Muskampen 2025: Segraren korad!

Jag har valt delar till en ny dator och vill ha lite råd!

Permalänk
Medlem

Jag har valt delar till en ny dator och vill ha lite råd!

Tjena Jag har använt samma dator nu i över 6 år. Jag kommer inte ihåg alla spex i den men vet att den har, en Intel5 6400, MSI GTX 1660, 8 GB Ram minne och 1TB hårddisk.

Så nu äntligen tyckte jag att det var dags att köpa en ny. Så jag har tittat på lite delar för rätt pris och har jag hittat komponenter till en ny. Men eftersom jag inte har så mycket koll på sånt här jämfört med andra så tänker jag att ni som kan mycket kanske kan skriva era tankar om detta bygge.

Det jag kommer använda datorn till är för det mesta att spela spel som t.ex RDR2, COD, Battlefront, GOW och andra liknande stora spel. Jag kollar också oftast på filmer och serier på datorn och kommer nog att göra det på den nya också. Jag har två skärmar, min huvudskärm är en 32 tum och har 165hz och är 1440P, min andrahandsskärm är en 21,5 Tum och har 1080P med 70hz. På den datorn jag har nu så spelar jag nästan alltid på låga settings men mitt mål är att kunna spela spel som RDR2 på åtminstone high settings med minst 100 FPS.

Här nedan är spexen och priserna på delarna jag har hittat:
Chassi: be quiet! Pure Base 500DX 1 299kr, + 3 Chassi fläktar: be quiet! Pure Wings 2 High-Speed 149kr st,
Moderkort: MSI MAG B550 TOMAHAWK 1 890kr
Lagring: SSD Kingston NV2 M.2 2TB 1490kr + SSD Kingston NV2 M.2 500GB 409kr
Ram: Corsair Vengeance RGB PRO SL 16GB (2x8GB) 659kr
CPU: AMD Ryzen5 5600 1 890kr
CPU kylare: be quiet! Pure Rock 2 - Silver 429kr
GPU: MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 3X 12G OC 7 799kr
PSU: ASUS TUF Gaming 750B 1 190kr
Summa: 17 502kr

Detta ligger en tusenlapp över min budget men jag tycker att det är okej. Om det är någon som har någon invändning om saker som inte passar, borde byttas ut, inte lever upp till standard eller förslag på billigare eller bättre delar (Som fortfarande håller sig inom min budget 16 500) så skriv gärna, jag vill höra allas tankar kring detta. Positiva och Negativa för som sagt jag har kollat runt men är långt ifrån ett proffs.

MVH // Intresserad Tonåring

*Tråd flyttad till köpråd* /Vzano, Mod
Permalänk
Medlem

Om du inte bryr dig om RT så kör på 6950XT som grafikkort istället. Mer prestanda för pengarna.

Moderkortet är billigare då det har allt man behöver om du inte har några specifika behov utöver 2st m.2 ssd platser.

32GB ram då vissa spel börjar kräva det på högre inställningar.

PSUn är kraftfullare men framförallt kvalitativare, tystare och har mycket längre garanti samt de nyaste standardena.

CPU kylaren är billigare men kyler lika bra.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | Corsair Vengeance 64GB 6000Mhz CL30 | Kingston Fury Renegade 2TB | Kingston KC3000 4TB | ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming WIFI | ASUS RTX 5090 TUF Gaming | Corsair HX1200i | Fractal Design Torrent Solid Black | 6x Noctua NF-A14x25 G2 PWM

Permalänk
Medlem

Tack för svar :D

Skrivet av reaperishere:

Om du inte bryr dig om RT så kör på 6950XT som grafikkort istället. Mer prestanda för pengarna.

Moderkortet är billigare då det har allt man behöver om du inte har några specifika behov utöver 2st m.2 ssd platser.

32GB ram då vissa spel börjar kräva det på högre inställningar.

PSUn är kraftfullare men framförallt kvalitativare, tystare och har mycket längre garanti samt de nyaste standardena.

CPU kylaren är billigare men kyler lika bra.

https://komponentkoll.se/bild/GjnCg.png

Ja jag bryr mig inte så mycket om just RTX så detta skulle faktiskt funka. Det enda saken jag kan tänka på är att det inte går att köpa allt från samma butik men om man betalar ett ställe för att bygga datorn åt dig så fixar dom det eller hur? Och Isåfall vilket ställe är bäst? Och hur är det med kostnad?

MVH // Songfei

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songfei:

Ja jag bryr mig inte så mycket om just RTX så detta skulle faktiskt funka. Det enda saken jag kan tänka på är att det inte går att köpa allt från samma butik men om man betalar ett ställe för att bygga datorn åt dig så fixar dom det eller hur? Och Isåfall vilket ställe är bäst? Och hur är det med kostnad?

MVH // Songfei

RT= Ray tracing

Rx 6950 XT säljs inte av Inet eller Webhallen som är de största på att bygga med valfria komponenter.
Kolla lite guider, finns massor, och bygg själv. Som att bygga Lego.

Permalänk
Medlem

Hur fungerar garanti

Skrivet av SUMITOMO:

RT= Ray tracing

Rx 6950 XT säljs inte av Inet eller Webhallen som är de största på att bygga med valfria komponenter.
Kolla lite guider, finns massor, och bygg själv. Som att bygga Lego.

Tack för svar!
Jag tänker att om jag bygger skälv och någonting går sönder eller att datorn inte funkar när den väl är ihoppsat. En komponent t.ex Moderkortet, om man har kopplat ihop det med allt annat och märker att datorn inte startar. Är det inte svårt att då veta att det är just moderkortet som det är fel på och även om jag visste att det var just moderkortet det var fel på skulle garantin fortfarande gälla med tanke på att jag har satt ihop allt?

MVH // Songfei

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songfei:

Tack för svar!
Jag tänker att om jag bygger skälv och någonting går sönder eller att datorn inte funkar när den väl är ihoppsat. En komponent t.ex Moderkortet, om man har kopplat ihop det med allt annat och märker att datorn inte startar. Är det inte svårt att då veta att det är just moderkortet som det är fel på och även om jag visste att det var just moderkortet det var fel på skulle garantin fortfarande gälla med tanke på att jag har satt ihop allt?

MVH // Songfei

Garantin gäller så länge du inte skadat moderkortet.
Det som kan vara knepigt är att felsöka när en dator inte fungerar och man inte vet vad som är fel.
De som bygger datorer ha ju tillgång till komponenter, så de bara byter tills de hittar vad som felar.
Men oftast listar man ut det med hjälp från forumet.
Finns guider på svenska på youtube som man kan följa så man slipper nybörjarmisstag som att missa
moderkortsdistanserna.
Bygger man bara i lugn och ro så brukar det går bra och är fantastiskt roligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Garantin gäller så länge du inte skadat moderkortet.
Det som kan vara knepigt är att felsöka när en dator inte fungerar och man inte vet vad som är fel.
De som bygger datorer ha ju tillgång till komponenter, så de bara byter tills de hittar vad som felar.
Men oftast listar man ut det med hjälp från forumet.
Finns guider på svenska på youtube som man kan följa så man slipper nybörjarmisstag som att missa
moderkortsdistanserna.
Bygger man bara i lugn och ro så brukar det går bra och är fantastiskt roligt.

Tack för hjälpen. Jag ska fundera och kolla lite mer så jag är säker på vad jag vill ha och göra.
MVH// Songfei

Permalänk
Skrivet av Songfei:

Tack för hjälpen. Jag ska fundera och kolla lite mer så jag är säker på vad jag vill ha och göra.
MVH// Songfei

bygga ihop en dator är inte jättesvårt.

finns generellt 4 regler.

1. ta det långsamt och tänk efter före du utför.
2. läs ev installationsmanualer (främst för moderkort)
2. använd ESD armband
3. använd inte våld för att få i sakerna då försöker du högst troligen sätta i den åt fel håll.
4. tappa inget och lägg ner allt försiktigt när du hanterar det och håll delarna helst i orginalförpackningen när du inte jobbar med just den delen.

iom att det är ett AM4 system så sitter pinnarna på cpu´n relativt glest och är ganska robusta (klarar fortfarande inte att bli tappade) så att skada själva cpu sockeln på moderkortet är i princip obefintlig om du verkligen inte lägger bakom gorillan innom dig och verkligen försöker pressa ner den åt fel håll eller nått.

hade det varit AM5 eller intel hade det varit en annan femma där sockeln är typ känsligare än rispapper.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songfei:

Tack för svar!

MVH // Songfei

Är du osäker hade jag bett typ Inet eller någon annan affär att bygga ihop datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

Är du osäker hade jag bett typ Inet eller någon annan affär att bygga ihop datorn.

Men kan man göra det även om en afär inte säljer alla delar. T.ex om Inet inte säljer Grafikkortet jag vill ha går det ändå att be dom använda det?

MVH // Songfei

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songfei:

Men kan man göra det även om en afär inte säljer alla delar. T.ex om Inet inte säljer Grafikkortet jag vill ha går det ändå att be dom använda det?

MVH // Songfei

Vet inte faktiskt. Men skulle tro att de vill att du köper allt hos dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

Vet inte faktiskt. Men skulle tro att de vill att du köper allt hos dem.

Okej, men finns det ingen affär som bara säljer custom PC som de bygger ihopp på Förfrågan? Eller det kanske blir dyrt? Vet faktiskt inte.

MVH // Songfei

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songfei:

Okej, men finns det ingen affär som bara säljer custom PC som de bygger ihopp på Förfrågan? Eller det kanske blir dyrt? Vet faktiskt inte.

MVH // Songfei

Finns det säkert men då vill de rimligen ha betalt för det. Inet tar väl 800kr för att bygga ihop en dator och tror priserna är liknande hos typ Komplett och Webhallen. Vill du göra det enkelt för dig så köp alla delar på samma ställe och be de bygga ihop datorn åt dig. Blir ju såklart lite dyrare än att köpa delarna separat men det kanske kan vara värt det så allt fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

"Osäker" har nog mer eller mindre alla varit när de byggde sin första dator.

Skrivet av Songfei:

Nej, det kommer de inte att göra.
De tar ansvar för bygget med de delar de säljer.
Inte att någon kommer med en kasse och be dem momtera.

MVH // Songfei

Det finns en stor tråd på forumet där medlemmar runtom i Sverige hjälper folk bygga sin dator.
Oftast räcker det att bjuda på pizza eller nåt.

Lyckas inte hitta tråden, men kanske någon annan gör.

Permalänk

Jag byggde min första dator själv när jag var 12 år med hjälp av en guide på Nordichardware. Hade även valt alla delar själv.

Så det är inte speciellt svårt. Men man kan ju ha otur och att låta en affär bygga den är ju en extra säkerhet.