Permalänk

Bahnhof och WiFi för tv-boxen

Jag behöver koppla upp Bahnhof tv-utbud över WiFi, det skall tydligen fungera med 2 st accesspunkter, jag testar med TP-LINK TL-WA801N N300 men det verkar som om den accesspunkten vägrar stänga ner sin DHCP serven vilket gör att den skapar ett 192.168.0.0/24 nät som inte överför rätt subnät till tv-boxen
Är det någon här som lyckats med detta samt i sä fall, vilken accesspunkt har du använt?
Förtydligan, jag kan inte använda kabel och har även testat extender över 240 volts nätet men det sistnämnda har slutat fungerar, mest troligt på grund av att någon kör en liknande lösning med starkare signal, det hänger sig hela tiden för mig

Permalänk

Offtopic men varför använder du fortfarande TV-box? Har fått en av fiberleverantören som ligger ouppackad i sin kartong sedan 4 år tillbaks. Allt går ju att streama nu för tiden

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk

Nu har jag fått access till min Bahnhof router och det verkar som om jag kan slå på WiFi för tv-nätet men får inte min TP-Link att ta emot signalen trots att jag kopplar upp mig mot rätt SSID

Vad det gäller hurvida jag skall använda tv-box eller inte låter jag vara min sak, jag är fullt medveten om alternativen

Permalänk
Medlem

Om det är IPTV med multicast är det ingen bra idé att köra det över Wifi.
Enligt standarden så skall multicast sändas med lägsta supportade Wifi standard.
Detta kan bli 802.11b med max 10 Mbit/s i länkhastighet.
Så om man inte har kunskaper och bra prylar som kan ställas in så sänker man hela wifi nätet med en multicast ström.

Har ingen TP-Link men här en sida om hur man sätter upp multicast:
https://help.ptzoptics.com/support/solutions/articles/1300005...
Om det settings som de talar om där inte finns i TP-LINK TL-WA801N N300 så är det nog kört.
Den skall sättas i Bridge Mode, dvs. Wifi in och Ethernet ut.

Telia håller på och lämnar multicast och jag tror fler kommer att göra det.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Unifi Cloud Gateway Max/Ultra| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite/U7-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation 5 AC Loco | UniFi Switch 8-150W