Försöker boota från usb3 på Raspberry 4pi

Permalänk
Medlem

Försöker boota från usb3 på Raspberry 4pi

Har denna

När jag försöker boota från den på usb3 så får jag: mmc1:controller never released inhibit bit
så kommer jag inte längre. Men kopplar jag om till usb2 då funkat det.Jag har gogglat och testat ett blankt SD kort men funkar inte.
Kan det vara ssd/usb adaptern när det funkar med usb2?
Har läst att denna ska funka med Rb4: SSD usb

Visa signatur

Bra dator.-Acer Aspire 7745G
Rapp dator.Gigabyte GA-AX370 gamers5-Ryzen 5 5600X Corsair 16Gb 3200C-RadeonRX6650XT-Samsung EVO 1000Gb
Raspberry pi 5 8Gb Corsair 256Gb SSD USB
NAS Qnap 4 bays

Permalänk
Medlem

Vad är era erfarenheter

Visa signatur

Bra dator.-Acer Aspire 7745G
Rapp dator.Gigabyte GA-AX370 gamers5-Ryzen 5 5600X Corsair 16Gb 3200C-RadeonRX6650XT-Samsung EVO 1000Gb
Raspberry pi 5 8Gb Corsair 256Gb SSD USB
NAS Qnap 4 bays

Permalänk
Sötast

https://www.makeuseof.com/how-to-boot-raspberry-pi-ssd-perman...

Kanske kan hjälpa?
Kör min egen pi via sdkort så inget jag testat själv..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

https://www.makeuseof.com/how-to-boot-raspberry-pi-ssd-perman...

Kanske kan hjälpa?
Kör min egen pi via sdkort så inget jag testat själv..

Det måste göras ja, jag kör min rpi från usb/ssd.

Permalänk

Kan va adptern också

Vad jag förstått är pi enheterna rätt kinkig med modellen på chipet i adaptern så alla adaptrar fungerar inte ihop med pi.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet är att RPi inte orkar köra SSD i USB3-uttagen om du inte har en extern strömkälla till din SSD. Jag fick igång min, men både den interna bluetoothkretsen och övrig USB-utrustning började krångla, tills jag flyttade SSDn till ett USB2-uttag.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av GLaDER:

Min erfarenhet är att RPi inte orkar köra SSD i USB3-uttagen om du inte har en extern strömkälla till din SSD. Jag fick igång min, men både den interna bluetoothkretsen och övrig USB-utrustning började krångla, tills jag flyttade SSDn till ett USB2-uttag.

Vissa SSD drar för mycket ström medan andra funkar, ibland räcker strömmen om du kör USB2 men inte 3. Starkare strömförsörjning kan hjälpa.

Många av dessa ebay-adaptrar är wonky och svårt att hitta en som funkar 100% med rpi, de kan skriva att de stöder UASP (det du vill ha för att det ska gå snabbt) men gör det inte på riktigt, eller så funkar det bara i windows. problemen du får kan bero på att rpi4 försöker aktivera UASP, kan hjälpa att blockera den modulen, men då blir det segare. Finns massor med info på nätet. https://jamesachambers.com/best-ssd-storage-adapters-for-rasp...
Att få igång TRIM kommer bli nästa problem.

Pga bristande skärmning har pi4 problem med att USB3 stör på 2.4Ghz och kan orsaka strul för bluetooth och wifi om man kör det samtidigt.

skrev på tunnelbanan, därför lite kort.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av GLaDER:

Min erfarenhet är att RPi inte orkar köra SSD i USB3-uttagen om du inte har en extern strömkälla till din SSD. Jag fick igång min, men både den interna bluetoothkretsen och övrig USB-utrustning började krångla, tills jag flyttade SSDn till ett USB2-uttag.

Strömförbrukningen för ssdn lär inte påverkas nämnvärt av portens usbversion så det är osannolikt att den slutsatsen är tekniskt korrekt utan det handlar nog mer troligt om inkompatibilitet på annat sätt.
Pin har dessutom en led som visar om den upplever för låg spänning och det finns en säkring som går om den överlastas så om inte underspänningslarmet tänds eller säkringen går borde det inte handla om att den inte orkar driva ssdn och en usb 3 port ska dessutom lämna mer ström än en usb 2 port och portarna på rpi4 är dessutom strömstarkare än usbstandarden säger och alla usbportar på den är designade att lämna 1,2 A förutsatt att inte nätdelen kroknar men då borde som sagt underspänningslarmet tändas.
https://www.raspberrypi.com/documentation/computers/raspberry...

Jag har själv kört med 3 olika ssder och en 2,5" hdd som strömförsörjts via pajen till mina rpi 3-4 och 400 utan problem med originalnätdel men det har varit problem när jag använt klenare "laddare" även om de varit specade som 2,4A vilket borde räcka men troligen har de för klena kablar så det blir spänningsfall i dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Strömförbrukningen för ssdn lär inte påverkas nämnvärt av portens usbversion så det är osannolikt att den slutsatsen är tekniskt korrekt utan det handlar nog mer troligt om inkompatibilitet på annat sätt.
Pin har dessutom en led som visar om den upplever för låg spänning och det finns en säkring som går om den överlastas så om inte underspänningslarmet tänds eller säkringen går borde det inte handla om att den inte orkar driva ssdn och en usb 3 port ska dessutom lämna mer ström än en usb 2 port och portarna på rpi4 är dessutom strömstarkare än usbstandarden säger och alla usbportar på den är designade att lämna 1,2 A förutsatt att inte nätdelen kroknar men då borde som sagt underspänningslarmet tändas.
https://www.raspberrypi.com/documentation/computers/raspberry...

Jag har själv kört med 3 olika ssder och en 2,5" hdd som strömförsörjts via pajen till mina rpi 3-4 och 400 utan problem med originalnätdel men det har varit problem när jag använt klenare "laddare" även om de varit specade som 2,4A vilket borde räcka men troligen har de för klena kablar så det blir spänningsfall i dem.

Jag fick byta ut just orginaladaptern mot en starkare för att jag fick IO-fel med min samsung-SSD, men inte med en äldre intel. Kanske inte hade något direkt samband med USB-version, men jag minns det som att problemet var mindre när det gick långsammare.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

https://www.makeuseof.com/how-to-boot-raspberry-pi-ssd-perman...

Kanske kan hjälpa?
Kör min egen pi via sdkort så inget jag testat själv..

Detta har jag gjort,men har nu beställt en ssd/usb adapter jag länkade till,får börja där då.
Kör på usb2 så länge..

Visa signatur

Bra dator.-Acer Aspire 7745G
Rapp dator.Gigabyte GA-AX370 gamers5-Ryzen 5 5600X Corsair 16Gb 3200C-RadeonRX6650XT-Samsung EVO 1000Gb
Raspberry pi 5 8Gb Corsair 256Gb SSD USB
NAS Qnap 4 bays

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Min erfarenhet är att RPi inte orkar köra SSD i USB3-uttagen om du inte har en extern strömkälla till din SSD. Jag fick igång min, men både den interna bluetoothkretsen och övrig USB-utrustning började krångla, tills jag flyttade SSDn till ett USB2-uttag.

Jag kör från ssd på 4 st utan extern strömförsörjning, aldrig haft några som helst problem.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Skrivet av MatteN:

Jag kör från ssd på 4 st utan extern strömförsörjning, aldrig haft några som helst problem.

har bara stött på strömproblem när jag hade flera diskar inkopplade på min samtidigt.

men makes sence har för mig att bägge usb 3 portarna delar på 900mA strömbegränsning eller nått sånt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Jag kör från ssd på 4 st utan extern strömförsörjning, aldrig haft några som helst problem.

Bara för att du inte haft problem så säger det absolut inget alls om att problem inte finns.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

har bara stött på strömproblem när jag hade flera diskar inkopplade på min samtidigt.

men makes sence har för mig att bägge usb 3 portarna delar på 900mA strömbegränsning eller nått sånt.

Jag har en med 2x4TB + ssd, en med 2x2x6TB + ssd och en med 2x8x4TB + ssd, funkar utmärkt sedan åtskilliga månader.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Skrivet av MatteN:

Jag har en med 2x4TB + ssd, en med 2x2x6TB + ssd och en med 2x8x4TB + ssd, funkar utmärkt sedan åtskilliga månader.

min fick problem med att ena disken anslöt för att sedan en sekund senare bara kopplas bort iaf när jag anslöt 2 enheter på usb 3 portarna.

kör med officiella PI4 strömpluggen (3.5A om ja inte mins fel)

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

min fick problem med att ena disken anslöt för att sedan en sekund senare bara kopplas bort iaf när jag anslöt 2 enheter på usb 3 portarna.

kör med officiella PI4 strömpluggen (3.5A om ja inte mins fel)

Jag använder bara orginalet till Pi4, 5,1V 3A.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Skrivet av MatteN:

Jag använder bara orginalet till Pi4, 5,1V 3A.

är nog samma adapter jag använder minns bara inte exakt vad den har för specar och orkar inte gräva upp den ur kabelhärvan och kolla.

men har för mig det är en sådan här.
https://www.electrokit.com/en/product/raspberry-pi-psu-eu-w/

fast jag köpte ett ett kit med den bundlad med min pi4 men bör vara samma och ser iaf ut som jag minns den ser ut.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Jag har en med 2x4TB + ssd, en med 2x2x6TB + ssd och en med 2x8x4TB + ssd, funkar utmärkt sedan åtskilliga månader.

Är det möjligt att få se en bild på dessa lite udda grejer med så mycket disk.
Hur används dem?

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zirgo:

Är det möjligt att få se en bild på dessa lite udda grejer med så mycket disk.
Hur används dem?

Används som filserver, kommer åt dom från hela nätverket och båda är inkopplade i LG 65CX och båda kör LibreELEC (Kodi).
2x2x6TB=24TB på en Pi4 4GB

2x8x4TB=64TB på en Pi4 8GB

Den mindre Pi4 2GB står i sovrummet med 2x4TB (ingen bild).

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Skrivet av MatteN:

Används som filserver, kommer åt dom från hela nätverket och båda är inkopplade i LG 65CX och båda kör LibreELEC (Kodi).
2x2x6TB=24TB på en Pi4 4GB
<Uppladdad bildlänk>
2x8x4TB=64TB på en Pi4 8GB
<Uppladdad bildlänk>
Den mindre Pi4 2GB står i sovrummet med 2x4TB (ingen bild).

ganska säker på att den där uppsättningen kör väl separat strömmatning till diskarna i disk kabinettet dvs de drar typ inget från usbporten på pi enheten?

vilket skulle isf förklara att du inte upplevt strömbegränsningen på usbportarna.

gissar att det är
ICY BOX IB-RD3620SU3

https://www.komplett.se/product/807977/datorutrustning/lagrin...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

ganska säker på att den där uppsättningen kör väl separat strömmatning till diskarna i disk kabinettet dvs de drar typ inget från usbporten på pi enheten?

Naturligtvis, nåt annat vore idiotiskt.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Skrivet av MatteN:

Naturligtvis, nåt annat vore idiotiskt.

det vi syftade på var t.ex 2.5" eller m.2 SSD enheter som endast strömmatades 5V mha USB porten då är begränsningen totalt 900mAh för bägge usb3 portarna tillsammans så inte riktigt samma scenarion vi snackar om
så rätt självklart att du inte märkt av strömbegränsningen...

om man t.ex. använder en sånhär usb adapter.
https://www.webhallen.com/se/product/252694-Deltaco-USB-3-0-t...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

det vi syftade på var t.ex 2.5" eller m.2 SSD enheter som endast strömmatades 5V mha USB porten då är begränsningen totalt 900mAh för bägge usb3 portarna tillsammans så inte riktigt samma scenarion vi snackar om
så rätt självklart att du inte märkt av strömbegränsningen...

Det framgår ingenstans om det var 2,5 eller 3,5" ni menade...
Dessutom var mitt inlägg ett svar till Zirgo som jag citerade i inlägget.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

det vi syftade på var t.ex 2.5" eller m.2 SSD enheter som endast strömmatades 5V mha USB porten då är begränsningen totalt 900mAh för bägge usb3 portarna tillsammans så inte riktigt samma scenarion vi snackar om
så rätt självklart att du inte märkt av strömbegränsningen...

om man t.ex. använder en sånhär usb adapter.
https://www.webhallen.com/se/product/252694-Deltaco-USB-3-0-t...

Så här är de designade.

https://www.raspberrypi.com/documentation/computers/raspberry...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Skall du ha en självmatad SSD så börja med att prova en Samsung T7 - den har stor kondensatorreserv inbyggd i sin kapsling som håller spänningen stabil för lagringens behov även när den matas över USB.

kör man USB/sata-adapter utan separat matning eller stoppar in SSD i en kabinett som drivs av RPI eller annan USB-matning så har man problemet att de har inga bufferkondensatorer vid lagringen som stabiliserar matningsspänningen vid enheten och funktionen kan bli väldigt osäker med hängningar plötsligt och kanske en framtida brickning av SSD.

En sak som jag konstaterat skiter sig om man har SSD i en sådan kabinett är att vid körning av TRIM (fstrim i linux) så hänger det sig även med korta USB-kablar - just TRIM verkar vara något som drar väldigt mycket ström medans det körs. på Samsung T7 är detta inte ett problem och fstrim fungerar utmärkt även på en RPI.

TRIM måste förr eller senare köras på SSD-lagring annars kommer de med tiden att bli slö, så slö att tom. en laptop-snurrdisk kan konkurrerar i skrivhastighet...

i Linux (inklusive RPI) så går det sätta upp så att TRIM (fstrim) är möjliga att köra mot extern SSD - sålänge UASP är aktiverad över USB-anslutningen

Kör man i legacy BOT-läge på USB för att det fungerar för illa med UASP (vilket är vanligt om man har Jmicron-chip i sina USB-adaptrar och USB-dockor som deltaco dubbeldisk-docka) så kan man inte köra fstrim längre då det inte finns någon sådan stöd i legacy-USB .

Permalänk
Skrivet av MatteN:

Det framgår ingenstans om det var 2,5 eller 3,5" ni menade...
Dessutom var mitt inlägg ett svar till Zirgo som jag citerade i inlägget.

antar att du inte såg bilden på usbadaptern i TS första inlägg.

så trodde det var ganska självförklarande att det handlade om 2.5" diskar/SSD men jovisst det står ingenstans i klartext tror jag.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

antar att du inte såg bilden på usbadaptern i TS första inlägg.

så trodde det var ganska självförklarande att det handlade om 2.5" diskar/SSD men jovisst det står ingenstans i klartext tror jag.

Nej, jag missade inte det, det var snarare en reaktion på ditt påstående:
"har bara stött på strömproblem när jag hade flera diskar inkopplade på min samtidigt."

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Efter att ha beställt usb sata kabeln i mitt 1rsta inlägg så hoppade ubuntu igång på usb 3.
Så då vet ni att den funkar...

Visa signatur

Bra dator.-Acer Aspire 7745G
Rapp dator.Gigabyte GA-AX370 gamers5-Ryzen 5 5600X Corsair 16Gb 3200C-RadeonRX6650XT-Samsung EVO 1000Gb
Raspberry pi 5 8Gb Corsair 256Gb SSD USB
NAS Qnap 4 bays