Ansiktslyft på min gamla burk — DDR4 eller DDR5?

Permalänk
Medlem

Ansiktslyft på min gamla burk — DDR4 eller DDR5?

Hej,

I augusti skapade jag en tråd här där jag bad er kära sweclockare att hjälpa mig att göra en relativt billig uppgradering av min nuvarande burk. Ni gav mig många bra tips, men saker har ändrats lite på sistone, och jag har i samband med samtal med Inets kundtjänst kommit fram till ett datorbygge jag tror skulle vara hyfsat bra, men jag vill som alltid höra råden från nördexperterna på Sweclockers.

Jag planerar att göra kontorsarbete, titta på film, lyssna på musik, surfa på Internet, måla och spela datorspel på min dator. De spel jag spelar är Elden Ring, Dark Souls, Total War, Battlebit och Heroes of Might and Magic III (just HoMM3 är riktigt resursdränerande!).

Detta är de komponenter jag planerar att inhandla:

Chassi:
Fractal Design Torrent

CPU:
Intel Core i5 12600KF 3.7 GHz 20MB

CPU kylare:
Noctua NH-D15

RAM:
Kingston 16GB (2x8GB) DDR5 5600MHz CL40 FURY Beast (DDR5)
eller
Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Svart B (DDR4)
eller
Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX Svart (DDR4)

Moderkort:
MSI MAG Z790 Tomahawk WIFI (DDR5)
eller
MSI MAG Z790 Tomahawk WIFI DDR4 (DDR4)
eller
ASUS TUF Gaming B660-Plus WIFI D4 (DDR4)

—————————————————————

De RAM-minnen jag har nu är:
Corsair-någonting 16,0GB Dual-Channel DDR4 @ 1066MHz (15-15-15-36)

Som ni ser är det här med RAM och moderkort som de svåra valen uppenbarar sig.

Om jag kör på moderkortet B660-Plus WIFI D4 och behåller mina gamla RAM-minnen så kommer jag betydligt billigare undan. Moderkortet MSI MAG Z790 Tomahawk WIFI DDR4 är några hundralappar dyrare än sin tvilling som endast tar emot DDR5-minnen, men om jag köper Tomahawk som är kompatibel med DDR4 kan jag behålla mina nuvarande RAM-minnen. Köper jag dock istället Tomahawk som är kompatibel med DDR5 måste jag köpa nya RAM-minnen.

—————————————————————

Vi fortsätter:

GPU:
4095MB NVIDIA GeForce GTX 1070 (ASUStek Computer Inc)
(Detta kort äger jag redan, och jag planerar inte att byta ut det för tillfället.)

Lagring:
232GB Samsung SSD 850 EVO 250GB (SATA (SSD))
465GB Samsung SSD 850 EVO 500GB (SATA (SSD))
3726GB Western Digital WDC WD40EFAX-68JH4N1 (SATA (SSD))

Optisk enhet:
ASUS Extern DVD-brännare Svart DVD-RW
eller
ASUS Extern DVD-brännare ZenDrive U8M Svart

Wifi:
ASUS PCE-AC56
(Den här modulen äger jag redan.)

En viktig sak att nämna är att mitt nuvarande PSU, av märket Corsair och inköpt 2016 (tror jag), har kraft på 620 watt.
Räcker 620 watt för ovanstående komponenter, tror ni?
Märk väl att det blir en väldans massa fläktar som kräver kräm (fläktarnas anspråk på energi kanske är försumbar dock?).

Tack på förhand!

Mvh / Felidae

Permalänk
Medlem

Klarar du dig på 16Gb ram finns det ingen anledning att byta upp dig till DDR5, knappt ens om du vill byta upp dig till 32GB (eftersom att DDR4 är så pass mycket billigare och inte mycket långsammare än DDR5 i praktiken).

ps. står det @ 1066Mhz i aktivitetshanteraren (eller annat program) är det i praktiken 2132Mhz effektiv hastighet på minnena. Bara så att du inte tror att dina nuvarande minnen är mycket långsammare än om du skulle köpa nya DDR4 minnen. Dessutom kan de förmodligen köras i högre hastighet än 2132Mhz om man ändrar inställningarna i BIOS.

620W lär räcka, men eftersom att nätagg degraderas över tid så går det inte att garantera/säga hur mycket ditt 7 år gamla nätagg faktiskt klarar av att leverera idag.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Klarar du dig på 16Gb ram finns det ingen anledning att byta upp dig till DDR5, knappt ens om du vill byta upp dig till 32GB (eftersom att DDR4 är så pass mycket billigare och inte mycket långsammare än DDR5 i praktiken).

ps. står det @ 1066Mhz i aktivitetshanteraren (eller annat program) är det i praktiken 2132Mhz effektiv hastighet på minnena. Bara så att du inte tror att dina nuvarande minnen är mycket långsammare än om du skulle köpa nya DDR4 minnen. Dessutom kan de förmodligen köras i högre hastighet än 2132Mhz om man ändrar inställningarna i BIOS.

620W lär räcka, men eftersom att nätagg degraderas över tid så går det inte att garantera/säga hur mycket ditt 7 år gamla nätagg faktiskt klarar av att leverera idag.

Tack för svaret Shugge!

Då tror jag faktiskt att jag kör på ASUS TUF Gaming B660-Plus WIFI D4. Behöver jag mer kräm i framtiden så kan jag ju köra på att köpa ett par bättre DDR4-minnen med 32GB.

Jag tog fram informationen från programmet "Speccy", men det är bra att du meddelar mig om hur det ligger till med de många frekvenserna!

Tror det räcker med ASUS TUF Gaming B660-Plus WIFI D4, Intel Core i5 12600KF 3.7 GHz 20MB och Noctua NH-D15 då, om det du säger stämmer, vilket det säkerligen gör! Det som vissa har påpekat på övriga forum är att DDR5 är den nya standarden, och att moderkort med DDR4 håller på att fasas ut, så jag ville liksom inte göra ett onödigt snålt val, men det är lättande för min plånbok att DDR4 räcker gott och väl än så länge.

Jag spelar ju trots allt inte de värsta råspelen som kräver månbas alfa för at fungera. Dock vill jag emulera PS3 lite bättre, och då är kraftigt RAM och processor viktiga, har jag förstått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felidae:

Tack för svaret Shugge!

Då tror jag faktiskt att jag kör på ASUS TUF Gaming B660-Plus WIFI D4. Behöver jag mer kräm i framtiden så kan jag ju köra på att köpa ett par bättre DDR4-minnen med 32GB.

Jag tog fram informationen från programmet "Speccy", men det är bra att du meddelar mig om hur det ligger till med de många frekvenserna!

Tror det räcker med ASUS TUF Gaming B660-Plus WIFI D4, Intel Core i5 12600KF 3.7 GHz 20MB och Noctua NH-D15 då, om det du säger stämmer, vilket det säkerligen gör! Det som vissa har påpekat på övriga forum är att DDR5 är den nya standarden, och att moderkort med DDR4 håller på att fasas ut, så jag ville liksom inte göra ett onödigt snålt val, men det är lättande för min plånbok att DDR4 räcker gott och väl än så länge.

Jag spelar ju trots allt inte de värsta råspelen som kräver månbas alfa för at fungera. Dock vill jag emulera PS3 lite bättre, och då är kraftigt RAM och processor viktiga, har jag förstått.

Visst är fördelen med DDR5 att de är nyare och att man sen kan behålla dem vid en framtida uppgradering av moderkort/cpu, men om du inte byter upp dig väldigt frekvent så kommer ett DDR5-kit du köper idag ändå vara "utdaterat" vid det laget. DDR5 är fortfarande i sin linda och de kommer att bli snabbare och ha lägre latenser allt eftersom utvecklingen går framåt. Men i dagsläget är skillnaden i prestanda försumbar och du kastar bara pengar i sjön om du inte verkligen har ett specifikt ändamål.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Visst är fördelen med DDR5 att de är nyare och att man sen kan behålla dem vid en framtida uppgradering av moderkort/cpu, men om du inte byter upp dig väldigt frekvent så kommer ett DDR5-kit du köper idag ändå vara "utdaterat" vid det laget. DDR5 är fortfarande i sin linda och de kommer att bli snabbare och ha lägre latenser allt eftersom utvecklingen går framåt. Men i dagsläget är skillnaden i prestanda försumbar och du kastar bara pengar i sjön om du inte verkligen har ett specifikt ändamål.

Jag är sjukt glad att jag frågade här på Sweclockers, som vanligt. Det är underbart att få sådana här klarsynta förklaringar för tekniskt okunniga som jag!

Det är ju det som har varit de ständiga frågorna ända sedan jag registrerade mig här när jag var typ 16 år gammal:

• Är det här framtidssäkert?

• Är det här prisvärt?

Det är ju inte helt lätt att svara på vad som är "framtidssäkert" och dessutom "prisvärt", men du har gett mig en bra förklaring till varför jag bör avvakta med DDR5 för tillfället sett till mina behov. Behöver jag den sortens kräm i framtiden så får det väl bli dedikerat moderkort och DDR5-RAM för just specifika ändamål, och antagligen ett nytt nätaggregat, då mitt nuvarande vid den tidpunkten sannolikt har gjort sitt, om de nu degraderar till sådan märkbar grad.

Svänger förbi Inet imorgon, om de då har fått in 12600, och kör på ASUS TUF Gaming B660-Plus WIFI D4 och Noctua NH-D15!