Angående kalibreringar – Är det nåt att ha eller?

Permalänk
Bildexpert 📺

Angående kalibreringar – Är det nåt att ha eller?

Jag har svarat på frågan säkert ett par hundra gånger i forumet senaste tio åren eller så. Förra TV-guiden tog upp detta specifikt i några fall. Eftersom frågorna återkommer tar vi en snabbkurs!

Kalibrering är precis som ordets ursprungliga betydelse den process där man justerar något till en viss precisionsgrad. Likt att kanonkulan är av rätt kaliber så att den inte fastnar i eldröret och spränger hela kanonen med bemanningen. Eller pyser ut och missar målet.

För kalibrering av TV-apparater och skärmar handlar det om att sätta ljuset i bilden till att följa internationella färgstandarder. Detta är färgstandard vi alla använder, vare sig man är medveten om att det finns färgstandarder eller inte. Det kan jämföras med en rad andra standarder man tar för givet, likt skalor och tonarter för musikinstrument, syntax för programmering eller M-gängor. Du kan förstås dra i bildens reglage och sätta vilket ljus du vill. Precis som du kan lära dig sjunga och spela piano precis som du känner för. Räkna däremot inte med att det går så jättebra att bli medlem i ett band, programmera i projekt eller skruva ihop prylar om du följer ditt eget godtycke.

I TV-sammanhang är det följande standarder som ofta avses:

• ITU BT709, (rec.709 etc.) SDR med en EOTF (matematisk funktion för toningen) baserad på potensfunktion. Det som också är basen för sRGB som är färgerna för webbläsaren du läser detta på. Rec 709 är HDTV-standard och baseras i grunden på PAL-färgsystemet, så vårat första europeiska

• ITU BT.2100 för HDR, specifikt HDR10 (som är basen för Dolby Vision och HDR10+) med en EOTF baserad på PQ-kurvan. Hit räknas av P3-färgrymden inom BT.2020-färgrymden.

• Gemensant för båda är vitbalansen D65 som motsvarar mulet väder i norra Frankrike med en färgtemperatur om 6504 Kelvin, alltså ett ganska blått ljus, blåare än Solen ca ≈5 500 Kelvin. Betydligt blåare en varmgult glödlampsljus som ofta är ≈2 500–3 000 kelvin. Många TV-apparater är däremot väldigt eller extremt blå från början, ofta 9 000–20 000+ Kelvin och hjärnan/synen upplever alltid den relativa skillnaden. Så en kalibrerad TV kan relativt upplevas som gulare fast den i absoluta termer är blåare än både dagsljus och inomhusbelysning. För hjärnan jämför alltid med det den är van med innan.

Utrustning som används är sådant som färgmätare (ofta två) och signalgenerator som skapar bitperfekta testmönster. Tekniken och matematiken är båda separata och låååånga ämnen. Här försöker jag bemöta de vanligaste, det man ska tänka på i butiken:

Varför man vill – eller inte vill kalibrera
Största anledningen till att kalibrera är – i mitt tycke – är bekräftelsen. Du vet efter kalibrering att det du ser på TV:n är så det ska se ut. Tycker du filmen, spelet eller TV-serien är lite grön, lite mörk, lite för ljus, lite för hård, lite för mjuk och så vidare, då vet du med en kalibrerad TV att det är så bilden en gång är skapad. Det är inget fel som din TV adderar. Det är inget du själv har adderat när du i förra filmen skruvade på bildinställningarna.

Filmen du ser är skapad så som du ser det. Och moderna filmer och tv-serier har en distinkt färgsättning som en del av berättandet. Gamla filmer har en distinkt färgsättning baserat på vilken typ av fotografisk film de spelades in med. En förutsättning för denna distinktion är att din TV följer samma färgstandard. Om TV:n alltid gör bilden väldigt blå och väldigt färgstark Disney-style, då kommer alla filmer att bli blåa och Disney-färgstarka oavsett hur de egentligen ska se ut.

Filmmaker Mode är en väg från TV-tillverkarna att åstadkomma samma sak. Men det är inte exakt och inte ens rätt alla gånger. Det finns endast en begränsad tid på fabriksbandet till att kalibrera i fabrik. Filmmaker Mode är ofta ett stort steg i rätt riktning, men inte fullt bekräftat exakt hur pass rätt det är på just ditt exemplar.

Söker du denna bekräftelse, vill du få bort godtycket som TV-tillverkaren adderar, då kan kalibrering vara rätt svar. Vet du med dig att du hela tiden skruvar i bildmenyerna varje gång och vill sluta med det, eller att de som tittar tillsammans med dig tröttnar på ditt menyskruvande, då kan kalibrering vara rätt väg.

Känner du att du redan har den kontroll du behöver över bilden, det duger som det är, då kan det vara sak samma med en kalibrering.

Man kan förstås ha åsikten att man själv bestämmer hur det bilden ska se ut. Dilemmat som kommer förr eller senare är att man lär sig fel. Nästa gång man byter TV har du inte samma reglage och kan inte ändra bilden till detta godtyckliga fel du lärt dig efter alla år och tusentals timmar. Lär man sig rätt från början blir det mycket enklare att byta skärm och TV senare till något som fortfarande är lika rätt men också bättre.

Detta blir också extra tydligt när man själv skapar innehåll. Om din skärm och TV är helt fel kommer alla andra se något helt annat än vad du avsåg att skapa.

Kalibrering hemma och i butik skiljer sig på två sätt:
• Kalibrering i butik är mer exakt på så sätt att passar det inte ditt rum, då är det i strikt mening ditt rum det är fel på. Ofta kalibreras bilden mot fasta mål, likt 120 nits vilket passar mysbelysning. Där man kan sedan, med eget intresse, fördjupa sin kunskap om hur du själv ändrar till passande nivåer.

• Kalibrering hemma är faktiskt mindre färgkorrekt eftersom det då handlar om att anpassa bilden efter rummets förutsättningar. Kompromisser genomförs. Men det kan vara mycket, mycket bättre för din upplevelse som helhet. Likt att få en dag-inställning för tittande dagtid och en inställning för tittande kvällstid när man bättre kan tillgodogöra sig sådant som kontrastförhållande och dynamiskt omfång. Men det kostar mer pengar att få hem någon som ska ta tid- och reskostnader.

Vad utmärker en väl genomförd kalibrering?
En riktigt kalibrering ska utföras av en person med kunskap och insikt om bildkvalitet. Det ska finnas följande:

  1. En mätrapport med din TV:s serienummer

  2. Mätrapporten ska ha grafer före/efter baserat på just ditt exemplar

  3. Du ska få en förteckning över vilka menyändringar som är genomförda. Så att du själv kan återställa. Men också som ett slags facit om du själv vill lära dig mer om din TV och vad inställningarna gör.

Ökänt i detta fall, var El-Gigantens "optimering" där du inte fick något av ovanstående utan använde en fusklapp från en (ofta felaktigt kalibrerad) TV och matade in de inställningar i alla modeller av samma sort. De verkar ha slutat med detta, men se upp.

Kända problem med kalibrering:
Alla som utför kalibreringar är inte jättebra på ämnet. Det finns också personer i sverige som gjort detta i flera år och har erfarenheter från tusentals kalibreringar. Tyvärr finns inget som direkt speglar kvalitetsnivå eller kunskapen på den som utför. Jag har rättar flera hundra prov och rapporter från utbildningar, ISF-certifiering. och de som passerar ett godkännande måste visa en viss nivå av kvalitet.

Det finns fler än ISF som utbildar och certifierar och det kan mycket väl finnas personer som utan certifieringar och diplom genomför alldeles utmärkta kalibreringar. Resultatet och kvaliteten på tjänsten kan variera.

Autokalibrering: Mjukvara som analysar bilden och ändra på mätvärden snarare än att den förstår bildkvalitet på samma sätt som en människa gör. Blir snygga mätgrafer och det är vad man betalar för: snygga mätgrafer. Effekten är varierande och beror på hur autokalibreringens algoritmer sammanfaller med TV:ns respons. Kan bli bättre. Kan bli sämre. Alla former av automatisk kalibrering har denna nackdel.

Om du inte är nöjd med tjänsten: reklamera!

Jag hittade en kalibrering på nätet. Varför ska jag betala för att få min TV kalibrerad?
Varje TV är unikt som exemplar. Om din TV är lite för grön och den kalibrering du hittade utförs på en TV som är för röd eller för blå, då kommer dess ändringar göra ditt exemplar ännu grönare. Eller kanske lite mer gult. Eller mer turkost.

Detta handlar om självklarheter när man tänker efter. Det är ditt exemplar som ska kalibreras. Vad andra måste gör för deras exemplar kan förstås vara intressant men är inte svaret för vad just ditt exemplar kräver.

• Om du vill ha en skräddarsydd kostym, frågar du polaren vilket mått han har på sin kostym? Eller frågar du vilken skräddare han använder?

• Om du har lite ont i bröstet, frågar du din hjärtsjuka granne vilken medicin ha käkar och ifall du kan få smaka lite? Eller kontaktar du en läkare?

• Ifall Bruce Springsteen vrider stämskruven till E-strängen ett kvarts varv innan han river av nästa låt, kommer din gitarr bli perfekt stämd om du gör samma sak?

Permalänk
Medlem

Jag är färgblind (vanliga röd grön) och därför mycket sparsam med att pilla på apparaten. Har du några enkla råd som jag kan följa?

Permalänk
Bildexpert 📺

@h.kan: det finns ganska många sorters färgblindhet och det är inget man egentligen kan, eller ska, kompensera för. Det finns lösningar för detta, men det handlar mer om att få tydlighet för UI, gränssnitt, informationsdisplayer och liknande. Drar man det hela till spets kommer två personer inte se exakt samma färger. En ung kvinna med afrikanskt ursprung har en annan uppfattning av färger jämfört med exempelvis en medelålders japanskt man.

Poängen med kalibrering och färgstandarder är att få en matematisk, fysikalisk och informationsbärande standard för tekniken. Inte att kompensera för människors olika färgseenden.

Det handlar om att få rätt sorts ljus, vilket i tekniska termer är luminans. RGB-modellen beskriver till exempel färger utifrån luminansen i röd, grön och blå. Det som exempelvis gör något "rött", dvs en mättad röd ton är nivåskillnaderna. Rött är avsaknad av blått och grönt. Addera lite grönt och det blir en lite gulare rödton och så vidare.

Även om någon är totalt färgblind och endast ser gråtoner – eller för den delen tittar på svartvit film – har det betydelse eftersom toningen av luminansnivåerna, det som ofta kallas "gamma", är direkt avgörande för bildens intryck. Poängen är att få tekniken konsekvent. Olika personer kommer alltid kommer ha en viss individuell och biologiskt/fysiologisk (samt tränad) variation i uppfattning av färger.

Om det var svaret på din fundering.

Permalänk
Medlem

Tack! Då vet jag att jag inte behöver bry mig om att försöka reglera bilden. Det enda jag gör nu är att välja något av de förinställda "Modes" som jag gillar bäst.

Permalänk
Medlem

God morgon allihopa.
Härligt att jag hittade denna tråd för nu har jag en fråga till dig @Laxpudding och övriga goa sweclockers som kan vara bra att diskutera under dessa galna BlackWeek-dagar.

Igår hjälpte jag min pappa att packa upp en ny TV. Jag var inte med under köpet och blev därför förvånad att tv'n var kalibrerad. Jag oroade mig för att pappa hade köpt "grisen i säcken" genom att butiken skulle bara ha ställt in alla parametrar utifrån ett "färdigt recept". Jag fann dock ett 5-sidigt dokument som säger sig ha kalibrerat SDR samt HDR som jag önskar diskutera.

1. En mätrapport med din TV:s serienummer.
* Svar JA. Både modell samt serienummer är angivet på dokumenten resp överensstämmer med tv'n (jag har för diskussionens skull raderat detta då diskussionen inte avser vilket fabrikat eller modell som dokumentet berör).

2. Mätrapporten ska ha grafer före/efter baserat på just ditt exemplar.
* Svar JA. För SDR samt HDR finns det två sidor som beskriver före (pre) samt efter (post).

3. Du ska få en förteckning över vilka menyändringar som är genomförda. Så att du själv kan återställa. Men också som ett slags facit om du själv vill lära dig mer om din TV och vad inställningarna gör.
* Svar JA och NEJ?! Sida 5 (sista sidan) visar inställningar för SDR medans HDR är helt blankt/svart.

Frågor/funderingar:
A. Kan detta dokument påvisa att en fullgod kalibrering har utförts (bortsett från operatörens/kalibratörens kunskaper etc)? Om NEJ, vad saknas i så fall i dokumentationen som borde framgå/ingå?

B. Vad innebär sida 5's svarta fält för HDR, allt är i sin ordning eller saknas det info för HDR-parametrar som borde dokumenterats?

Tack på förhand, härligt att vara tillbaka till kalibreringens underbara värld igen!

Permalänk
Bildexpert 📺

Oh, spännande! Kritisera andras rapporter! Något jag faktiskt gjort i flera år som en del av utbildningarna när Media Markt fortfarande fanns i landet.

Först: vilken TV är det? Det kan förklara mycket. Du dolde detta och tyvärr kör de rapporten med Calmans generiska beteckningar, inte vad de faktiska menyerna kallas hos tillverkaren. Det är svårt att veta exakt vad exempelvis "Backlight" och "Brightness"motsvarar i de faktiska menyerna. Det kan vara så att "Brightness" i den faktiska menyn egentligen är det som rapporten generiskt kallar "Backlight". Detta gör också att personalen oftare sätter fel siffror under fel beteckning.

SDR-kalibrering ser ut att vara den korrekta. De kör med 200 nits som mål vilket är för rum som är ljusare än mysbelysning. Reagerar på 39 på "Brightness" som i Calman-lingo är det generiska namnet på det reglage vilket ankrar svart. Då indikerar 39 att något är udda om det nu inte är en udda TV förstås, typ en Sharp eller nåt sådant. Men det kan ju vara 39 som för 200 nits på reglaget för bakgrundsbelsysningen, bara att det skrivs på fel plats av personalen.

HDR-kalibrering är däremot FUBAR. Eller så mäter de fel, kanske mäter SDR-kalibreringen igen. Ljusflödet före kalibrering är 585 nits. Galet blå vitbalans som de förvisso får till. Fast efter kalibrering är det 200 nits (!!!) igen och EOTF:n är tokfel. Mätningen ska följa den gula linjen.

Varför det är svart i rapporten? Tja, kanske att skrivaren skämdes för det sista?

Permalänk
Medlem

Stort tack @Laxpudding för dina kommentarer, fick direkt en AHA-upplevelse när en läser de nästa detaljnivåerna en inte besitter grundkunskaperna i för att se helheten.

Först: vilken TV är det?
* TV-modell: TCL 55MQLED80

Det kan vara så att "Brightness" i den faktiska menyn egentligen är det som rapporten generiskt kallar "Backlight". Detta gör också att personalen oftare sätter fel siffror under fel beteckning.
* Ugh, detta är något en bara inte vill ska hända för som konsument lägger en sin tilltro till att leverantören vet vad de gör. Jag ska se om jag kan kolla upp detta i veckan hur det faktiskt ser ut i tv-menyerna.

HDR-kalibrering är däremot FUBAR. Varför det är svart i rapporten? Tja, kanske att skrivaren skämdes för det sista?
* Där kom bekräftelsen som jag på förhand trodde skulle dyka upp (det lilla jag hann syna utifrån korta klipp så kändes tv-bilden inte riktigt balanserad).

Om vi bortser från ovanstående utpekade oklarheter/brister/felaktigheter, är rapporten i sig en komplett dokumentation utifrån att vad en konsument skall kunna förvänta sig utifrån en SDR- & HDR-kalibrering?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av potlach:

Om vi bortser från ovanstående utpekade oklarheter/brister/felaktigheter, är rapporten i sig en komplett dokumentation utifrån att vad en konsument skall kunna förvänta sig utifrån en SDR- & HDR-kalibrering?

Rapporten i sig är Calmans standard och den lär ha använts miljoner gånger vid det här laget. Så i sig är den inte fel eller märklig på något sätt. Däremot är utförandet av HDR-kalibreringen i just detta fall en stor, svart fläck.

Förresten: Ifall de har en TCL C805/MQLED80 kan de ha blandat ihop backlight och brightness som jag beskrev. För backlight: 100 och 350 nits samt backlight: 39 för 200 nits låter som rimligt för den modellen.

Vad de missar är att ange var de har Lokal dimming-reglaget för det är direkt avgörande för vilken ljusstyrka man faktiskt får. Detta lär vara med lokal dimming avstängt, för man stänger ofta av detta vid själva kalibreringen eftersom det riskerar spöka till mätningarna.

Det du har mest nytta av ifall du själv ger dig in inställningarna är gain/offset i kombination med Färgtemp -5 för det är vitbalanskalibreringen och det som kräver mätutrustning. Där har du reglagen under menyn Sakkunnig.

Permalänk
Medlem

Förutom det Laxpudding nämnt har jag ett par synpunkter att tillägga:

BT1886 är ett tveksamt val. Det kommer lyfta mörka partier på skärmar som inte kan visa helt svart (dvs LCD;er). Ren gamma 2.2 eller 2.4 är ett bättre val. I det här fallet är 2.2 förmodligen bättre. Dels passar det bättre i lite ljusare miljöer och dels för att 2.4 kan bli för mörkt, med krossad svärta, på LCD;er som har dålig kontrast.

Rapporterna i sig är tämligen värdelösa. De visar bara vitbalans, tonkurva och primärer. För att få en bra uppfattning om hur skärmen beter sig behövs kanske ett par tusen punkter. För ett ge ett exempel:

Kolla diagrammet för "color gamut". Här ser du de mest mättade färgerna samt vitpunkten. Vad händer med med färgerna när de går mot vitt? Får vi en linjär respons där vi kan dra raka linjer från de mest mättade färgerna till vitt, eller sker det avvikelser? Hur ser det ut på olika luminansnivåer?
Ser vi på färgomfånget som en triangel; ligger den rätt eller är den vriden åt något håll? Diagrammet är för dåligt för att avgöra det.

Det finns inte heller något diagram över RGB-kanalerna. Alltså, om du kör ett svep för rött, grönt och blått från mörkaste till ljusaste, reagerar dessa oberoende av varandra? Ibland kan man se avvikelser som indikerar vissa problem, exempelvis att en viss färg klipper.