Permalänk
Avstängd

Upgradering Acer dator

Tjena!

Har en dator som börjar sacka efter lite i utvecklingen..
Tänker mig att det är dax att börja byta lite delar. Men jag har så dålig koll på vad som är köpvärt och vad som passar bra ihop.
Det jag har nu är en ryzen 5 1400, lyckas inte hitta vad det är för moderkort men det står PCI-express 3.0 i cpuz. en 8 gb ram sticka, nvidia 1060 3gb. Spelar lite vad som helst och använder datorn till allt annat också. Tänkte mig väll inte byta ut allt på en gång utan nån del i taget.

Vart ska man börja? I nuläget klarar den knappt av vanliga spel utan lagg typ pubg fortnite f122 age of empires osv

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rubbe04:

Tjena!

Har en dator som börjar sacka efter lite i utvecklingen..
Tänker mig att det är dax att börja byta lite delar. Men jag har så dålig koll på vad som är köpvärt och vad som passar bra ihop.
Det jag har nu är en ryzen 5 1400, lyckas inte hitta vad det är för moderkort men det står PCI-express 3.0 i cpuz. en 8 gb ram sticka, nvidia 1060 3gb. Spelar lite vad som helst och använder datorn till allt annat också. Tänkte mig väll inte byta ut allt på en gång utan nån del i taget.

Vart ska man börja? I nuläget klarar den knappt av vanliga spel utan lagg typ pubg fortnite f122 age of empires osv

Mvh

En färdigbyggd dator blir svår att uppgradera, jag hade byggt ihop en helt ny till en vettig summa.

Har du någon budget?

Permalänk
Medlem

Det du kan göra är att öppna datorn och kolla vad för nätagg och moderkort den har, samt om tex ett nyare grafikkort får plats rent fysiskt.
Annars håller jag med föregående talare.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Beroende på vilket chipset du har på moderkortet samt hur kraftigt nätaggregat du har skulle kanske en Ryzen 5 3600, en till sticka på 8 gb ram och kanske ett 2060 super/2070/2070 super vara en ganska billig uppgradering som du kan köpa begagnat här på marknaden.

Kruxet blir om du måste skaffa ett kraftigare nätaggregat då många datortillverkare använder egen standard på kontakterna på moderkortet.

Visa signatur

Lyset är på men ingen är hemma.

Permalänk
Medlem

Alternativet kan vara att kolla marknaden här på swec eller Facebook marketplace/blocket efter en begagnad speldator. Brukar finnas rätt okej burkar för runt 5000kr om man letar lite.

Marknaden här på swec brukar erbjuda en rimligare prisbild då dom flesta personerna på vanliga köp & sälj sidor tror att begagnade datorer är värda exakt lika mycket idag som den var för 5 år sen när personen köpte den ny..

Visa signatur

Lyset är på men ingen är hemma.