Permalänk
Medlem

Frågor om uppgradering av RAM

Jag tänkte uppgradera minnet i min burk, sitter 16 GB nu (2x8) och jag tänkte köpa 32 GB (2x16), men hur kinkigt är det att minnet måste stå med i listan från Asus? Moderkortet har några år på nacken och jag kan inte hitta något minnet på Inet (måste köpa där, har presentkort) som matchar serienumren i Asus lista.

Sen undrar jag också om det går att ha kvar de gamla i? Så 2x8 och 2x16 i alla fyra slots?

Moderkortet är ett Asus Prime X570-P, med en R3700X.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Sen undrar jag också om det går att ha kvar de gamla i? Så 2x8 och 2x16 i alla fyra slots?

Går ja, men kombinationen kommer inte klara XMP/DOCP.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

Sådana där listor kan du ta med en nypa salt. Listan du refererar till är minnen som Asus testat och bekräftar fungerar med moderkortet.

Givetvis så kan inte Asus testa varenda kit då det finns tusenstals olika minnen och minnestyper.

Du kan med andra ord med gott samvete köpa valfritt DDR4-kit till exempel:
https://www.inet.se/produkt/5302777/corsair-32gb-2x16gb-ddr4-...

Att blanda minnen kan gå men kan vara kinkigt om det inte är samma tillverkade, hastighet, timings etc men bara att testa, går det så går det och datorn går inte sönder av att försöka

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Sådana där listor kan du ta med en nypa salt. Listan du refererar till är minnen som Asus testat och bekräftar fungerar med moderkortet.

Givetvis så kan inte Asus testa varenda kit då det finns tusenstals olika minnen och minnestyper.

Du kan med andra ord med gott samvete köpa valfritt DDR4-kit till exempel:
https://www.inet.se/produkt/5302777/corsair-32gb-2x16gb-ddr4-...

Att blanda minnen kan gå men kan vara kinkigt om det inte är samma tillverkade, hastighet, timings etc men bara att testa, går det så går det och datorn går inte sönder av att försöka

Lycka till!

Tack!

Är det bättre med 3200 CL 16 eller 3600 CL 18?

Sen läste jag att 3700X inte är förtjust i 3600 med 32GB och uppåt.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Tack!

Är det bättre med 3200 CL 16 eller 3600 CL 18?

Sen läste jag att 3700X inte är förtjust i 3600 med 32GB och uppåt.

/hulle.

Är verkligen ingen expert men högre klockfrekvens på minnena brukar vara att föredra framför lägre timings, speciellt i detta fall då det skiljer så lite.

Tar inte gift på din sista fråga, bör inte vara några problem i ett normalfall. Säkerställ att du har senaste BIOS etc.

Permalänk
Medlem

AMD har ibland varit känsligare med minnena än Intel. Men hittar du minnen som påstås fungera med AMD så ska det inte vara några problem, även om minnena inte finns med i kompatibilitetslistan.

Du kan ju oftast/alltid köra minnena i lägre hastighet om det behövs.

Finns jämförelser mellan dessa på nätet, sök så får du svaret.

Ett fall där det kan vara rejält känsligt med minnen är märkesdatorer. Där duger det inte med att bara sätta i vilka minnen som helst och förvänta sig att de fungerar, i värsta fall måste de vara just exakt rätt modell.