Bättre spelstöd på gång till Mac via Crossover

Permalänk
Melding Plague

Bättre spelstöd på gång till Mac via Crossover

Crossover Mac 23 har släppts och erbjuder en lång rad förbättringar, men framför allt begynnande stöd för DirectX 12.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra om det finns alternativ till Windows som fungerar. Steam OS är ju bevis på att mycket går med Proton nu för tiden

Permalänk
Medlem

Intressant att se hur de står sig mot Windows laptops i spelprestanda då Mac generellt har betydligt bättre batteritid och skulle då vara enklare att ha med sig för både spel, jobb och allmän annan surf och video.

Permalänk
Medlem

Tänk om de tillät Windows11-arm64 och gav drivisar för full 3d acceleration...
Eller ännu bättre, linux!

men visst, för de som ska ha mac så är det bättre än inget.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

Tänk om de tillät Windows11-arm64 och gav drivisar för full 3d acceleration...
Eller ännu bättre, linux!

men visst, för de som ska ha mac så är det bättre än inget.

AARM-Macar behöver inte ha ett signerat OS (till skillnad från iPhones, till exempel), så du kan installera vilket OS du vill. Problemet är att någon måste göra ett och vara villig att sälja det. Microsoft säljer inte Windows för ARM till konsumenter, så det är inte Apple som står i vägen där. Det går att använda Windows 11 i en VM, om du vill.

Linux har stöd för ARM-Macar sen 6.2, så det går att boota och använda systemet. En del funktioner saknas det drivrutiner för, men det fungerar.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

AARM-Macar behöver inte ha ett signerat OS (till skillnad från iPhones, till exempel), så du kan installera vilket OS du vill. Problemet är att någon måste göra ett och vara villig att sälja det. Microsoft säljer inte Windows för ARM till konsumenter, så det är inte Apple som står i vägen där. Det går att använda Windows 11 i en VM, om du vill.

Linux har stöd för ARM-Macar sen 6.2, så det går att boota och använda systemet. En del funktioner saknas det drivrutiner för, men det fungerar.

Jo, precis. men det är ju helt beroende av devs som marcan42 som sitter och RE:ar hela arkitekturen. därför saker som 3D rendering saknas. det jag menar är att Apple skulle släppa linux drivisar (binary blobs ala nvidia) till apple silicon GPU osv, och bidra med patchar som intel och amd gör.

Klart du kan köra windows arm64 också om du vill, precis som man hackat in det på en rpi4, men som sagt samma problem med drivrutiner. vilket var något apple gav via bootcamp på gamla intel mac:ar (power management framför allt? då intel chipset och gpu redan fanns).

Igen, vore trevligt om Apple gav ut officiella drivers för windows/linux. jag kunde formulerat mitt första inlägg bättre

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Sist jag tittade på Crossover tog dom betalt för varje ny helversion. Kändes lite mastigt.

Edit: Japp, tusenlappen för uppdateringar i 12 månader. Eller 6000 spänn för lifetime. Rena rånet för vad det är.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Sist jag tittade på Crossover tog dom betalt för varje ny helversion. Kändes lite mastigt.

Edit: Japp, tusenlappen för uppdateringar i 12 månader. Eller 6000 spänn för lifetime. Rena rånet för vad det är.

Lever man i Apple träsket så är det nog relativt billigt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Sist jag tittade på Crossover tog dom betalt för varje ny helversion. Kändes lite mastigt.

Crossover ingår i Heroic Games Launcher vad jag vet. Duger åt mig som har spel på GOG och Epic Games

https://heroicgameslauncher.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Crossover ingår i Heroic Games Launcher vad jag vet. Duger åt mig som har spel på GOG och Epic Games

https://heroicgameslauncher.com/

Heroic stödjer Crossover, men du måste köpa Crossover separat, det ingår inte. Källa: https://heroicgameslauncher.com/faq

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pyrree:

Lever man i Apple träsket så är det nog relativt billigt...

Nopp… ruskigt dyrt för vad man får. Jag ser fler native Mac versioner av mina köpta Steam spel så om jag vill spela dem så kan jag vänta.
Tror teamet bakom crossover har det kämpigt när Apple släpper egna verktyg som gör samma sak (typ)

Visa signatur

Laptop: Ja
Mobil: Ja
Internet: Ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Heroic stödjer Crossover, men du måste köpa Crossover separat, det ingår inte. Källa: https://heroicgameslauncher.com/faq

Råkade kanske redan ha Crossover installerat när jag körde Heroic

Permalänk
Medlem

Köpte parallells nyligen, också för jävla dyrt. Pallar inte lista ut hur man ska få crossover att köra en del gamla soel jag kör i XP-kompatibilitetsläge.Parallels är ju rätt smidigt ändå.

Att lägga cash på att få crossover utan uppdateringar för att köra D2R… nja. Nejtack.

Visa signatur

Intel Core i5-750, Asus Maximus III Formula, Asus CUII GTX 570, Corsair 4GB Dominator GT, Corsair 620w HX, Corsair H50 Hydro, Intel X25-M 80GB, Samsung F3 Spinpoint 500GB, Silverstone Fortress (FT01B-W).

Permalänk
Sötast

Dyrt som fan?

Ja.... Men det är också ett företag som lägger all tid på att få spel kompatibla själva, varje gång valve fixar en kompatiblitet så leder det ju till merförsäljning av spel till sagd platform. Crossover har ju inte den lyxen.

Däremot skulle jag aldrig vilja betala så mycket själv heller xD

Permalänk
Medlem

Har kört Crossover under några år, brukar vara halva priset under Black Friday så har slagit till då. Dock är det väldigt tråkigt att det inte fungerar så bra efter när årsabonnemanget löper ut. Dröjer inte lång tid tills att spelen slutar fungera efter man inte kan få nya uppdateringar. Utöver det har det fungerat rätt bra, har mest kört AOE2 Definitive Edition och några andra spel som inte kräver DirectX 12. Kanske blir en förnyelse runt nästa Black Friday.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av subruz:

Köpte parallells nyligen, också för jävla dyrt.

Njae, en dryg tusing är det väl för parallels?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com