Ansiktslyft på min gamla burk — DDR4 eller DDR5?
Hej,
I augusti skapade jag en tråd här där jag bad er kära sweclockare att hjälpa mig att göra en relativt billig uppgradering av min nuvarande burk. Ni gav mig många bra tips, men saker har ändrats lite på sistone, och jag har i samband med samtal med Inets kundtjänst kommit fram till ett datorbygge jag tror skulle vara hyfsat bra, men jag vill som alltid höra råden från nördexperterna på Sweclockers.
Jag planerar att göra kontorsarbete, titta på film, lyssna på musik, surfa på Internet, måla och spela datorspel på min dator. De spel jag spelar är Elden Ring, Dark Souls, Total War, Battlebit och Heroes of Might and Magic III (just HoMM3 är riktigt resursdränerande!).
Detta är de komponenter jag planerar att inhandla:
Chassi:
Fractal Design Torrent
CPU:
Intel Core i5 12600KF 3.7 GHz 20MB
CPU kylare:
Noctua NH-D15
RAM:
Kingston 16GB (2x8GB) DDR5 5600MHz CL40 FURY Beast (DDR5)
eller
Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Svart B (DDR4)
eller
Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX Svart (DDR4)
Moderkort:
MSI MAG Z790 Tomahawk WIFI (DDR5)
eller
MSI MAG Z790 Tomahawk WIFI DDR4 (DDR4)
eller
ASUS TUF Gaming B660-Plus WIFI D4 (DDR4)
—————————————————————
De RAM-minnen jag har nu är:
Corsair-någonting 16,0GB Dual-Channel DDR4 @ 1066MHz (15-15-15-36)
Som ni ser är det här med RAM och moderkort som de svåra valen uppenbarar sig.
Om jag kör på moderkortet B660-Plus WIFI D4 och behåller mina gamla RAM-minnen så kommer jag betydligt billigare undan. Moderkortet MSI MAG Z790 Tomahawk WIFI DDR4 är några hundralappar dyrare än sin tvilling som endast tar emot DDR5-minnen, men om jag köper Tomahawk som är kompatibel med DDR4 kan jag behålla mina nuvarande RAM-minnen. Köper jag dock istället Tomahawk som är kompatibel med DDR5 måste jag köpa nya RAM-minnen.
—————————————————————
Vi fortsätter:
GPU:
4095MB NVIDIA GeForce GTX 1070 (ASUStek Computer Inc)
(Detta kort äger jag redan, och jag planerar inte att byta ut det för tillfället.)
Lagring:
232GB Samsung SSD 850 EVO 250GB (SATA (SSD))
465GB Samsung SSD 850 EVO 500GB (SATA (SSD))
3726GB Western Digital WDC WD40EFAX-68JH4N1 (SATA (SSD))
Optisk enhet:
ASUS Extern DVD-brännare Svart DVD-RW
eller
ASUS Extern DVD-brännare ZenDrive U8M Svart
Wifi:
ASUS PCE-AC56
(Den här modulen äger jag redan.)
En viktig sak att nämna är att mitt nuvarande PSU, av märket Corsair och inköpt 2016 (tror jag), har kraft på 620 watt.
Räcker 620 watt för ovanstående komponenter, tror ni?
Märk väl att det blir en väldans massa fläktar som kräver kräm (fläktarnas anspråk på energi kanske är försumbar dock?).
Tack på förhand!
Mvh / Felidae