Permalänk
Medlem

Samsung TV slår av och på

Tjena
Jag har ett problem med en Samsung TV av modell UE50TU8005K.
TV:n stänger helt plötsligt av sig själv och startar om. Den gör så upprepade gånger, man kan se en svag flimra till bild varannan uppstart och ibland kommer Samsungs logga upp.
Jag har läst på lite och vad jag förstår är det fler som har haft problem med Samsungs TV-apparater. Jag testade att ta isär den för att kolla om kondensatorerna var trasiga men kan ej se att dom gått sönder eller läckt på något sätt.

I min besvikelse satte jag ihop TVn igen och satt och fortsatte mitt googlande utan vidare resultat i vad som kan vara fel. Efter 10-15 minuter startade TVn upp och har nu varit igång i 20 minuter utan att ha stängts av. Den här TVn står i en sommarstuga så jag hade kunnat acceptera om det tar 10 minuter att få igång den, men det är ju inte ens säkert att den startar nästa gång jag försöker.

Finns det något tekniskt geni här som kanske kan ha en lösning på mitt problem, eller är det bara att hiva den och köpa en ny som gäller? Har aldrig testat löda förr men jag var beredd på att försöka om det nu hade varit kondensatorerna som var paj, om jag ändå skulle behöva slänga den på tippen.
Mycket tacksam för eventuell hjälp. (Även om det bara är ett ”köp en ny tv”) 😄

Martin

Permalänk
Medlem

Är den mindre än 3 år gammal? Då kan du reklamera den.

Permalänk
Medlem

Den är ca fyra år gammal.
Jag hade anslutit en box till TVn, efter ca fyra timmar slutade TVn fungera. Men nu går den som en klocka igen. Kan det ha varit något sådant som gjorde det? För när jag har boxen inkopplad hemma händer inget sånt här (också Samsung)

Vågar ju inte koppla in boxen igen och testa

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMart:

Den är ca fyra år gammal.
Jag hade anslutit en box till TVn, efter ca fyra timmar slutade TVn fungera. Men nu går den som en klocka igen. Kan det ha varit något sådant som gjorde det? För när jag har boxen inkopplad hemma händer inget sånt här (också Samsung)

Vågar ju inte koppla in boxen igen och testa

Viktigaste fråga nr 1: Har du testat med annan HDMI-kabel?

Dålig HDMI-kabel kan ge alla möjliga mystiska fel.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Har du andra enheter kopplade till den, så stäng av allt som har med CEC att göra.
Möjligt att de triggar shut down.
General-External Device Manager troligen...

Permalänk
Medlem

Grejen är ju den att det flimrade lite snabbt innan hela TVn stängdes av. Men sen drog jag ur alla kablar (en HDMI och en antennkabel)
TVn fortsatte att stängas av och sättas på om och om igen med 10 sekunders intervall.
Även efter att allt varit urdraget under natten fortsatte det dagen efter på samma sätt. Men nu har vi inte upplevt det alls igen.
Så min fundering är om TVn kanske inte alls är trasig utan den trodde att den var det bara? 🤔 läste något om att den har ett minne osv.