Bytte nyligen leverantör & hastighet (250/250 men bara ut 100/100).

Permalänk

Bytte nyligen leverantör & hastighet (250/250 men bara ut 100/100).

Hej!

Har försökt att leta mig i alla dessa trådar (som redan finns) om detta strul. Men det kanske kan diffa från person till person, så jag testar ändå ett försök här:

Jag har nyligen bytt till Bahnhof från Ownit. Förut har jag haft 100/100 men med detta ska jag nu få 250/250. Anledningen till detta var att de höjde priset i mitt område
Använder samma router som innan, som dock är från Ownit (technicolor 799vac xtream) och vad jag läst mig till, ska den klara över 100 mbps.
Dock, kan jag se i routerns "hemsida" att WLAN porten endast mäter 100 mbps (se bild). Bifogar även en till bild som möjligen kan vara behjälplig. Har två stycken cat6a kablar (från vägg till router och router till dator).

Länk: https://imgur.com/a/gUATlBq

Länk: https://imgur.com/a/cXBcCQN

Uppskattar all hjälp! Tack!!

Permalänk
Medlem

Är du säker på att bytet gått igenom än?

Permalänk
Skrivet av hax1:

Är du säker på att bytet gått igenom än?

När jag mäter hastigheten så är leverantören definerad som "Bahnhof" iallafall :D. Om det är så man säkerställer det, har ingen aning

Permalänk
Medlem

Byt nätverkskabel.

Prova dator direktkopplad istället för via router.

Har du fiber hela vägen och en mediaomvandlare/fiberbox/cpe eller är det bara ett nätverksuttag?
Om det är fiberbox, vilken modell?

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Börja med att koppla in en dator (med sladd) direkt i uttaget, dvs ingen router. Kör bredbandskollen och se vad du får ut.

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Skrivet av iller:

Byt nätverkskabel.

Har du fiber hela vägen och en mediaomvandlare/fiberbox/cpe eller är det bara ett nätverksuttag?

Vet inte om detta är rätt, men följande modell finns i lägenheten:
Icotera, i6407-50

Permalänk
Skrivet av abbelantbonde:

Vet inte om detta är rätt, men följande modell finns i lägenheten:
Icotera, i6407-50

https://lunet.se/wp-content/uploads/2023/06/lunet-manual-cpe-...

Permalänk
Medlem

Koppla in din dator i den enheten med sladd, och testa med bredbandskollen.se

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Skrivet av iller:

Byt nätverkskabel.

Skrivet av monotux:

Börja med att koppla in en dator (med sladd) direkt i uttaget, dvs ingen router. Kör bredbandskollen och se vad du får ut.

Skrivet av monotux:

Koppla in din dator i den enheten med sladd, och testa med bredbandskollen.se

Testat nu. Samma resultat, endast lägre svarstid. Inget över 100.

Permalänk
Medlem

När jag hade detta problem så var det ett felkopplat nätverks uttag som upptäcktes av tekniker.
Efter omkoppling fick jag full hastighet.

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

Kan vara en dålig kabel, har du testat en annan?

Permalänk
Medlem

Har du ringt Bahnhof och frågat så dom faktiskt har aktiverat rätt och är rätt hela vägen?

Permalänk
Medlem

Låter väldigt troligt att du har en gammal cat5 kabel som bara klarar 100 Mbit? Eller så är nått felkopplat någonstans så den är fast på 100 Mbit.

Första steget är att se om din kabel bara ger 100 Mbit om du kör den genom nått annat än väggen, exempelvis mellan din dator och router och se vad den sätter för hastighet där, får du 1 gbit mellan din dator och router med samma kabel så har du listat ut att problemet är i väggen eller konfiguration fel från ISP sidan. Du ska kunna se vad adaptern hamnar på för hastighet i både routern och datorn om du kollar info på nätverksadaptern.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk

Hej alla & tack för hjälpen. Det har nu löst sig. En sista fråga: är det möjligt att köpa en konverterare så jag får fler ethnerplatser i mitt skåp med boxen? så att jag kan ha routern kopplad till ett uttag i vardagsrummet och så kan jag köra via väggen i sovrummet?

Permalänk
Medlem

Hej alla & tack för hjälpen. Det har nu löst sig. En sista fråga: är det möjligt att köpa en konverterare så jag får fler ethnerplatser i mitt skåp med boxen? så att jag kan ha routern kopplad till ett uttag i vardagsrummet och så kan jag köra via väggen i sovrummet?

Nej, du behöver ha det kopplat: internet->router->resterande enheter.

Om du inte har dubbla uttag från skåpet till där du vill ha routern (och då koppla tillbaka med andra uttaget från router till skåpet) behöver du satsa på att ha routern i skåpet och skaffa en till router/AP för att köra wifi från den.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Vad var lösningen?

Kanske går att koppla som du tänkt beroende hur det är patchat. Ta bild på uttag i skåpet samt på dem uttag du tänkte på i vardagsrummet samt sovrummet. Allt beror på om du har 2 uttag på varje dosa med var sin kabel så går det nog koppla runt men man måste se först.

Visa signatur

Chassi: Fractal R6, Intel 8700K, SSD 2 x 256GB , Asus Z370-F, MSI RTX 3080 Trio X , 16GB Vengeance ,Corsair HX 750w, G900, G35 & G19 & Acer XB271Hu.
Inet.se fraktfritt

Permalänk
Skrivet av shugge:

Nej, du behöver ha det kopplat: internet->router->resterande enheter.

Om du inte har dubbla uttag från skåpet till där du vill ha routern (och då koppla tillbaka med andra uttaget från router till skåpet) behöver du satsa på att ha routern i skåpet och skaffa en till router/AP för att köra wifi från den.

Skrivet av Damir2d:

Vad var lösningen?

Kanske går att koppla som du tänkt beroende hur det är patchat. Ta bild på uttag i skåpet samt på dem uttag du tänkte på i vardagsrummet samt sovrummet. Allt beror på om du har 2 uttag på varje dosa med var sin kabel så går det nog koppla runt men man måste se först.

Jag återställda boxen & routern men roterade på ethernet kablarna & då funkade det. Så ska hämta en ny på Webhallen idag då en var lite för kort! 🤣

Jag bifogar bilder nedan, jag undrar alltså om jag kan köpa en ”2 in 1” adapter så jag kan koppla två ethernet kablar till boxen i skåpet (Lan port 2, se bild). Detta för att kabeln just nu går till Port 4 endast. Port 3 och 4 (väggen) finns i sovrummet och Port 1 och Port 2 finns i vardagsrummet (väggen). Men jag vill alltså ha en till Port 4 & en till Port 1 från boxen i skåpet.

https://imgur.com/a/XRWLNrO

Se bilder så kanske ni förstår bättre!

Permalänk
Medlem

Om du inte vill ha routern i skåpet måste du koppla tillbaka till skåpet från routern och sätta en switch i skåpet om du behöver fler ethernet-portar från skåpet.

Internet->port 1(eller port 3)->router->port 2(eller port 4)->switch->övriga enheter

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Skrivet av shugge:

Om du inte vill ha routern i skåpet måste du koppla tillbaka till skåpet från routern och sätta en switch i skåpet om du behöver fler ethernet-portar från skåpet.

Internet->port 1(eller port 3)->router->port 2(eller port 4)->switch->övriga enheter

Okej, men du menar oxå att jag kan ha routern i skåpet och då kan jag köra via väggen i sovrummet? (Port 3 alt. 4) utan switch eller tolkar jag det fel?

Permalänk
Medlem

Okej, men du menar oxå att jag kan ha routern i skåpet och då kan jag köra via väggen i sovrummet? (Port 3 alt. 4) utan switch eller tolkar jag det fel?

Ja. Internet->Wan på routern och sen Lan på routern till respektive rum.

Men tänk på att wifi blir sämre om du sätter routern i skåpet.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av shugge:

Ja. Internet->Wan på routern och sen Lan på routern till respektive rum.

Men tänk på att wifi blir sämre om du sätter routern i skåpet.

Ok, ska testa när jag kommer hem och utvärdera hur resultatet blir.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag återställda boxen & routern men roterade på ethernet kablarna & då funkade det. Så ska hämta en ny på Webhallen idag då en var lite för kort! 🤣

Jag bifogar bilder nedan, jag undrar alltså om jag kan köpa en ”2 in 1” adapter så jag kan koppla två ethernet kablar till boxen i skåpet (Lan port 2, se bild). Detta för att kabeln just nu går till Port 4 endast. Port 3 och 4 (väggen) finns i sovrummet och Port 1 och Port 2 finns i vardagsrummet (väggen). Men jag vill alltså ha en till Port 4 & en till Port 1 från boxen i skåpet.

https://imgur.com/a/XRWLNrO

Se bilder så kanske ni förstår bättre!

Dessa 2-in-1 adapters kommer att strypa din bandbredd till 100Mbit/s. De utnyttjar nämligen det faktum att 100MBit Ethernet bara använder 4 av de 8 ledarna i en Ethernetkabel. Men Gigabit Ethernet använder alla 8 ledarna, så att använda dessa stryper farten.

Vad är det du vill åstadkomma med att koppla så som du beskriver? Behöver du fler portar i sovrummet kan du köpa en switch. Vill du dra ut WiFi ur skåpet köper du en accesspunkt.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Ok, ska testa när jag kommer hem och utvärdera hur resultatet blir.

Vill bara förtydliga att du inte behöver köpa en switch för att ha router i (t.ex.) vardagsrummet (=bästa möjliga WIFI?) och samtidigt kunna använda uttag i bägge rum, om du klarar dig (vilket verkar vara fallet) med 1st uttag i sovrummet.

Internet->port 1->routerWAN i v-rum->routerLAN i v-rum->Tillbaka till andra uttaget i väggen(=patchpanelen-)>port 2->port 4->.

Du sätter alltså bara en kort kabel mellan port 2<->4 i skåpet (port 3 i sovrummet blir inte "aktiverat"). Du kan koppla in 3st prylar direkt på routern i vardagsrummet och du kan koppla in en pryl i "port 4" i sovrummet.

Permalänk
Skrivet av Bagarbosse:

Vill bara förtydliga att du inte behöver köpa en switch för att ha router i (t.ex.) vardagsrummet (=bästa möjliga WIFI?) och samtidigt kunna använda uttag i bägge rum, om du klarar dig (vilket verkar vara fallet) med 1st uttag i sovrummet.

Internet->port 1->routerWAN i v-rum->routerLAN i v-rum->Tillbaka till andra uttaget i väggen(=patchpanelen-)>port 2->port 4->.

Du sätter alltså bara en kort kabel mellan port 2<->4 i skåpet (port 3 i sovrummet blir inte "aktiverat"). Du kan koppla in 3st prylar direkt på routern i vardagsrummet och du kan koppla in en pryl i "port 4" i sovrummet.

Tack. Ska testa detta med.

Permalänk
Skrivet av Bagarbosse:

Men hur blir hastigheten påverkad? Minimalt eller inte alls? Ovanstående alternativ kräver ju mindre krångel med sladdar och kopplingar om routern är i skåpet, är inte så kunnig inom området 😂🤣

Permalänk

Men hur blir hastigheten påverkad? Minimalt eller inte alls? Ovanstående alternativ kräver ju mindre krångel med sladdar och kopplingar om routern är i skåpet, är inte så kunnig inom området 😂🤣

Det jag då tänker är hastigheten från port 3 alt 4 i sovrummet.

Permalänk
Medlem

Svårt att se på bilden men om skåpet har en plåtdörr kommer wifi att bli mycket dåligt.

Om du bara behöver ett uttag till så behövs bara kablar.
På Bilden sitter det en sladd i port 4 så jag antar att routern sitter i sovrummet.
Du kopplar port 3 från sovrummet till en LAN port på routern
Sedan kopplar du i skåpet en kabel från port 3 till port 1.
Nu finns det möjlighet att koppla in något på port 1 i vardagsrummet.

Behöver du koppla koppla in mer än 1 pryl i vardagsrummet behöver du skaffa en switch, t.ex. en Netgear GS105 som kostar runt 300 kr. Du kan koppla in denna i vardagsrummet.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Det jag då tänker är hastigheten från port 3 alt 4 i sovrummet.

Kabel: Din hastighet med kabel kommer inte att påverkas beroende på var du placerar routern. Det spelar ingen som helst roll om kabelvägen blir 8 eller 48 meter mellan din dator/tv-spel/whatever till routern.

Wifi: Generellt: Har du routern i skåpet i hallen kommer du troligen ha sämre wifi överlag i lägenheten jämfört med om den står öppet i vardagsrummet (beror såklart på planlösning, var du nyttjar internet mest, väggar, osv.), kanske undantaget om du står i hallen utanför skåpet och surfar.