Dator till studietider som även klarar lätt gaming

Permalänk

Dator till studietider som även klarar lätt gaming

Hej!
Börjar snart plugga och tänker att jag bör byta ut den stationära gaming-datorn jag har nu för en laptop. Gaming-intresset har svalnat det senaste året, men det skulle vara kul att i alla fall ha möjligheten att spela. Jag vill gärna inte ha en för tung/stor dator så den är lätt att bära med. Undviker helst också det klassiska gaming-laptop-utseendet med RGB-tangentbord etc. Så länge datorn klarar lite gaming då och då och har mycket ram-minne är jag nöjd.

Tror jag kan sälja min nuvarande dator för drygt 10kkr, men är villig att lägga på några tusen också, så jag har en budget på kanske 12-14kkr.

Tips snälla!

Permalänk
Medlem

Vad är det för utbildning du börjar? När jag pluggade på universitetet (LiU data) behövde man ingen laptop. I de fall som en dator behövs vid labtillfällen eller salstentor fanns det en att tillgå. Fanns även åtkomst till datorsalar 24/7 och om kursen krävde CUDA, superdatorer, etc så tillhandahålls det.

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SillyGoose234:

Hej!
Börjar snart plugga och tänker att jag bör byta ut den stationära gaming-datorn jag har nu för en laptop. Gaming-intresset har svalnat det senaste året, men det skulle vara kul att i alla fall ha möjligheten att spela. Jag vill gärna inte ha en för tung/stor dator så den är lätt att bära med. Undviker helst också det klassiska gaming-laptop-utseendet med RGB-tangentbord etc. Så länge datorn klarar lite gaming då och då och har mycket ram-minne är jag nöjd.

Tror jag kan sälja min nuvarande dator för drygt 10kkr, men är villig att lägga på några tusen också, så jag har en budget på kanske 12-14kkr.

Tips snälla!

https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/datorer/lapt...

kostar 9999kr från och med 08:00 imorgon

Annars vänta på nästa generations AMD som kommer om några veckor. typ Asus Zenbook 16 S, blir nog några tusenlappar till dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustenrocks:

https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/datorer/lapt...

kostar 9999kr från och med 08:00 imorgon

Annars vänta på nästa generations AMD som kommer om några veckor. typ Asus Zenbook 16 S, blir nog några tusenlappar till dock

780M är ett väldigt svagt spelkort. Motsvarar knappt RTX2050.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exner:

780M är ett väldigt svagt spelkort. Motsvarar knappt RTX2050.

Tveklöst är det så. Men vi har inte mycket detaljer att gå på. Det går att spela på.

Permalänk
Skrivet av Gustenrocks:

Tveklöst är det så. Men vi har inte mycket detaljer att gå på. Det går att spela på.

Som sagt är det lätt Gaming - Rocket League, CS och Minecraft främst. Det bör väl räcka för det i rimliga FPS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SillyGoose234:

Som sagt är det lätt Gaming - Rocket League, CS och Minecraft främst. Det bör väl räcka för det i rimliga FPS?

https://youtu.be/fwVpfmH3dxY?feature=shared

Permalänk