Permalänk

Hjälp med Excel

Jag försöker att redigera ett formulär, där man skriver in sina arbetstimmar. Formuläret reknar sedan ihop timmarna automatisk i slutet på formuläret. Men formuläret är barapå 13 dagar, och jag försöker att redigera det till 31 dagar. Första problemet jag stöter på är start och sluttiden.

startdatum : =TODAY()
Sluttdatum : =IF($H$4="";"";$H$4+13)

Formuläret startar att räkna från när jag öppnar det och 13 dagar framöver, istället för den 1'a till den sissta varje månad.
Jag har försökt en recka olika trix och mix jag hittat på intenet, men får då bara ERR:508.

Problem 2 jag stöter på är när jag förlänger formulärets 13 dagar till 31. de första 13 cellerna kan jag fylla i med timmar, och det är beräknat längst ner i formuläret, men alla andra celler jag kopierat och korrigerat klistrat in, för att uppmå 31 dagar, räknas inte i summeringen av timmarna i botten ?.

Permalänk

Här är länken till båda den filen som fungerar, som jag försöker redigera, och till filen som strular:

Fungerar ...
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1Y4sZ45fkR0lxpmGWndSlO...

Fungerar INTE ...
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1csHVIhcWQBaXwI6e_9fIK...

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osman1986:

Här är länken till båda den filen som fungerar, som jag försöker redigera, och till filen som strular:

Fungerar ...
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1Y4sZ45fkR0lxpmGWndSlO...

Fungerar INTE ...

.

Nu fick jag någon form av felmeddelande när jag försökte ladda ner dokumentet, men det första felet jag ser är att du i cellen H4 (startdatum) refererar till cellen H4. Du får då en cirkulär referens.
Verkar som at det löser problemet om du ändrar tillbaka den till =TODAY() (=IDAG() om du har svensk)

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Skrivet av glemmy:

Nu fick jag någon form av felmeddelande när jag försökte ladda ner dokumentet, men det första felet jag ser är att du i cellen H4 (startdatum) refererar till cellen H4. Du får då en cirkulär referens.
Verkar som at det löser problemet om du ändrar tillbaka den till =TODAY() (=IDAG() om du har svensk)

Problemet jag har, är att jag försöker ändra ".=TODAY() (=IDAG()" till att formuläret visar från den '1 varje måna, till den sista dagen på månaden '31, så jag får upp hela mars månad, och inte bara 13 dagar.

Jag hade glömt att ge redigeringsmöjligheter. Men nu kan du redigera och testa dig fram.

Permalänk

Startdatum får du till genom att använda: =EOMONTH(today();-1)+1

EOMONTH är då End Of Month, -1 ger dig sista dagen i föregående månad och +1 på slutet ger dig första datumen på nuvarande månad. Annars så kan det vara enklast att bara skriva månadens första datum själv.

Ändrar du den så uppdaterar sig alla datum i kolonn C också.

Permalänk

Ok. Jag får nog skriva datumet manuellt.
Men i formuläret med 31 dagar jag nu kan fylla i timmar, har ERROR i slutet av formuläret som räknar ihop lönen av de injobbade timmarna. Vad är det för fel och hur åtgärdar jag det?.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osman1986:

Ok. Jag får nog skriva datumet manuellt.
Men i formuläret med 31 dagar jag nu kan fylla i timmar, har ERROR i slutet av formuläret som räknar ihop lönen av de injobbade timmarna. Vad är det för fel och hur åtgärdar jag det?.

Jag pillade i D39 för att få en summarad att funka...

Du måste rimligen speca ett giltigt spann för SUBTOTAL att titta i.
Den lär inte förstå automatiskt om du fyller i namnen på rubrikerna på rad 7 utan vidare? (har den raden nånsin funkat även i gamla arket?)
Dessutom vill den väl ha semikolon och inte komma emellan?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Jag pillade i D39 för att få en summarad att funka...

Du måste rimligen speca ett giltigt spann för SUBTOTAL att titta i.
Den lär inte förstå automatiskt om du fyller i namnen på rubrikerna på rad 7 utan vidare? (har den raden nånsin funkat även i gamla arket?)
Dessutom vill den väl ha semikolon och inte komma emellan?

Ja, i originalet fungerar det på datorn, men inte på nätet ser jag: :https://docs.google.com/spreadsheets/d/1Y4sZ45fkR0lxpmGWndSlOk7FW8HGJDqg/edit#gid=685137823

Men just den biten slutade fungera efter jag redigerade filen, så det är något jag har gjort när jag förlengde formuläret från 13 dagar till 31.
Men du är mer en välkommen att prova retta till det som du tror är felet, eller bara prova dig fram. Själv har jag ingen vidare kunskap i xml, och har fått ta nätet till hjälp, för att åsta komma det lilla du ser.

Men det är den filen med 31 dagar som jag måste få att fungera:

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osman1986:

Ja, i originalet fungerar det på datorn, men inte på nätet ser jag: :https://docs.google.com/spreadsheets/d/1Y4sZ45fkR0lxpmGWndSlOk7FW8HGJDqg/edit#gid=685137823

Men just den biten slutade fungera efter jag redigerade filen, så det är något jag har gjort när jag förlengde formuläret från 13 dagar till 31.
Men du är mer en välkommen att prova retta till det som du tror är felet, eller bara prova dig fram. Själv har jag ingen vidare kunskap i xml, och har fått ta nätet till hjälp, för att åsta komma det lilla du ser.

Men det är den filen med 31 dagar som jag måste få att fungera:

Som jag sade så har jag redan rättat ett fält D39 i arket med 31 dagar
Den summerar där korrekt till 62 - åtminstone när jag öppnar din länk på min dator?
Se bifogad bild också..

Rättningen är bara enklast möjliga variant där jag specar rakt av vilka fält som ska summeras. Det kanske finns nått mer fancy sätt att göra det på i google docs?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Som jag sade så har jag redan rättat ett fält D39 i arket med 31 dagar
Den summerar där korrekt till 62 - åtminstone när jag öppnar din länk på min dator?
Se bifogad bild också..<Uppladdad bildlänk>

Rättningen är bara enklast möjliga variant där jag specar rakt av vilka fält som ska summeras. Det kanske finns nått mer fancy sätt att göra det på i google docs?

Kanon Tack så mycket. Då har jag ett problem mindre. Jag tittar mig grön på alla ERROR, men kan inte se eller klura ut vad som är felet. Men jätte tacksam för all hjälp jag får. Jag värkar inte kunna förstå mig på detta. Men råkar du ha lite tid över, får du experimentera best du vill...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osman1986:

Kanon Tack så mycket. Då har jag ett problem mindre. Jag tittar mig grön på alla ERROR, men kan inte se eller klura ut vad som är felet. Men jätte tacksam för all hjälp jag får. Jag värkar inte kunna förstå mig på detta. Men råkar du ha lite tid över, får du experimentera best du vill...

Jag uppdaterade hela rad 39 och provade även uppdatera rad 41 utifrån vad det verkar vad som ska summeras?
(tanken är väl att ta timlönen och lägga det för alla timmarna som lagts för varje kolumn i veckan?)
Kolla och ser om det ger det resultat du tänkt och fundera

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Jag uppdaterade hela rad 39 och provade även uppdatera rad 41 utifrån vad det verkar vad som ska summeras?
(tanken är väl att ta timlönen och lägga det för alla timmarna som lagts för varje kolumn i veckan?)
Kolla och ser om det ger det resultat du tänkt och fundera

Tusen tack Det blev jättebra, precis som jag ville ha det.
Satt och funderade lite i gårkväll, Går det att ta ut summan i löne cellen 41B och 41H, och räkna ut inkomstskatten ur den, som är 33,87% i detta tillfellet, och plasera svaret i "Lön ut" cellen i 41I? som i exemplet här: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1csHVIhcWQBaXwI6e_9fIK...

Tanken var då att man bara kan redigera 41B, beroende på kommun, och sedan få rätt uträknat lön i cellen 41I.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osman1986:

Tusen tack Det blev jättebra, precis som jag ville ha det.
Satt och funderade lite i gårkväll, Går det att ta ut summan i löne cellen 41B och 41H, och räkna ut inkomstskatten ur den, som är 33,87% i detta tillfellet, och plasera svaret i "Lön ut" cellen i 41I? som i exemplet här: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1csHVIhcWQBaXwI6e_9fIK...

Tanken var då att man bara kan redigera 41B, beroende på kommun, och sedan få rätt uträknat lön i cellen 41I.

Ska inte vara några problem.
Du har ju skrivit ett förslag där själv, men det är inte riktigt rätt.

Ditt förslag:
=SUM(H41*0.33,87 = I41)

Du behöver inte använda SUM... Det är för att summera fler fält (ett område)
Och om det är svensk standard för decimaler osv så kan du inte skriva 0.33,87. Testa skriv 0,3387 istället
(finns kanske nått annat sätt att göra procent i google docs också? jag har inte koll )
Så prova skriv såhär istället:
=H41*0,3387
(då får du ut skattedelen av beloppet)

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Ditt förslag:
=SUM(H41*0.33,87 = I41)

Och om det är svensk standard för decimaler osv så kan du inte skriva 0.33,87. Testa skriv 0,3387 istället
(finns kanske nått annat sätt att göra procent i google docs också? jag har inte koll )
=H41*0,3387

Tack så mycket för hjälpen, det löste de sista problemen
Jag låter formuläret ligga uppe på forumet, om någon annan vill räkna ut sina löner änkelt hämmifrån, eller bygga vidare på det.

Formuläret kan redigeras av alla som vill bidra.

.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Ditt förslag:
=SUM(H41*0.33,87 = I41)

=H41*0,3387

En liten snabb fråga bara!. Nu som jag börjat använda formuläret, upptäckte jag att det är lätt bökigt att scrolla runt och leta efter rätt datum.
Jag vet att man kan använda hyperlänkar för sådant. så min fråga är: hur skapar jag en hyperlänk som går till dagens datum och markerar den cellen med en röd ram?. Letat runt på internet, men hittar inte det jag söker. Och det jag hittade, fungerar inte.

=HYPERLINK("#C"&MATCH(TODAY(),C7:C38)+1" Today's date")

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osman1986:

En liten snabb fråga bara!. Nu som jag börjat använda formuläret, upptäckte jag att det är lätt bökigt att scrolla runt och leta efter rätt datum.
Jag vet att man kan använda hyperlänkar för sådant. så min fråga är: hur skapar jag en hyperlänk som går till dagens datum och markerar den cellen med en röd ram?. Letat runt på internet, men hittar inte det jag söker. Och det jag hittade, fungerar inte.

=HYPERLINK("#C"&MATCH(TODAY(),C7:C38)+1" Today's date")

.

det är mer än jag klarar i excel/google docs…
(Den behöver leta upp rätt rad och sen ”hoppa dit”.. hmm)

Möjligen man skulle kunna åtminstone ha en villkors-styrd formatering, så att raden med dagens datum får en annan färg så den blir lättare att hitta?
Det kan man rätt säkert få till i excel men vet inte om Google har stöd för det.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Roger W:

det är mer än jag klarar i excel/google docs…
(Den behöver leta upp rätt rad och sen ”hoppa dit”.. hmm)

Möjligen man skulle kunna åtminstone ha en villkors-styrd formatering, så att raden med dagens datum får en annan färg så den blir lättare att hitta?
Det kan man rätt säkert få till i excel men vet inte om Google har stöd för det.

Jag testar det på min dator, och överför koden till nätvetionen när jag får saker att fungera. Men jag kan inte få det att fungera på min egen dator heller.

Vet inte riktigt vad jag gör för fel. Hyperlänken borde fungera tycker jag.

=HYPERLINK("#C"&MATCH(TODAY(),C7:C38)+6" Dagens datum")

Jag har valt att den skall leta i kolonn "C", och matcha den till dagens datum, som fins mellan C7 till C38, och datumet börjar på rad 8.

Men det enda jag får som svar, är ett stort ERROR ?.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osman1986:

Jag testar det på min dator, och överför koden till nätvetionen när jag får saker att fungera. Men jag kan inte få det att fungera på min egen dator heller.

Vet inte riktigt vad jag gör för fel. Hyperlänken borde fungera tycker jag.

=HYPERLINK("#C"&MATCH(TODAY(),C7:C38)+6" Dagens datum")

Jag har valt att den skall leta i kolonn "C", och matcha den till dagens datum, som fins mellan C7 till C38, och datumet börjar på rad 8.

Men det enda jag får som svar, är ett stort ERROR ?.

Jag tror du har ett alldeles för optimistiskt synsätt på vad den klarar länka till med det kommandot
"Hyperlink" ska ju användas för att gå till en specifik webadress, tex www.google.com
Det är en helt annan sak att få den att länka till en specifikt rad i ditt ark. Det finns ingen webadress du kan gå till som pekar direkt på dina specifika celler i arket.
Det kanske finns något kommando/makro för att flytta markören till rätt rad, men det lär inte vara hyperlink du ska använda.

*edit*
Tror jag Åtminstone googles hyperlink kommando verkar ju vara för att länka till hemsidor och inte gå till specifika celler. Ditt exempel verkar tycka annorlunda, men det kanske bara är i excel och inte i google docs?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Jag tror du har ett alldeles för optimistiskt synsätt på vad den klarar länka till med det kommandot
"Hyperlink" ska ju användas för att gå till en specifik webadress, tex www.google.com
Det är en helt annan sak att få den att länka till en specifikt rad i ditt ark. Det finns ingen webadress du kan gå till som pekar direkt på dina specifika celler i arket.
Det kanske finns något kommando/makro för att flytta markören till rätt rad, men det lär inte vara hyperlink du ska använda.

https://excelmee.com/excel-formulas/jump-to-the-current-date-...

.

Permalänk
Medlem

Med det sagt så stödjer även Google docs villkordsstyrd formattering!
Jag har nu i arket lagt formattering på kolumn C (som innehåller själva datumet):
För den dag som är dagens datum så blir den nu röd text med turkos bakgrund.

...

Det var inte speciellt svårt att hitta hur man gör det. Se bifogad bild var man går.
Se bara till att markera hela den kolumn du vill formattera först

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hmm, du kanske är nått på spåren iallafall.
Jag bytte alla kommatecken mot semikolon (och översatte till svenska) och fick den där koden att funka i excel hemma! (vet inte om jag fattar hur riktigt men iallafall )

Nu ändrade jag till semikolon i ditt ark och det ser ut som en länk nu typ, men verkar inte funka. (även om det framgår korrekt när man klickar på den att det är rad 27 som är rätt rad.

Kanske ändå är så att hyperlink kommandot har olika möjligheter i excel kontra google docs?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Jag bytte alla kommatecken mot semikolon (och översatte till svenska) och fick den där koden att funka i excel hemma! (vet inte om jag fattar hur riktigt men iallafall )

Nu ändrade jag till semikolon i ditt ark och det ser ut som en länk nu typ, men verkar inte funka. (även om det framgår korrekt när man klickar på den att det är rad 27 som är rätt rad.

Kanske ändå är så att hyperlink kommandot har olika möjligheter i excel kontra google docs?

Tack så mycke Det fungerar perfekt.
Jag använder xml i Open Office i linux, och där fungerar detta alldeles strålande. Men som du säger, så kanske det beter sig olika i Microsoft xlsx och google docs, men i linux verkar inte detta spela någon roll,en hyperlänk är bara en hyperlänk där.

Får se om jag stöter på några andra problem i detta formuläret vi kan underlätta eller utveckla

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Veckodagar är ju bra att ha i en kalender. Dock är jag lite osäker på hur man brukar setta ut en sådan. Är det varje måndag i varje vecka?, och hur får jag den att repetera sig genom alla månader i kallenderåret?, Har jag gjort rätt?.

Ps...
Nu som vi bytt dag, ser jag att 'Hyperlänken "Gå till dagens datum" inte fungerar. Hmmm vad kan problemet vara?.

.