Klona Windows 10 till en 4 TB m.2 disk/alternativt ren installation

Permalänk
Medlem

Klona Windows 10 till en 4 TB m.2 disk/alternativt ren installation

Hej jag har en 4 TB M,2 disk sittande i min maskin i en PCI 16 plats och vill klona mitt befintliga system till den, testade att installera rent men installations programmet sa att det inte gick för att det var gdp? eller något så det gick inte kunde inte konvertera till MBR heller , men vill gärna skifta till M,2 disken så hur gör jag ? tacksam för svar.
är inte helt ny med att bygga datorer men den nya tekniken med M,2 diskar är aningen färsk för mig. 😆

Engelen

Tråd flyttad. // MOD
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av engelen:

Hej jag har en 4 TB M,2 disk sittande i min maskin i en PCI 16 plats och vill klona mitt befintliga system till den, testade att installera rent men installations programmet sa att det inte gick för att det var gdp? eller något så det gick inte kunde inte konvertera till MBR heller , men vill gärna skifta till M,2 disken så hur gör jag ? tacksam för svar.
är inte helt ny med att bygga datorer men den nya tekniken med M,2 diskar är aningen färsk för mig. 😆

Engelen

Gör en ren installation om du inte måste klona.
Radera alla partitioner på enheten du ska installera påm koppla bort alla andra lagringsenheter fysiskt, starta från installationsmediat och låt installationsprogrammet hantera partitionering och formatering.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Det är GDP du vill ha helst, gör en ny USB sticka med hjälp av Rufus, tanka Windows 10 eller 11 från microsoft

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Är detta att lita på, ska byta ut en 256 mot 1024 och vill helst inte göra en nyinstallation...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweckid:

Är detta att lita på, ska byta ut en 256 mot 1024 och vill helst inte göra en nyinstallation...

Ja det är ett väldigt erkänt företag med en väl beprövad produkt. Användes flitigt när SSD blev en vanligt uppgradering i gamla datorer.
Sen är det som de andra skriver naturligtvis bättre att göra en ren installation men "Perfect is the enemy of good" så kör på detta om du har ont om tid, det har fungerat för mig säkert hundra gånger när en mekanisk disk var på väg att dö och kunden bara ville ha en ny disk lite snabbt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Det är GDP du vill ha helst, gör en ny USB sticka med hjälp av Rufus, tanka Windows 10 eller 11 från microsoft

Nja, GPT är det väl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweckid:

Om du klonar till en större disk så tänk bara på att gör rätt inställningar, annars kommer du få samma storlek på partitionen på den nya disken.
Brukar finnas inställningar för att klona till större disk och utnyttja hela storleken på den nya.

Permalänk
Medlem

Det funkar även att utöka partitionen i efterhand om man inte fick till det i första skedet. Minitool partition wisard finns för gratis nerladdning och funkar fint för just det jobbet.

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegruppchef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlingsmaskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Om du klonar till en större disk så tänk bara på att gör rätt inställningar, annars kommer du få samma storlek på partitionen på den nya disken.
Brukar finnas inställningar för att klona till större disk och utnyttja hela storleken på den nya.

Körde en clean install

Tack alla som svarade