Specifikationsfrågor för laptop (ram, processor, cacheminne)

Permalänk
Medlem

Specifikationsfrågor för laptop (ram, processor, cacheminne)

Hej!

Jag håller på att leta efter en ny laptop. Är inte så duktig på sådant här, men har lärt mig en del av er tidigare (som lyckats fastna). Dock så är det några saker kring specifikationerna som dyker upp som jag inte förstår. Skulle bli jättetacksam om någon av er möjlighet att förklara följande frågor för mig, eftersom jag försöker lära mig och förstå mer.

1) Vad betyder det när det står att “medföljande minne är integrerat” när det gäller RAM?
Är det positivt eller negativt?

2) På en specifikation stod det att processorn är 10-kärnig (och så långt är jag med). Men därefter stod det så här precis efter (2P + 8E). Vad innebär det att en processor är 10-kärnig och (2P + 8E) ? Vad står för(2P + 8E)?
https://www.inet.se/produkt/1975355/lenovo-thinkpad-e16-g1-i7...

3)Hur bör en tänka kring cacheminne? Vad är minsta eller lagom när man inte spelar spel, utan använder laptopen för jobb (research, skriva, möten) och nöje (surfa, streama serier/film)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Theodora:

1) Vad betyder det när det står att “medföljande minne är integrerat” när det gäller RAM?
Är det positivt eller negativt?

Det är lite oklart, men jag gissar att det menas att minnet är fastlött och därmed inte går att byta ut. På laptopen du länkar till så är det ena minnet "onboard", vilket jag tolkar som att ett är fastlött och ett är socklat. Att minne löds fast är dels för att göra det möjligt att göra datorn mindre samt att kunna använda snabbare minnen än vad en SO-DIMM-sockel klarar av (vilket dock inte används av datorn du länkar som använder långsamt DDR3-minne), men nackdelen är förstås att uppgraderingsmöjligheterna blir sämre.

Skrivet av Theodora:

2) På en specifikation stod det att processorn är 10-kärnig (och så långt är jag med). Men därefter stod det så här precis efter (2P + 8E). Vad innebär det att en processor är 10-kärnig och (2P + 8E) ? Vad står för(2P + 8E)?

P = Performance, E = Efficient. D.v.s. CPUn har två typer av kärnor, några som är snabba och några som är lite långsammare men mer effektiva (mer prestanda per Watt). Eftersom en enskild P-kärna kan dra ~50W vid full belastning så finns det ingen större mening i att trycka in massor av såna i en laptop-CPU, eftersom de i så fall ändå skulle behöva klocka ner rejält när flera kärnor används.

Skrivet av Theodora:

3)Hur bör en tänka kring cacheminne? Vad är minsta eller lagom när man inte spelar spel, utan använder laptopen för jobb (research, skriva, möten) och nöje (surfa, streama serier/film)?

Cacheminne kan du i stort sett strunta i, det är väldigt svårt att säga något om hur mängden cacheminne påverkar prestandan för en specifik CPU-modell.

Men om du egentligen menade RAM och inte cacheminne (som är en del av CPUn) så duger troligtvis 16GB bra för de användningsområden du listar.

Permalänk
Medlem

Läs gärna "reviews" på nätet när du börjar få ett antal kandidater då vissa modellers kylarlösningar ställer produkterna i sämre dager när de jämförs, trotts att de har exakt samma processorer och mängden minne. (Försök fiska upp benchmarksresultat för de specifika laptop-modellerna.) Fortsätt fråga oss här på forumet, så sent som idag hade vi en sådan jämförelse. #20266511

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det är lite oklart, men jag gissar att det menas att minnet är fastlött och därmed inte går att byta ut. På laptopen du länkar till så är det ena minnet "onboard", vilket jag tolkar som att ett är fastlött och ett är socklat. Att minne löds fast är dels för att göra det möjligt att göra datorn mindre samt att kunna använda snabbare minnen än vad en SO-DIMM-sockel klarar av (vilket dock inte används av datorn du länkar som använder långsamt DDR3-minne), men nackdelen är förstås att uppgraderingsmöjligheterna blir sämre.

Ah! Fasen vad klurig de är med alla namn för samma sak: lödd, onboard, medföljande minne är integrerat. Inte konstigt att vi novisar blir förvirrade!Lödd lärde ni mig för ett par år sedan. Har det nedskrivet i mitt anteckningsblock

Skrivet av perost:

P = Performance, E = Efficient. D.v.s. CPUn har två typer av kärnor, några som är snabba och några som är lite långsammare men mer effektiva (mer prestanda per Watt). Eftersom en enskild P-kärna kan dra ~50W vid full belastning så finns det ingen större mening i att trycka in massor av såna i en laptop-CPU, eftersom de i så fall ändå skulle behöva klocka ner rejält när flera kärnor används.

Okej, då är jag med.Och förhållandet i exemplet mellan 2P och 8E är rimligt?
Har inte sett någon annan spec innehålla sån här info hittills.

Skrivet av perost:

Cacheminne kan du i stort sett strunta i, det är väldigt svårt att säga något om hur mängden cacheminne påverkar prestandan för en specifik CPU-modell.

Men om du egentligen menade RAM och inte cacheminne (som är en del av CPUn) så duger troligtvis 16GB bra för de användningsområden du listar.

Jag menade faktiskt cacheminne för jag insåg att jag inte riktigt förstod vad som är bra/tillräckligt när jag tittade på specifikationerna. Men då kan jag släppa just den biten.

Tack att du nämnde att 16GB RAM skulle funka för mina användningsområden. Jag har nämligen funderat mellan 8GB och 16GB, men kom också fram till att 8GB skulle bli för snålt och att 16GB är vad jag behöver. Skönt att få det bekräftat från någon med mer kunskap.

Tack för dina pedagogiska svar. Det hjälper mycket när man inte besitter så hög kunskap själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Läs gärna "reviews" på nätet när du börjar få ett antal kandidater då vissa modellers kylarlösningar ställer produkterna i sämre dager när de jämförs, trotts att de har exakt samma processorer och mängden minne. (Försök fiska upp benchmarksresultat för de specifika laptop-modellerna.) Fortsätt fråga oss här på forumet, så sent som idag hade vi en sådan jämförelse. #20266511

Åh tack snälla att du uppmärksammar mig på detta! Så himla bra tips och precis sånt jag måste vara medveten om.

Permalänk
Medlem

Det har dykt upp två frågor till som handlar om RAM.

1) Finns det någon funktionell skillnad när 16RAM är uppdelat i 2x8GB (inget är lödd) eller finns i ett, alltså 1x16GB?
Eller finns det för-och nackdelar med bägge?

Jag har förstått från vad @Perost skrev att om det ena 1x8 är lödd, så möjliggör det att datorn görs mindre och användning av snabbare minnen, men att nackdelen då är att uppgraderingsmöjligheterna blir sämre.

2)Betyder det nedan att man kan uppgradera den lediga minnnesplatsen till 8GB som högst, eftersom maxgränsen för minnet är 16GB totalt för RAM?
Eller menar det att den lediga minnesplatsen högst kan uppgraderas till 16GB?

INTERMINNE
Minne 8GB (OnBoard)
Minnestyp DDR4, (3200MHZ)
Max minne 16GB (1 ledig minnesplats)

I några specar hittar jag sånt här och jag vill bara säkerställa att jag förstår dem korrekt och inte hittar på någon egen tolkning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Theodora:

1) Finns det någon funktionell skillnad när 16RAM är uppdelat i 2x8GB (inget är lödd) eller finns i ett, alltså 1x16GB?
Eller finns det för-och nackdelar med bägge?

2x8GB är att föredra. Alla vanliga konsumentplattformar har två minneskanaler (dual channel), vilket innebär att de kan skriva/läsa till två kanaler samtidigt för att dubbla bandbredden. För en laptop innebär det att man vill ha två minnen, och helst av samma storlek (har man t.ex. 8+16 istället så får man dual channel på 8+8 och single på de 8 som "blir över").

Med det sagt så är det ingen katastrof att bara ha ett minne, men man tappar en del prestanda på det. Hur mycket prestanda man tappar varierar dock från mjukvara till mjukvara, det spelar i många fall ingen roll men i vissa situationer kan det vara rätt stor skillnad.

Den enda fördelen med 1x16GB är om man egentligen vill ha 32GB, då är det enkelt att stoppa i en 16GB-sticka till och ofta billigare än att köpa en modell med 32GB (om det ens finns).

Skrivet av Theodora:

2)Betyder det nedan att man kan uppgradera den lediga minnnesplatsen till 8GB som högst, eftersom maxgränsen för minnet är 16GB totalt för RAM?
Eller menar det att den lediga minnesplatsen högst kan uppgraderas till 16GB?

Oftast skriver de ut den totala gränsen, men 16GB låter lite väl lågt. Vad tillverkarna anger stämmer sällan heller, ofta är det baserat på hur stora minnen som gick att få tag på när datorn lanserades och inte vad hårdvaran egentligen klarar. i7 1355U klarar t.ex. 96GB enligt Intels spec, men med DDR4 blir den praktiska gränsen 64GB eftersom de största minnena ligger på 32GB.

Och jag inser nu att det står fel i specen för datorn du länkade till hos Inet, den måste så klart ha DDR4 och inte DDR3 som Inet råkat skriva.

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om den dator som avhandlas i denna tråd. Skillnaderna tycks minimala, men priset är bara hälften!
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1703044-dator-till-bli...

Lite om P och E-kärnor. P kan köra två trådar samtidigt, vilket har varit det traditionella SMT (HT Hyper-Threading), medans E-kärnorna enbart kör en tråd i taget. Intel har kört detta i ett par generationer nu. AMD har motsvarande teknik på serverprocessorerna (Zen 4c), som introduceras för desktop med 8000 APU'erna framöver. Förhållandet mellan de två är en balans mellan prestanda och energieffektivitet. Jag (som AMD-fan) tycker nog att Intels introduktion av E-kärnor har varit lyckad, även om de inte har samma prestanda som P så bidrar de effektivt till den totala upplevelsen. Vi är i en tid av många kärnor.

Denna wikisida (som inte är komplett) har en bra översikt över Intels olika generationer och kategorier.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Intel_processors

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

2x8GB är att föredra. Alla vanliga konsumentplattformar har två minneskanaler (dual channel), vilket innebär att de kan skriva/läsa till två kanaler samtidigt för att dubbla bandbredden. För en laptop innebär det att man vill ha två minnen, och helst av samma storlek (har man t.ex. 8+16 istället så får man dual channel på 8+8 och single på de 8 som "blir över").

Med det sagt så är det ingen katastrof att bara ha ett minne, men man tappar en del prestanda på det. Hur mycket prestanda man tappar varierar dock från mjukvara till mjukvara, det spelar i många fall ingen roll men i vissa situationer kan det vara rätt stor skillnad.

Det har jag också i mina anteckningar från förr att det är bättre att ha två av samma storlek. Uppgraderade min gamla laptop direkt med er hjälp.

Denna gången har jag sett så många alternativ där det varit 1x16 och det minns jag inte att jag hittade när jag köpte min förra laptop. Men då vet jag att det är bättre att satsa på 2x8GB än 1x16GB.

Det låter svårt för en novis att kunna avgöra hur mycket prestanda man förlorar om man bara har ett minne, eftersom det är flera saker att ta hänsyn till.

Skrivet av perost:

Den enda fördelen med 1x16GB är om man egentligen vill ha 32GB, då är det enkelt att stoppa i en 16GB-sticka till och ofta billigare än att köpa en modell med 32GB (om det ens finns).
Oftast skriver de ut den totala gränsen, men 16GB låter lite väl lågt. Vad tillverkarna anger stämmer sällan heller, ofta är det baserat på hur stora minnen som gick att få tag på när datorn lanserades och inte vad hårdvaran egentligen klarar. i7 1355U klarar t.ex. 96GB enligt Intels spec, men med DDR4 blir den praktiska gränsen 64GB eftersom de största minnena ligger på 32GB.

Och jag inser nu att det står fel i specen för datorn du länkade till hos Inet, den måste så klart ha DDR4 och inte DDR3 som Inet råkat skriva.

Jag tyckte också att en max på 16GB lät lågt men så tänkte jag att vad sjutton vet jag om sånt här egentligen Har sett på andra specar att de mer tydligt skrivit ut just vad maxgränsen är, men blev som sagt förvirrad när det stod så som i exemplet ovan.
Åh jag hade ingen aning om att tillverkarnas angivna maxgräns sällan stämmer och jag hade inte heller tänkt på det där om att olika typer av minnen tillverkas i olika övre gränser. Ju mer jag försöker lära mig, desto mer inser jag hur mycket kvar jag har att lära mig och hur komplicerat allt är (eller iaf för mig).

Tack snälla!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Vad tror ni om den dator som avhandlas i denna tråd. Skillnaderna tycks minimala, men priset är bara hälften!
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1703044-dator-till-bli...

Du tänkte på i järmförelse med Lenovo ThinkPaden som jag länkade till längre upp när jag frågade om P&E? Nu är jag en myra i jämförelse med er andra och er kunskap, men det lilla jag förstår så tycker jag att Dell Vostron verkar vara ett bättre köp om man jämför de två specar med tanke på vad jag t.ex. använder laptopen till. (Har inte kollt upp kyllösningen dock).
Just för mig så skulle dock inte Dell Vostron fungera p.g.a att jag behöver en större skärm. Min döende laptop är 17,3", vilket jag älskar. Men efter att ha kikat runt lite så inser jag att jag troligtvis kommer behöva gå ner lite men då är 16" min smärtgräns. Jag vet inte varför jag inte pallar mindre skärmar när det gäller laptop. Jag känner ingen annan som är som jag, men jag vet att de existerar Men tack att du uppmärksammade mig på den, i teorin är den ett bra köp för mig!

Skrivet av mc68000:

Lite om P och E-kärnor. P kan köra två trådar samtidigt, vilket har varit det traditionella SMT (HT Hyper-Threading), medans E-kärnorna enbart kör en tråd i taget. Intel har kört detta i ett par generationer nu. AMD har motsvarande teknik på serverprocessorerna (Zen 4c), som introduceras för desktop med 8000 APU'erna framöver. Förhållandet mellan de två är en balans mellan prestanda och energieffektivitet. Jag (som AMD-fan) tycker nog att Intels introduktion av E-kärnor har varit lyckad, även om de inte har samma prestanda som P så bidrar de effektivt till den totala upplevelsen. Vi är i en tid av många kärnor.

Denna wikisida (som inte är komplett) har en bra översikt över Intels olika generationer och kategorier.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Intel_processors

Du, vi är verkligen i en tid av många kärnor! Jag blev helt mållös när jag började kolla runt. Kändes som om det exploderat sedan jag sist kikade på sådant här och jag kände mig lite som en björn som försovit sig i ide.
Tack för förklaringen och länken!

Det är så himla fint att ni orkar förklara så pedagogiskt för oss som inte förstår.

Permalänk
Medlem

Jag håller på att göra en första sammanställning av laptops nu, och kommer sen "narrow down" till 3-5 alternativ som jag tänkte be om er åsikt om.

Jag tänker att jag behöver ha en i5, men är lite osäker på vilken generation som är det "lägsta" som är värd att lägga sig på (med tanke på mina behov). I andra trådar läste jag att någon nämnde att 12:e gen är det lägsta, stämmer det även för mig? Är t.ex. 11:e gen bara dumt?

Och var bör jag lägga mig minst om det gäller en Ryzen? Jag har aldrig haft en Ryzen och har lite svårare att greppa deras olika processorer & generationer.

(Jag har nämligen samlat på mig altnerativ med bägge men har då alltså lite svårt att värdera Ryzen nu när jag ska "narrow down" alternativen)

Permalänk
Medlem

På desktop avråder de från 11te generationen p.g.a. säkerhetsluckorna som täppts till med minskad prestanda som följd.
Desktop är ju lite enklare då 12-13-14 har samma sockel, något som jag inte har koll på bärbart (men så byter man ju aldrig lödda processorer).

Jag slänger in lite grundinformation om AMD och kommer att använda AMDs kodord (enklare att söka på även när man letar information på nätet). Zen är AMD grundarkitektur som uppdateras var 12-18 månad.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_AMD_Ryzen_processors

Max antal kärnor för AMD är oftast 8/16, men det är fullstora kärnor som har bättre energieffektivitet än Intel. (Det är därför Intel storsatsat på E-kärnor.)
N.B. När jag anger kärnor 4/8 så menar jag Riktiga/HT, i Intel fallet hade jag skrivit 4/8+6 för 4P6E.

Mobile processors Zen 1 Ryzen 2000 series Raven Ridge Unvik, de nyare har bättre energieffektivitet. Zen 1 Ryzen 3000 series Dali Undvik, de nyare har bättre energieffektivitet. Picasso Undvik, -"- finns bara med 4/8 kärnor. Zen 2 Ryzen 4000 series Renoir Bättre, helt OK, märkbar skillnad mot tidigare. Zen 2 Ryzen 5000 series Lucienne Bättre energieffektivitet. Zen 3 Cezanne and Barceló Zen 3+ Ryzen 6000 series Rembrandt DDR5 minne och RDNA2 grafik introduceras.

Nu byter AMD namnchema på sina processorer. Det viktiga är att hålla koll på tredje siffran som anger Zen-nivå eftersom de nyttjar även äldre arkitekturer av kostnadsskäl. Vi vill ha 3 eller senare, enligt ovan. (R betyder Refresh)

Ryzen 7000 series Zen 2 Mendocino 7020 series, RDNA2 based (nyare grafik) Zen 3 Barcelo-R 7030 series, GCN5 based (äldre NAVI-grafik) Zen 3+ Rembrandt-R 7035 series, RDNA2 based Så de senaste processorerna: Zen 4 Phoenix 7040 series, RDNA3 based (uppdaterad grafik, max 8/16 kärnor) Zen 4 Dragon Range 7045 series, RDNA2 based (Äldre grafik, men max 16/32 kärnor)

Säger kanske inte så mycket rakt upp och ner, men det är grunden vi behöver stå på. Återkommer efter cykelturen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

På desktop avråder de från 11te generationen p.g.a. säkerhetsluckorna som täppts till med minskad prestanda som följd.
Desktop är ju lite enklare då 12-13-14 har samma sockel, något som jag inte har koll på bärbart (men så byter man ju aldrig lödda processorer).

Jag har försökt läsa på lite hur det ligger till med laptops men har lite svårt att värdera källorna lika bra som jag annars kan värdera källor. Vissa skrev att det inte påverkade laptops nämnbart och att de fortfarande rekommenderade 11gen, medan andra skrev att det påverkar gen 6-11 i laptops. Ska fortsätta kika runt imon. Jag vill ju inte öppna upp för varken en högre säkerhetsrisk eller minskad prestand.

Skrivet av mc68000:

Jag slänger in lite grundinformation om AMD och kommer att använda AMDs kodord (enklare att söka på även när man letar information på nätet). Zen är AMD grundarkitektur som uppdateras var 12-18 månad.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_AMD_Ryzen_processors

Max antal kärnor för AMD är oftast 8/16, men det är fullstora kärnor som har bättre energieffektivitet än Intel. (Det är därför Intel storsatsat på E-kärnor.)
N.B. När jag anger kärnor 4/8 så menar jag Riktiga/HT, i Intel fallet hade jag skrivit 4/8+6 för 4P6E.

Mobile processors Zen 1 Ryzen 2000 series Raven Ridge Unvik, de nyare har bättre energieffektivitet. Zen 1 Ryzen 3000 series Dali Undvik, de nyare har bättre energieffektivitet. Picasso Undvik, -"- finns bara med 4/8 kärnor. Zen 2 Ryzen 4000 series Renoir Bättre, helt OK, märkbar skillnad mot tidigare. Zen 2 Ryzen 5000 series Lucienne Bättre energieffektivitet. Zen 3 Cezanne and Barceló Zen 3+ Ryzen 6000 series Rembrandt DDR5 minne och RDNA2 grafik introduceras.

Nu byter AMD namnchema på sina processorer. Det viktiga är att hålla koll på tredje siffran som anger Zen-nivå eftersom de nyttjar även äldre arkitekturer av kostnadsskäl. Vi vill ha 3 eller senare, enligt ovan. (R betyder Refresh)

Ryzen 7000 series Zen 2 Mendocino 7020 series, RDNA2 based (nyare grafik) Zen 3 Barcelo-R 7030 series, GCN5 based (äldre NAVI-grafik) Zen 3+ Rembrandt-R 7035 series, RDNA2 based Så de senaste processorerna: Zen 4 Phoenix 7040 series, RDNA3 based (uppdaterad grafik, max 8/16 kärnor) Zen 4 Dragon Range 7045 series, RDNA2 based (Äldre grafik, men max 16/32 kärnor)

Säger kanske inte så mycket rakt upp och ner, men det är grunden vi behöver stå på. Återkommer efter cykelturen.

Åh, tack snälla! Jag ska gå igenom de alternativ jag skrivit ner med hjälp av detta. En första rensning i alla fall.
Nya tag imon!

Btw, vet du om man brukar få de bästa dealsen nu under Black Friday eller får man ännu bättre deals efter jul/nyår?
Jag behöver egentligen köpa en ny laptop asap, men funderar på att klara mig med låne-laptopen ifall man kan få en bättre deal efter jul.

Permalänk
Rekordmedlem

Väldigt tjatande om cpu och minnesdetaljer men inget om vad datorn ska användas till.
Cpu kanske är ganska ointressant så länge det är en modern cpu och skärm, vikt/flyttbarhet, batteritid och pris kan vara betydligt viktigare men det vet vi inget om för det har inte nämnts nått om hur datorn ska användas.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Väldigt tjatande om cpu och minnesdetaljer men inget om vad datorn ska användas till.
Cpu kanske är ganska ointressant så länge det är en modern cpu och skärm, vikt/flyttbarhet, batteritid och pris kan vara betydligt viktigare men det vet vi inget om för det har inte nämnts nått om hur datorn ska användas.

Min tanke var att lära mig så jag ställer frågor om det jag inte förstår och kan ta fram ett par alternativ som jag sedan ber sweclockers om råd om. Det står vad den ska användas till i mitt inlägg (det första), allra längst ner.

För mig saknar vikt betydelse då jag är van att bära på mycket. Batteritid är inte oviktigt men inte heller det viktigaste eftersom jag i princip aldrig är i en situation där jag inte kan ladda laptopen.

Jag tänkte ge detaljerna om vad jag behöver, vad som är viktigt respektive oviktigt för mig i samband med att jag lägger fram ett par alternativ.