Datorn totalt fryser vid uppstart och i Windows

Permalänk
Medlem

Datorn totalt fryser vid uppstart och i Windows

Sitter på en dator med

Win 10
Amd 5990
Rog Strix mobo
Nvidia 3080
Corsair nvme gen 4 m.2 för windows

Har ett otroligt frustrerande problem där datorn hänger sig mestadels vid uppstart men annars efter max ett par minuter i Windows. Så när jag startar datorn så snurrar den på fint genom skärmen där jag kan komma in till Bios, sen när den börjar ladda efter det så 9 av 10 gånger hänger den sig och enda lösningen är att använda power knappen för att tvinga en omstart.

Har efter en massa försök lyckat med att göra en Windows reset men problemet kvarstår.

Har även märkt när jag kommer in o Windows och provar att dra ut och sätta in musen eller tangentbordet igen så får de ingen ström (led lyser ej upp), men skärmen är helt frusen och kan inte ens tvinga fram ett windows "error" ljud genom att trycka ner en massa knappar.

Första problemen började för kanske en vecka sedan när datorn hade släckt ner skärmarna för ström spar och ej gick att väcka, men utgår från samma problem nu med att den var frusen hade dock inget sätt att kontrollera detta på mer än att inga inputs gjorde något. Dock så fungerade den felfritt hela helgen för gaming, och hade inga konstiga problem vid användning.

Jag hoppas spontant att disken har gett upp men blir osäker och har inte några extra delar liggandes för och felsöka med.

Alla delar är ca 3 år gammla vid det här laget.

Permalänk
Medlem

Har du kontrollerat om du har senaste firmware till SSD disken?
Har du senaste BIOS till moderkortet?
Har du mekaniska HDD diskar i datorn som kan vara på väg att ge upp?
Senaste drivrutin till grafikkortet?

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Har du kontrollerat om du har senaste firmware till SSD disken?
Har du senaste BIOS till moderkortet?
Har du mekaniska HDD diskar i datorn som kan vara på väg att ge upp?
Senaste drivrutin till grafikkortet?

Har svårt att kontrollera drivrutiner då den oftast hänger sig innan jag ens är inne i Windows, uppdaterade bios för att cpu skulle funka när jag byggde datorn för 3 år sen så troligen inte.

Inga andra diskar i datorn.

Men hade ett firmware problem kunnat dyka upp ur det blå? Har inte ändrat något på datorn senaste veckorna, mer än kanske laddat ner uppdateringar till spel.

Permalänk
Medlem

Händer samma sak om du startar i felsäkert läge?

Eller om du testar att köra någon live OS direkt via usb-minne, t.ex. ubuntu?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Du kan ju kolla på corsairs supportsida för disken när senaste firmware släpptes, likaså när uppdaterade du drivrutinen till grafikkortet senast och har det släppts någon nyare sen dess. Kan också bero på fel på en minnesmodul, så testa att köra med bara en sticka i taget och byt vartefter tills alla är kontrollerade.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Vad är det för fabrikat och modell på nätagget?
Har du dator och all kringutrustning med jordplugg kopplade på jordat eller ojordat eluttag?

Som föreslagits ovan, försök starta windows i "felsäkert läge" och se i "loggboken" om du kan hitta någon orsak till problemen där.

Funkar inte ens felsäkert läge tror jag inte det är någon drivrutin.

Om felsäkert läge däremot funkar ok så har du en stor mängd olika möjliga felkällor i programvara, drivrutiner, olika inställningar t.o.m hårdvaruproblem, temperaturkänslighet mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Händer samma sak om du startar i felsäkert läge?

Eller om du testar att köra någon live OS direkt via usb-minne, t.ex. ubuntu?

Skrivet av Heliopause:

Vad är det för fabrikat och modell på nätagget?
Har du dator och all kringutrustning med jordplugg kopplade på jordat eller ojordat eluttag?

Som föreslagits ovan, försök starta windows i "felsäkert läge" och se i "loggboken" om du kan hitta någon orsak till problemen där.

Funkar inte ens felsäkert läge tror jag inte det är någon drivrutin.

Om felsäkert läge däremot funkar ok så har du en stor mängd olika möjliga felkällor i programvara, drivrutiner, olika inställningar t.o.m hårdvaruproblem, temperaturkänslighet mm.

PSU är en be quiet! Dark Power Pro 11 1000W

Har provat alla ram minnen och felsäkert läge och problemet kvarstår.

Eftersom jag körde en Windows reset så hittade jag inget i loggboken alls.

Bios verkar fungera fint och inte hänga sig så gissar att mobo är okej vilket då i min värld lämnar ssd som problem källan. Ska se om någon har en extra ssd som ligger och skräpar som jag kan låna.

Permalänk
Medlem

Så fick tag på en ny ssd idag, provar att köra en Windows installation från ett usb minne men kommer fram till att välja språk sen hänger den sig igen.

Provade att lämna bios öppet och då snurrar den på fint.

Kan det vara grafikkortet som spökar på någon vänster? Fast än det snurrar på fint när jag sitter i bios. Har ingen inbyggd grafik att prova med.

Permalänk
Medlem

Kanske cpu:n är någon dålig Kina-kopia? 5990 har jag aldrig hört talas om 😄

Skämt åsido så framgår det inte hur du har testat/kollat att minnena är okej. Har du xmp/docp aktivt? Testa att stänga av det i så fall. Om inte, har du testat att köra memtest86?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Kanske cpu:n är någon dålig Kina-kopia? 5990 har jag aldrig hört talas om 😄

Skämt åsido så framgår det inte hur du har testat/kollat att minnena är okej. Har du xmp/docp aktivt? Testa att stänga av det i så fall. Om inte, har du testat att köra memtest86?

Ja ska vara 5900x blir lite abstinens besvär utan datorn tydligen 😅

Kan inte köra något program då jag inte kommer in i Windows mer än 1-2 minuter innan datorn hänger sig. Provade att köra alla stickor 1 och 1 igår och problemet var kvar på alla fyra.

Bios inställningar är standard

När jag försöker köra Windows installationen från usb nu så crashar den och startar om datorn efter kanske 1 minut max.

Mer info
Permalänk
Medlem
Skrivet av Resania:

Ja ska vara 5900x blir lite abstinens besvär utan datorn tydligen 😅

Kan inte köra något program då jag inte kommer in i Windows mer än 1-2 minuter innan datorn hänger sig. Provade att köra alla stickor 1 och 1 igår och problemet var kvar på alla fyra.

Bios inställningar är standard

Försök ordna memtest86 på ett usb-minne och kör test för att utesluta fel på minnena. Mycket mer troligt att det är fel på dem om problemet kvarstår även i felsäkert läge och/eller i BIOS.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Försök ordna memtest86 på ett usb-minne och kör test för att utesluta fel på minnena. Mycket mer troligt att det är fel på dem om problemet kvarstår även i felsäkert läge och/eller i BIOS.

Bios är det enda som fungerar normalt, bios körde i ca en timme felfritt.

Men kan det verkligen vara fel på alla 4 minnen samtidigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Resania:

Bios är det enda som fungerar normalt, bios körde i ca en timme felfritt.

Men kan det verkligen vara fel på alla 4 minnen samtidigt?

Körde du alla stickor i samma ramplats eller olika? (Lika bra att vara grundlig). Och hur ser temperaturen ut när du är inne i bios?

Prova annars en portabel version av windows på en usb-sticka om du har en tillräckligt stor.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizccc:

Körde du alla stickor i samma ramplats eller olika? (Lika bra att vara grundlig). Och hur ser temperaturen ut när du är inne i bios?

Prova annars en portabel version av windows på en usb-sticka om du har en tillräckligt stor.

Provade alla på samma plats, får prova att flytta dem till en annan plats.

Temp ligger runt 41 grader i bios.

Ska se om jag kan lösa att köra Windows direkt från en usb

Tackar för tipsen

Permalänk
Medlem

Provat alla ram slots nu också med olika minnen och problemet kvarstår fortfarande, blir helt knäckt.

Någon som har erfarenhet av Inets felsökning? Brukar de kunna hitta problemet eller skickas det till "extern verkstad" så fort det inte är något jätte enkelt att fixa?

Känner att det enklaste i nuläget hade varit och byta ut moderkortet / processorn men vill inte gå och köpa nya delar bara för att.