Muskampen 2025: Segraren korad!

Datorn startar hela tiden upp i bios trots USBsticka win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mson:

Ser ut som att ditt BIOS highlightar CSM / UEFI på bilden, där CSM är standard. Prova sätt den switchen Off och se om den enbart kör på UEFI då? Sen behöver du om du kommer vidare till installationen av Win 11 aktivera TPM samt Secure Boot i BIOS om det inte redan är gjort.

Ok ska testa det. Tyvär åker jag bort några dar så jag testar när jag kommer hem

MVH // Songfei

Permalänk
Medlem
Skrivet av anthra:

Har du testat med annan bootbar usb?
T.ex. en usb med ubuntu.
Du behöver inte installera npgot, bara testa att du kan boota.

Om det inte funkar är det hårvaeufel på datorn och inte på usb:n.

Om jag sätter i en tom USB i datorn skulle den då komma upp i Storege i Bios? För jag tänker att isåfall skule ju det kanske gå att se om det är något fel på USB portarna på Moderkortet

Permalänk
Medlem

Troligen inte då BIOS letar efter en UEFI-partition med rätt boot-loader med korrekta signaturer (och kontrolleras mot nyckel inne i BIOS) innan den syns - gör alltid kallstarter efter att att USB:n har anslutits då många BIOS bara letar efter lagring att boota ifrån vid kallstart - inte varmreboot från tex. BIOS (det har kostat mig en halv natt och skrikande av förbannelser att inse för länge sedan)

Skall du kontrollera om BIOS hittar bootbar USB så skulle jag prova med en nedladdad och på USB-sticka 'bränd' ubuntu-iso med tex. rufus https://www.maketecheasier.com/create-bootable-ubuntu-usb-win... (bara en länk ur högen av förslag, ej kollad)

och fungerar inte det heller så är det USB eller SATA-ansluten DVD-läsare med bränd DVD-skiva med ISO:n av önskad OS som gäller.

DVD-spelare över USB hanteras helt annorlunda av BIOS än en USB-sticka med en ISO då man 'litar' på optiska läsare men gör det inte på USB-minnen.

Permalänk
Medlem

DET HAR LÖST SIG!!! :D

Tjena!
Tack till er alla som har kommit ideer och olika sorters lösningar.
Tänkte ge upp och lämna in datorn i Alina men mitt sista försök vara att lada ner Windows 11 på en DVD skiva och köpte en extern dvd läsare och DL CD skivor på Clas Olsson. Så efter att jag stoppat in dvd läsaren och laddat ned Win11 på DVD från min andra dator så funkade det

MVH // Songfei

Permalänk
Medlem

Sedär - optisk skiva fungerar alltid när inget annat i USB-minnesväg fungerar - och det spelar inte så stor om läsaren är direkt till SATA eller om det går via USB då det hanteras helt annorlunda av BIOS och mindre reserverat än någon USB-minnessticka.

Permalänk
Medlem

Hade samma problem förr. tror jag!
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1666280-uppdaterade-bi...

Men bra att det löste sig!

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 5700x - 32 - 1070