Jag har köpt ett asus geforce 4700 ti super till min grabb som bytte ut ett gammalt radeon rx 6600 som satt i datorn från 2021. I övrigt är datorn densamma med 16 gb snabba ramminnen.
Nu till problemet - det nya kortet presterar inte alls som förväntat. Vissa spel funkar iofs bättre än innan, men vissa blir faktiskt typ samma som tidigare fps-mässigt. Ett exempel på sistnämnda är Hogwarts legacy där han på 1080x1920 ultra har typ 70 fps.
Kan det vara så att CPU:n hindrar gpu:n från att komma till sin rätt i vissa spel? Finns det i så fall något annat att göra för att fixa detta än att byta ut mb och processor? Jag vet att man kan justera hur många watt 11400f ska förbruka, men det verkar inte som att mitt mb låter mig göra det.
Jag avinstallerade förresten drivers till det gamla grafikkortet innan jag installerade det nya kortet.
Ett snabbt svar är: JA
( https://www.sweclockers.com/test/31778-intel-core-i5-11400f-e... )
Många spel idag kräver mycket av cpun, även när man går upp på 1440p eller till och med 4k upplösning.
Jag skulle säga att den lilla vinten man får av att trassla med ev överklockning är inte värt det.
Bättre grabben sparar ihop en slant och uppgraderar cpu+mobo om FPS ska öka rakt över.
Har själv en i9 9900k, och gick nyss från ett 1070 till ett 3070 grafikkort.
Självklart gjorde det några FPS, men ingen monsterskillnad. Däremot bibehöll jag bättre FPS än tidigare när upplösningen ändrades från 1080p till 1440p.
Så, min upplevelse är att ska man ha höga FPS när man pangar frags i processortunga spel som ex CS,
så är det processorn som får stå för en stor del av lasten, men hjälp av ett dugligt grafikkort.
Ser till tester så är din sons 11400f ganksa jämförbar med en 9900k, så dessa tester kan vara intressanta att se,
där 9900k ställs mot röda sidans 5800X3D. Det lutar åt denna när jag ska uppgradera sen:
( https://www.techspot.com/review/2762-amd-ryzen-upgrade-vs-int... )
Lycka till!
Spelnyheter från FZ
Copyright © 1999–2025 Geeks AB. Allt innehåll tillhör Geeks AB.
Citering är tillåten om källan anges.