Permalänk
Medlem

Ljuddämpningsmattor?!?

tjenna gubbar tänkte få lite hjälp av er här...antar att ni är tillräckligt rutinerade för att kunna ge mig ett par vettiga svar

det ligger till såhär att jag har funderar på att göra min dator tyst, ovanligt va, men nu är det så. tänkte utföra det med hjälp av dämpningsmaterial, alltså plattor runt om i chassit. jag har kollat på diverse dämpningsplattor på datorbutiken, gtek, inet etc...det jag kom fram till var att det e riktigt dyrt. för några veckor sen hittade jag av en slump sådana plattor på Biltema och min fråga är rätt simpel. kan man använda dessa plattor till datorn? jag har sett att det är någon form av aluminium på sidorna så värmen stängs inne, men detta ska enligt mig vara ganska lätt att bli av med genom att man har ett par tysta chassifläktar tex papst 12db

pastar länken här: http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=20053

ge gärna tips på vad man annars kan använda etc

//Jinx

Permalänk
Medlem

modda på det funkar

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Medlem

jag har 2 st 1 cm tjoka plattor runt mitt datorbord, och dom funkar bra, håller inne ljudet.Har de för att har en gamal dator nu låter som en tvätmaskin:)

Visa signatur

En värld utan möjligeter...

Permalänk

Okej.
Använd sökknappen, frågan är ställd och besvarad 30ggr.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
NAS: Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delarium.
Okej.
Använd sökknappen, frågan är ställd och besvarad 30ggr.

men förlåt att man inte kommer från det här forumet...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mikil
men förlåt att man inte kommer från det här forumet...

Vad har det med saken att göra? Läs reglerna innan registrering...

Mvh

Visa signatur

Projekt inför 2008 på G.

Tidigare projekt: http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=54319...

Permalänk
Medlem

Nu finns det till och med en knapp brevid där man skriver in topic som uppmanar till att söka först.

Visa signatur

Micael Ehn

Permalänk
Medlem

hur bra är dessa mattor? lika bra som gteks eller? hur tjock ska man ha

Visa signatur

P4 2,4b @ 2,4GHz | 1x 512 DDR PC3200 | Gainward Gf4 MX440 64MB @ 385/630

Permalänk

Jävlar vad alla är negativa, ni vet att alla sitter nte och lusläser allt.
Vissa kanske har ett liv.

Sådär, nu kommer jag bli söndeflamad, wiooo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZtarDuzt
Vad har det med saken att göra? Läs reglerna innan registrering...

Mvh

jag frågade inte efter regler...står det där förresten att man inte _får_ fråga saker mer än två gånger för att stammisarna blir sura då eller?

det är riktigt sjukt att bli lack över en sån skitgrej. vore det inte mycket trevligare att dela med sig av sin kunskap istället för att va så jävla bitter?

Permalänk
Medlem

ja, man kan vara lite snäll. Men visst har man hängt länge här så dyker den frågan upp ett par ggr och det kliar snabbt i näsborren!

Men jag skulle nog tro att det fanns ngt jämförelse test där de jämnförde dessa mattor mot köpemattor till datorer.. Har för mej att dessa blev utvalda till ett bättre val. Samma ljuddnivå men billigare än såpnna som är till datorn. MODDA PÅ!

Jag blev också lite sugen på o tysta systemet lite...

Visa signatur

Det man inte har i huvudet får man ha under huven!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mikil
jag frågade inte efter regler...står det där förresten att man inte _får_ fråga saker mer än två gånger för att stammisarna blir sura då eller?

det är riktigt sjukt att bli lack över en sån skitgrej. vore det inte mycket trevligare att dela med sig av sin kunskap istället för att va så jävla bitter?

Lack? Bara en fråga ju? Inget att brusa upp sig över. Men jag trodde regler var till för att följas. Och så som ovanstående nämner så har man hängt här ett tag så har man sett den här och många andra frågor hur många gånger som helst blir lite jobbigt i längden. Sen alltid samma gnäll när man påpekar detta hos den nyregistrerade.

Ang. min kunskap har jag delat med mig av den vid ett flertal tillfällen gällande denna fråga.

Mvh

Visa signatur

Projekt inför 2008 på G.

Tidigare projekt: http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=54319...

Permalänk

ztardust: hur kan han veta att ämnet har varit uppe flera gånger innan när han aldrig varit här förut?

Visst, man kan söka, men de flesta gör ej det, simple as that.

Permalänk
Medlem

Haha, klart han inte kan veta. hade han vetat så hade han redan kunnat svaret om biltemas mattor. Saken är ju den att man ska söka för att ta reda på om det har disskuterats förut.

Man kan söka och man ska söka. Jag gör det alltid och hittar det mesta jag undrar över. Gör jag inte det i befintiliga trådar så startar jag en ny.

Mvh

Visa signatur

Projekt inför 2008 på G.

Permalänk
Hedersmedlem

OnTopic:

Tänk på att ett par mattor inte åstadkommer underverk. Egentligen är det bara pricken över i när man tagit bort alla andra oväsen från datorn, NB-fläkt, chassi-fläktar, grafikkort, CPU-kylare, hårddiskdämpare osv.

Annars verkar Biltemas mattor bra, de skall jag använda till mitt "stora" projekt till en tyst dator snart. Stor guide kommer då tillsammans med en drös bilder och info.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
OnTopic:

Tänk på att ett par mattor inte åstadkommer underverk. Egentligen är det bara pricken över i när man tagit bort alla andra oväsen från datorn, NB-fläkt, chassi-fläktar, grafikkort, CPU-kylare, hårddiskdämpare osv.

Annars verkar Biltemas mattor bra, de skall jag använda till mitt "stora" projekt till en tyst dator snart. Stor guide kommer då tillsammans med en drös bilder och info.

härligt...mitt system är tyst nu, men det är som sagt pricken över i som fattas. jag har inte lagt ner så fruktansvärt mycket energi på att tysta den iofs, nb-fläkt är kvar och orginalfläkten på mitt Radeon 9800PRO...men övriga komponenter har jag valt speciellt för deras tysta egenskaper. Aopen H600b är riktigt tyst, sen en Zalman 7000Cu till cpun och Seagate-diskar

Permalänk

grafikfläkten kommer nog låta...
angående tjockleken på mattorna: så tjocka som möjligt, men lyckas du få in en 1cm tjock bakom moderkortet så har du tur med lådvalet

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Hedersmedlem

Jag skulle absolut tagit bort NB-fläkten i alla fall (byta den mot en Zalman NB32j), vet inte hur en Zalman HP80a klarar sig på ett 9800Pro men detta skulle utan tvivel sänka ljudnivån ännu ett snäpp.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

kan ju gå å spåna efter aningesn längre distanser till moderkortet å så länge det inte ät ledande borde man ju kunda pressa på det där...

kan bli jobbigt å få ner en självheftande matta bakom moderkortsplåten dock ex mitt sonata så är sidåplåten nitad utrymmemellan moderkortsplåt å chassi finns det men då måste man göra åverkan på nitarna (går iof att nita på nya igen eller skruvå mutter men endå)

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Medlem

jag vet inte riktigt hur min låda ser ut utrymmesmässigt sett...ska titta närmare på det när mitt rum e färdigtapetserat så jag kan ställa upp grejerna igen. just nu har jag en chassifläkt som är orginal, 80mm längst bak i chassit, som jag tänkte byta ut mot en papst 80mm...frågan är om en papst i fronten och en där bak låter mindra än den jag har nu...den låter med 27db men den sitter på en vantek nexus fancontroller så jag tippar på att dne låter med 20 nu ungefär

Permalänk

Ursäkta om jag frågar..

skulle nån vilja vissa hur man ska sätta dessa plattor för bästa prestanda
och vilken tjocklek man ska använda var m,m.. Jag funderar på att köpa sånna plattor istället för dem som finns på Gtek..nu när ni säger att de är bra...

Har använt dem en gång förut men då satte jag dem hel galet. och så mycket tystare blev det inte..=D

**Varning**
Dessa plattor sitter som in i helvete..ville upplysa dig det, ifall du ska ta bort dem nån gång..

Permalänk
Medlem

köpte liknande plattor å satte dem på insidan i hurtsen där ja har datorn...detta dämpar ljudet bra tycker jag...men nu e ja inte ute efter en helt tyst heller. det blev dock bättre än ja trott...har ett hål för utblåset som inte e "dämpat" på ngt sätt...men dock ett tyst nät agg...tempen ökar väl kanske ngt men det e det lätt värt...

Permalänk
Medlem

jag har lite space mellan sidoplåten och plåten som moderkortet sitter fast på, kanske kan trycka in nån där. sen ska man vad jag förstått sätta fast en i taket och på den andra sidoplåten samt längst bak utan att täppa till eventuella luftinsug

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Jag skulle absolut tagit bort NB-fläkten i alla fall (byta den mot en Zalman NB32j), vet inte hur en Zalman HP80a klarar sig på ett 9800Pro men detta skulle utan tvivel sänka ljudnivån ännu ett snäpp.

zm80a-hp kanske inte går på ett 9800pro, men kolla in zm80c-hp på zalmans hemsida
Den ser ju ruskigt snygg ut också