Behöver jag Xbox Game Pass Ultimate?

Permalänk
Medlem

Behöver jag Xbox Game Pass Ultimate?

Hej, nu höjs månadsavgiften på Xbox Game Pass Ultimate till 155/mån och det börjar svida lite. Det är nästan bara sonen som lirar xbox här hemma och oftast är det Fortnite han spelar online med kompisar. Det händer ibland att vi spelar nån äldre Star Wars samt Quake 1 i splitscreen ihop. Frågan är, om jag måste ha Ultimate eller kan jag nergradera till det billigare abonnemanget? Kommer man kunna spela de spelen som redan är installerade?

Permalänk
Medlem

Personligen: Nej. Såvida inte du eller sonen spelar mängder med olika spel så är det inte värt det. Klart billigare i långa loppet om man bara spelar ett fåtal spel per år att bara köpa dem rätt av.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Betalar man månad för månad så ska du definitivt ta beslutet månad för månad också,
om inte sonen klagar på att något spel saknas så behöver du det inte - annars kan du aktivera det om något nytt intressant kommer.
Så gnäller han inte över asaknad av Forza Horizon så är du nog på det torra.

Du behöver varken gold eller ersättaren gamepass core för att spela fortnite eller liknande gratisspel som apex online.
Det är bara köpta onlinespel som CoD eller FIFA som är aktuella för det, visserligen har många andra spel onlinefeatures, men sällan kritiska.

Och nej, installerade spel funkar inte när licensen försvinner.

Permalänk
Medlem

Tack för bra svaren. Några spel har han på dvd, tex Raiders Republic. Kanske en dum fråga men måste man stoppa in skivan i spelaren eller har xboxen fattat att vi äger spelet och låter oss fortsätta spela det spelet fast det är nedladdat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av adamski2:

Tack för bra svaren. Några spel har han på dvd, tex Raiders Republic. Kanske en dum fråga men måste man stoppa in skivan i spelaren eller har xboxen fattat att vi äger spelet och låter oss fortsätta spela det spelet fast det är nedladdat?

Nej alla spel på skiva måste man ha i Xboxen när man ska spela.
Nackdel : man måste ibland byta skiva.
Fördel : man kan sälja vidare spelet om man tröttnar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adamski2:

Några spel har han på dvd, tex Raiders Republic

Dvd? Trodde att det var blu-ray...

Visa signatur

Här nere kan man skriva lite olika saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaimor:

Dvd? Trodde att det var blu-ray...

Självklart menade jag bluray

Permalänk
Medlem
Skrivet av adamski2:

Tack för bra svaren. Några spel har han på dvd, tex Raiders Republic. Kanske en dum fråga men måste man stoppa in skivan i spelaren eller har xboxen fattat att vi äger spelet och låter oss fortsätta spela det spelet fast det är nedladdat?

Det var ju det Microsoft försökte lösa till viss del, med Always Online som folk skrek sig hesa över, när Xbox One presenterades

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Det var ju det Microsoft försökte lösa till viss del, med Always Online som folk skrek sig hesa över, när Xbox One presenterades

Fast där har du glömt. Microsoft ville att man behövde gå online en gång per dygn för att kunna spela spelet (inklusive de) som du ägde på skiva och spelet gick inte heller att låna ut då licensen på skivan blev knutet på ens konto.
Så det var med all rätt som folk skrek sig hesa över det.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Du kan också köpa koder online ifrån ebay/cdkeyssidor för billigare än standardpriset.