Bygga egen router, vad ska man ha för hårdvara?

Permalänk
Musikälskare

Bygga egen router, vad ska man ha för hårdvara?

Hallå!

Jag har kollat lite på den här burken men det kanske finns något annat länk

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Det beror helt på vad dina krav är. Vill du köra saker som DPI och VPN på den så krävs det mer av hårdvaran än om du inte vill göra det.

Den där duger säkert, men jag kan tipsa om OPNSense istället för pfSense dock.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av dlq84:

Det beror helt på vad dina krav är. Vill du köra saker som DPI och VPN på den så krävs det mer av hårdvaran än om du inte vill göra det.

Den där duger säkert, men jag kan tipsa om OPNSense istället för pfSense dock.

Den kommer mest vara till en spelserver med runt 440 spelare som max, samt PLEX
Tänker att den borde klara DDoS (UDP flood) bättre än routern jag har idag också då det har hänt att någon har attackerat mig på det sättet tidigare

Är ganska grön på området så det är svårt att veta vad som behövs i hårdvaruväg för något sådant

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier

Permalänk
Medlem

Jaha ok, inte som en router då. Nä, nån spelserver med hundratals spelare blir det nog inte av en Pentium-maskin, det kan du glömma.

Inser nu att det inte är maskinen som ska bli spelserver, ja då duger den alldeles utmärkt.

Nu är ju en DDoS inte bara ett problem för själva routern utan också uppkopplingen, om de fyller din bandbredd så spelar det ingen roll om du har en 300kr-router eller en superdator som router.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Den kommer mest vara till en spelserver med runt 440 spelare som max, samt PLEX
Tänker att den borde klara DDoS (UDP flood) bättre än routern jag har idag också då det har hänt att någon har attackerat mig på det sättet tidigare

Är ganska grön på området så det är svårt att veta vad som behövs i hårdvaruväg för något sådant

Ska den vara router _och_ server för 440 spelare?

Vad har du för budget och lina?

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av dlq84:

Jaha ok, inte som en router då. Nä, nån spelserver med hundratals spelare blir det nog inte av en Pentium-maskin, det kan du glömma.

Inser nu att det inte är maskinen som ska bli spelserver, ja då duger den alldeles utmärkt.

Nu är ju en DDoS inte bara ett problem för själva routern utan också uppkopplingen, om de fyller din bandbredd så spelar det ingen roll om du har en 300kr-router eller en superdator som router.

Skrivet av varget:

Ska den vara router _och_ server för 440 spelare?

Vad har du för budget och lina?

Tack för svaren

Servern är separat så det är bara en router jag är ute efter, jag har 1 Gbit/s upp och ner
Budget runt 2-3K

Visa signatur

📷 Mina fotografier

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Servern är separat så det är bara en router jag är ute efter, jag har 1 Gbit/s upp och ner
Budget runt 2-3K

Den kommer orka det. Ang DDoS. Den kommer orka med mycket mer än din router du har i dag. Men tänk på att nån kan teoretiskt fylla din 1Gbit/s lina med paket och det finns inget du kan göra åt det.

Kolla på https://opnsense.org/ eller https://www.pfsense.org/ så är det ganska mycket plug and play efter du har installerat och valt vad som är internet och lokalt nätverk

Permalänk
Medlem

En USFF Dell eller HPE med en pci slot för ett extra nätverkskort?
Det är ju rent, snyggt och definitivt den kräm som behövs utan att för den delen dra ström.

Permalänk
Medlem

kan tipsa om denna tråd som säkert innehåller en del användbart om än inte riktigt samma syfte

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1520827-wireguard-i-cu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Tack för svaren

Budget runt 2-3K

Tänkte höra om det blev ett köp?
Har länge varit sugen på att sätta upp en egen router och tittat på liknande produkter.

Visa signatur

7800x3d - asus prime x670e-pro - 32gb ddr5 - asus tuf rtx 4090 gaming oc

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av TobX:

Har länge varit sugen på att sätta upp en egen router och tittat på liknande produkter.

Det blev denna och installerade pfsense + pfBlockerNG

https://www.aliexpress.com/item/1005005517816589.html

Satt dit en fläkt också (rekommenderas) och måste fixa till kablarna någon dag

Är väldigt nöjd

Visa signatur

📷 Mina fotografier

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobX:

ServeTheHome gör recensioner av flera sådana enheter både i text- och videoformat och ytterligare enheter diskuteras på deras forum under Network-sektionen.

Själv har jag en Qotom Q20332G9-S10 (samma som TLSense C3758 från TekLager) som jag köpte av en annan medlem där nyligen. Har installerat VyOS på den men inte börjat använda den än, men har gjort den mesta konfigurationen. Den är dock definitivt rejäl overkill för 1 Gbit/s eller lägre i de allra flesta fall.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Det blev denna och installerade pfsense + pfBlockerNG

https://www.aliexpress.com/item/1005005517816589.html

Satt dit en fläkt också (rekommenderas) och måste fixa till kablarna någon dag

https://i.imgur.com/Tsbn6ld.png

Är väldigt nöjd

Nice! Ska kika runt lite.
Det kliar lite i fingrarna, behöver ett projekt

Skrivet av blunden:

ServeTheHome gör recensioner av flera sådana enheter både i text- och videoformat och ytterligare enheter diskuteras på deras forum under Network-sektionen.

Själv har jag en Qotom Q20332G9-S10 (samma som TLSense C3758 från TekLager) som jag köpte av en annan medlem där nyligen. Har installerat VyOS på den men inte börjat använda den än, men har gjort den mesta konfigurationen. Den är dock definitivt rejäl overkill för 1 Gbit/s eller lägre i de allra flesta fall.

Tack! Ska absolut spana in.
Overkill är bättre än underkill, som farmor brukade säga

Visa signatur

7800x3d - asus prime x670e-pro - 32gb ddr5 - asus tuf rtx 4090 gaming oc