Metod eller mikrofon för att lyssna efter lågfrekvent "hum"

Permalänk
Medlem

Metod eller mikrofon för att lyssna efter lågfrekvent "hum"

Fastighetsägaren har installerat ny ventilation av nåt slag.
På senare tid hör jag ett hummande på natten när allt är tyst, ibland även på dagen. Just nu 13.00 hör jag den, om jag stänger av allt ljud och inte rör tangentbordet.

Kan likställas med en tvättmaskin på låga varv där en del är tyst, nästa blir ett hummande så det varierar som en sinusvåg, eller en baslåda på distans.
Räknade lite snabbt vid ett tillfälle att det är cirka 1.5 "hum" per sekund, så på 10 sekunder hör man den svajja 15ggr.

Fastighetsägaren själva hör ingenting.
Kommunens miljöenhet har tid efter sommaren.

Så jag tänkte mäta själv, om det ens är möjligt?

Vad jag klurat ut so far
Har två olika mikrofoner, en shotgun-mic som ska sitta på kameror och en lav-mic från Röde.

Tanken var att kapa till en låda på 10x10cm, ljuddämpa på insidan och täta mot betongväggen med micen på insidan och sen bara spela in med audacity eller liknande.

Men det känns som min teori fallerar lite då jag bara gissar utifrån min erfarenhet och teoretiska förmåga kring ljud.

Så vänder mig till er här som har mer vana och kunskap kring ljud och mikrofoner, hur gör jag?
Är öppen för att köpa mikrofon också, bara det inte handlar om flera tusentals kronor.

Det är alltså enbart ett lågfrekvent hummande jag vill åt, inte vad grannen pratar om i sitt vardagsrum eller liknande 😁

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Rekordmedlem

Ljudet ligger nog nära brusgolvet på de flesta enkla mikrofoner så om du ska prova med den utrustning du har så behöver du troligen göra en signalbehandling som sänker mikrofonens egenbrus samt använda en ganska hög gaininställning och så hoppas på det bästa och lyssna om det funkade.

Hur du gör en mikrofonbrusrreducering i Audaciry
https://filmora.wondershare.com/audio-editor/audacity-remove-...

Men handlar det om infraljud så lär inte din mikrofon ta upp dem men det är bara att prova.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har tyvärr inget svar på din fråga men jag hade ett liknande problem med ett lågfrekvent hummande från en betongpelare i sovrummet som bara jag hörde från min sida av sängen.

Det visade sig att ena garderoben stod lite för nära väggen och tog upp vibrationerna och spred dessa vidare. När jag flyttar ut garderoben 1-2 mm så slutade det, så mitt tips är att flytta på saker och se om det blir bättre eller sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Träpuben:

Jag har tyvärr inget svar på din fråga men jag hade ett liknande problem med ett lågfrekvent hummande från en betongpelare i sovrummet som bara jag hörde från min sida av sängen.

Det visade sig att ena garderoben stod lite för nära väggen och tog upp vibrationerna och spred dessa vidare. När jag flyttar ut garderoben 1-2 mm så slutade det, så mitt tips är att flytta på saker och se om det blir bättre eller sämre.

Kan va andra hållet här kanske, vardagsrummet är nästan tomt då det ska renoveras efter vattenläcka inom kort.
Har bara ett skrivbord med min dator, soffa och en drös flyttkartonger radade efter väggen.

Ska iofs testa flytta ut dem till annat rum, de måste ju ut förr eller senare ändå och se om det blir skillnad om lådorna förstärker något, eller om rummet i sig självt för det är tomt förstärker.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

Jag har använt ljudmätnings-appar i Android-telefoner (2 st) för att mäta hur ljudet från frys och kyl sprider sig samt lite hur mycket datorn låter jämfört med dessa. Då upptäckte jag att telefonerna tog upp ett ohörbart (sic) ljud som visade sig vara buller som fick mina garderobsdörrar i sovrummet att vibrera. Problemet löstes genom att inte stänga dom. Nu står dörrarna med en cm glipa och telefonerna är nöjda. Själv hörde jag aldrig något från detta. Så prova och bekanta dig med några olika ljud-appar. Tips: Håll andan när du mäter, men det är svårare att stänga av hjärtat Å tänk inte, det skramlar..

Permalänk
Medlem

Den här typen av pulsering kan tyda på att du har två tonala källor som har en nära ton frekvens 1.5 Hz skillnad ifrån din beräkning.

Med ett relativt tomt rum kan du mycket möjligt ha stött på en resonans. Var problemet lika illa illa innan du tömde rummet?

Det krävs ingen speciell mic för att spela in lågfrekvent ljud då de flesta kondensatormiccar har jämnt frekvenssvar ner till mycket låga frekvenser. Om du kan hitta datablad på dina miccars känslighet kan du spela in och beräkna vilken ljudtrycksnivå (och frekvens) som tonerna ligger på. Detta kan du korrelera till Boverkets maxnivåer för lågfrekvent buller.

Edit: När då mäter, ställ miccen längst ner i ett hörn. Stående vågor har alltid maxima där

Permalänk
Medlem

Om det uppkom efter bygget av ventilationen så kan det bero på att systemet inte är ljuddämpat tillräckligt.
Det kan uppstå stående vågor i spirorör på grund av luftflödet. Sedan att du har det pulserande beror på att du hör två stående vågor med 1,5 Hz skillnad, där de förstärker/försvagar varandra på grund av skillnaden mellan dem.

Här finns olika varianter på att dämpa ljudet: https://soliduct.se/ventilationssystem/ljuddampare.htm
Dock så bör man nog se till att kontrollera luftflödet då dämparna kan ändra det.

Permalänk
Medlem

Jag började tömma rummet innan de bytte något. Ingen ventilation jag kan komma åt på något sätt, det matas via ventiler och trapphus tror jag.

Ett tag trodde jag att det var mina trumhinnor som pulserade efter min puls, men har testat både öka och sänka min puls utan att frekvensen ändrades 😂

Bara tre flyttkartonger kvar nu och de är inte stående mot väggen så bör inte agera resonansförstärkning på nåt sätt. Ljudet har inte ändrats.

Ska testa mäta lite idag, har riggat en laptop som får snurra o spela in.
Återkommer ev. med ljudfil om det fångade något.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

Nu har du helt okalibrerade mickar, men
Ladda ner REW och gör RTA nätning i vart rum plus hemma hos en kompis som referens
Ligger brummet ovanför det brusgolvet dina mickar klarar så kommer det synas direkt.

Ex på mätning av hembio, svart linje är brusgolvet och det röda är det micken har fångat.
I ditt falla kommer röd/svart ligga riktigt nära, du kan ev få skalan till vänster så den går ner under 35dB

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av smygolf:

Nu har du helt okalibrerade mickar, men
Ladda ner REW och gör RTA nätning i vart rum plus hemma hos en kompis som referens
Ligger brummet ovanför det brusgolvet dina mickar klarar så kommer det synas direkt.

Ex på mätning av hembio, svart linje är brusgolvet och det röda är det micken har fångat.
I ditt falla kommer röd/svart ligga riktigt nära, du kan ev få skalan till vänster så den går ner under 35dB
https://i.imgur.com/E86sHm7.jpg

Där sa du något. En polare har mikrofoner för sån mätning kring hemmabio o grejjer, ska se om han kan testmäta.

Mina mic;ar brusade mest trots normalisering o div. trix.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!