Snabbkoll: Mus och tangentbord eller handkontroll för spel?

Permalänk
Melding Plague

Snabbkoll: Mus och tangentbord eller handkontroll för spel?

Blixtsnabba reaktioner med tangentbord och mus eller en mer soffvänlig upplevelse med handkontroll. Vilket kontrolldon föredrar du för spelande på datorn?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Kanske bakvänt...
För ett gäng titlar vill jag inte byta bort mus/tangenbordet. Men ja - då stryker jag de titlarna istället.

Steamdeck har ändrat om den del grejer kan man väl säga ;).

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

Nu när min main rig är Steam Deck så är det länge sedan jag använde en mus

Permalänk
Medlem

i spel där det krävs snabba rörelser med siktet, typ FPS så kör jag alltid med mus och tangentbord, men även i strategi spel.

fighting spel, bilspel, sportspel etc, alltid med handkontroll.

sen har vi ju de spel som är en hybrid utav de båda, dvs fighting, sikta, köra med bil etc, typ GTA, RDR 2, cyberpunk 2077, och där hoppar jag mellan tangentbord och mus och handkontroll. oftast så lyckas jag ändå klara av dessa situationer där det är mycket siktande med handkontroll, men det finns de situationer där jag helt enkelt inte har nått annat val mer än att byta till tangentbord och mus.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

FPS ska helst spelas med tangentbord o mus. Allt annat går på kontroll vill jag säga. Man får inte i närheten av samma precision i FPS med en handkontroll som med mus o tangentbord.

Permalänk
Medlem

Avskyr handkontroller, så det är mus och tangentbord som gäller (om det inte är racingsimulatorer förstås).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

FPS ska helst spelas med tangentbord o mus. Allt annat går på kontroll vill jag säga. Man får inte i närheten av samma precision i FPS med en handkontroll som med mus o tangentbord.

Man kommer hyfsat nära med en flick stick layout dock, krävs däremot en periods omställning.

Permalänk
Medlem

Tangentbord+mus 99% av gångerna, men för vissa spel, t.ex. Dark Souls och Elden Ring är handkontroll ett måste!

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Medlem

Det beror mycket på spel, racingspel är antingen ratt eller kontroll beroende på hur arkadigt det är ett måste medan det är snudd på omöjligt att trivas med något annat än tangentbord och mus till skjutspel.

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk

Varken eller. För FPS generellt kör jag alltid med pointing sticken i laptopens tangentbord. För bilspel kör jag oftast bara trackpaden, gas/broms på musknapparna och styr med vänster/höger-rörelse på trackpaden.

Permalänk
Medlem

Det är olika, så beror på spel.
Vanliga gamepads, mus+tangentbord och rörelsekontroller för VR

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

FPS spelas bäst i VR med rörelsekontroller

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Svarade Varierar beroende på spel. Det är en sanning med modifikation. Egentligen tycker jag bäst om med mus och tangentbord. Men eftersom jag också tycker om att halvligga i soffan blir handkontrollen ganska ofta det föredragna speldonet ändå.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Primärt mus och tangentbord. Sen finns där spel där man märker att utvecklarna helt fokuserat på att få spelet att fungera bra med handkontroll och fullkomligt struntat i mus och tangentbord, så i de spelen får det bli en handkontroll.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D CO -15 FCLK 2133MHz 1,25VSoC | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill 2x16GB 6000MT/s@6400MT/s 1:1 CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Medlem

Visst varierar det men jag valde ändå mus + tangentbord för de spel där detta är att föredra för mig är så många fler än de jag skulle köra med handkontroll.

Visa signatur

Gigabyte FO32U2P | RX 9070 XT | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | 5TB NVMe | 80TB NAS | Seasonic Focus GX 1000 3.1 | Audeze LCD2 Classic | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7+HS8S | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Varierar beroende på spel och ibland även I spelet.
GTA san andreas tex: mycket lättare att flyga med gamepad men allt annat kör jag hellre mus/tangentbord för.
FFXIV: spelar klasser som rör sig mycket med gamepad för jag kan inte röra mig med asdw och samtidigt använda 1-9 + shift/control och använda musen för att välja targets.
Klasser som är mer stationära som BLM, SMN kör jag helst med mus/tangentbord. Som tur är kan köra båda sätten samtidigt och väljer bara vilka hotbars som ska vara synliga.

Generellt mus/tangentbord. Vissa spel hade varit mycket enklare med M/T, tex metroid prime remastered.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Hedersmedlem

Nästan enbart mus och tangentbord. Tekniskt sett "varierar beroende på spel" men i praktiken sett till tid kanske 98% tangentbord/mus.

Har kört Horizon: Zero Dawn och Stray en del i soffan med handkontroller, men båda spelen har bara blivit av ett fåtal timmar var. Kommer tillbaka till Slay the Spire fortfarande efter typ 650 timmar.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

FPS spelas bäst i VR med rörelsekontroller

Haha det blir ju ett jäkla vevande med armarna. 10h senare så pallar du inte spela längre för armarna är gele

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem

Right there my honorable Inquisitor, freshly gathered heretics for you to purge.

😜

Permalänk
Medlem

Den enda gång jag använder handkontroll på datorn är när jag spelar gamla konsolspel med emulator.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem

Alltid mus och tangentbord, finns bara nackdelar med kontroll.

Visa signatur

9800X3D - 4090 FE allt vattenkylt.

Permalänk
Medlem

Steam controller 99% av tiden sedan 2015. Hoppas Valve kan ordna V2 innan tex joysticken slits ut. Lär definitivt påverka mitt spelande negativt om SC går sönder och ingen ny/ersättare finns att köpa då.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X, 32GB@6000MHz DDR5 & Nvidia RTX 5070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Alltid mus och tangentbord, finns bara nackdelar med kontroll.

Lycka till att spela FIFA eller Street Fighter med mus och tangentbord. Eller ens JRPG eller racingspel.

Allt beror på spel för min del. Handkontroll är skönast men mus och tangentbord ger mer precis kontroll. För tex RTS är mus och tangentbord ett måste. Däremot är det fler och fler spel jag förvånas över hur bra det går med kontroll. Som tex Final Fantasy XIV på konsol fast det är MMO. Eller Diablo 2 och 3 (inte kört fyran ännu).

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Ratt och pedaler i duck hunt.
I övrigt hatar jag spel där man ska klicka med en muspekare för att gubben ska ta sig dit. Då är det ju inte jag som styr gubben utan säger bara åt honom var han ska gå. Alla tredjepersonsspel blir således mer inlevelsefulla med handkontroll. Men å andra sidan gillar jag inte västerländska rpgs i tredjeperson så inget av alternativen är speciellt bra. Sjukt opraktiskt med mus och tangentbord i soffan hur som helst.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Finns ju vissa pc spel som är helt omöjliga med mus och tangentbord, typ rocket league. Så jag måste nog svara att det beror på vilket spel...

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Den som säger mus o tangentbord istället för "beror på spel" har aldrig spelat super Mario på sin dator

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av talonmas:

Den som säger mus o tangentbord istället för "beror på spel" har aldrig spelat super Mario på sin dator

Jodå, i några dagar så. Säg 14 dagar på 30 års spelande, så 0.13%. Det avrundar jag till "mus och tangentbord".

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Kör till 99% med handkontroll, mestadels för att jag förstört händerna i mitt förra jobb vilket gör att längre sessioner helt enkelt inte fungerar med tangentbord. Spel som kan spelas med mestadels mus så som strategispel fungerar bättre, så i dessa används inte handkontroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Haha det blir ju ett jäkla vevande med armarna. 10h senare så pallar du inte spela längre för armarna är gele

Ja jag vet inte hur du hanterar skjutvapen, men jag vevar då inte med armarna 😂

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det här beror ju på spel, i GTA t.ex kör väl de flesta fordon med kontroll och slåss med mus+tgtb, FPS då funkar det inte alls med kontroll.
Frågan är dumt ställd tycker jag, som att fråga ”sneakers eller gummistövlar?”
Svaret är: Olika användningsområden kräver olika tekniska hjälpmedel.