Permalänk

Köpråd router och accesspunkter?

Jag har idag en WiFi Hub L2 från Tele2 i mitt hus. Räckvidden och täckning i och runt mitt 1,5-planshus är väl inte den bästa. Jag funderar på att placera ut ett par accesspunkter för att utöka räckvidden i det trådlösa nätverket. Jag kommer gräva ned lite nätverkskabel för att komma åt andra delar av huset. Funkar det bra att addera ett par accesspunkter till denna befintliga router? Eller ska man köpa en renodlad router och koppla accesspunkter till den för att få det bättre? Har ni några köpråd och idéer som kan funka bra för mig?

Permalänk
Medlem

Ja är du nöjd med routerns prestanda i övrigt är det bara att lägga till APs. Lägg gärna upp en skiss på huset med vart fibern kommer in och vad det är för typ av väggar/golv. Så blir det lättare att hjälpa till

Permalänk
Medlem

Du skapar ett nytt trådlöst nätverk med accesspunkterna så vill du undvika förvirring när du installerat och ställt in accesspunkterna kan det vara en bra ide att stänga av routerns wifi

Visa signatur

Fractal Design Define 7 w/ Seasonic FOCUS PX 850W | ASUS Crosshair VIII Dark Hero | AMD Ryzen 9 5900X | 32GB TridentZ 3600Mhz DDR4 | Geforce RTX 3080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattocaster:

WiFi Hub L2 från Tele2
[…]
Funkar det bra att addera ett par accesspunkter till denna befintliga router?

Det kommer med stor sannolikhet fungera bra att bara koppla in en AP eller två, så länge dessa får trådat nät. Det fungerar bättre om man har lite intresse av att reda ut vilka kanaler man vill använda och med vilka sändningsstyrkor.

Om man trivs med en fjärradministrerad operatörsrouter i sitt hem är ett personligt val/riskbedömning. Fördelen är att man kan leva i förhoppningen att operatören sköter säkerheten eftersom de inte vill ha botnät i sitt nät.

Jag brukar förorda att man tar en titt i OpenWrts table of hardware innan man köper något, för att framtidssäkra inför den dagen tillverkaren överger produkten. Personligen så hade jag undvikit 16 MB flash och/eller 128 MB RAM även för en accesspunkt.

Skrivet av dr-nix:

Du skapar ett nytt trådlöst nätverk med accesspunkterna så vill du undvika förvirring när du installerat och ställt in accesspunkterna kan det vara en bra ide att stänga av routerns wifi

Rätt kasst som generellt råd. Allt beror på vad man vill åstadkomma. Har man inte nog med hjärnceller att lista ut vilket (B/E)SSID som är vilket så ska man nog hålla sig till operatörens utrustning, så att man kan få support.

Permalänk
Skrivet av dr-nix:

Jag kanske skulle satsa på en ny router som inte är trådlös och som är dedikerad till att ansluta accesspunkter till?

Permalänk
Skrivet av KAD:

Det kommer med stor sannolikhet fungera bra att bara koppla in en AP eller två, så länge dessa får trådat nät. Det fungerar bättre om man har lite intresse av att reda ut vilka kanaler man vill använda och med vilka sändningsstyrkor.

Om man trivs med en fjärradministrerad operatörsrouter i sitt hem är ett personligt val/riskbedömning. Fördelen är att man kan leva i förhoppningen att operatören sköter säkerheten eftersom de inte vill ha botnät i sitt nät.

Jag brukar förorda att man tar en titt i OpenWrts table of hardware innan man köper något, för att framtidssäkra inför den dagen tillverkaren överger produkten. Personligen så hade jag undvikit 16 MB flash och/eller 128 MB RAM även för en accesspunkt.

Rätt kasst som generellt råd. Allt beror på vad man vill åstadkomma. Har man inte nog med hjärnceller att lista ut vilket (B/E)SSID som är vilket så ska man nog hålla sig till operatörens utrustning, så att man kan få support.

Vad skulle du rekommendera för router och accesspunkter till ett hemmanätverk om man vill bygga om ett trådlöst nätverk från grunden? Det ska ändå vara enkelt och rätt basic.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattocaster:

Jag kanske skulle satsa på en ny router som inte är trådlös och som är dedikerad till att ansluta accesspunkter till?

Jo, kör själv med en edgerouter x och en unifi accesspunkt som jag tycker funkar bra för mig men edgeroutern är inte dedikerad för att ansluta accesspunkter till det är bara en hyffsad router.

TP-link har deras Omada linje med produkter men jag har ingen personligen erfarenhet av dom.

Allt handlar om hur mycket pengar du vill spendera och hur liten routern måste vara t.ex.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 w/ Seasonic FOCUS PX 850W | ASUS Crosshair VIII Dark Hero | AMD Ryzen 9 5900X | 32GB TridentZ 3600Mhz DDR4 | Geforce RTX 3080 Ti

Permalänk

En Ubiquiti UniFi Dream Router kanske kunde vara ett alternativ. Det är en router med en inbyggd accesspunkt som man enkelt kan koppla fler accesspunkter till? Verkar vara bra mjukvara i den och enkelt att ha koll via app?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattocaster:

En Ubiquiti UniFi Dream Router kanske kunde vara ett alternativ. Det är en router med en inbyggd accesspunkt som man enkelt kan koppla fler accesspunkter till? Verkar vara bra mjukvara i den och enkelt att ha koll via app?

Jo har själv sneglat lite på den. av samma anledning. Det är inte en dum lösning.

Visa signatur