

Det kanske inte heller är en rättighet att kunna spela med hög framerate i 4K-upplösning med sitt grafikkort.

Tack för en nykter syn på situationen!

Permalänk

https://www.tweaktown.com/news/91355/nvidias-new-texture-comp...

Får väl se om vram är ett problem eller inte 🤔
Sjukt vad storskillnad det blir på filer om detta blir verklighet

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Senaste ryktet säger att 4060Ti även kommer släppas i en 16 GB version.
https://videocardz.com/newz/nvidia-to-launch-geforce-rtx-4060...

Va väl nått snack om att även Navi33 kommer släppas med 16GB (ev. 7700). Så tjaa, omöjligt är det ju inte... Länge sen vi såg clamshell i denna prisklass.