Råka trycka på Skadlig webbsida (Add) på Twitter?

Permalänk

Råka trycka på Skadlig webbsida (Add) på Twitter?

Såå.. Av misstag råkade jag trycka på en add på twitter på telefonen/paddan, och varför jag frågar är för att 2 vendors flaggade den som "malicious/phishing" och en av dom var Kaspersky (Men Bitdefender sade att den var "clean") länk:

https://www.virustotal.com/gui/url/5dce2b70fe2918f44af4778078...

Jag personligen tror inte att det är någonting eftersom att DNSfilters markerade den som säker, och jag gav inga uppgifter (är väl mer orolig över någon potential drive by download, men har scannat med Malwarebytes+Kaspersky och allt är OK)

är lite av en hypokondriker som kanske märks lol

Själv sidan/företaget har en guld checkmark på twitter, och LEC har själva listat deras hemsida på ett inlägg

Permalänk
Medlem

Kaspersky markerar den som ett "fiskverktyg" (phishing). Att endast besöka webbsidan sätter inte din dator eller dina känsliga uppgifter i risk, främst inte av ett sånt verktyg. Du angav inte några av dina uppgifter och det är ju bra. Inget att vara orolig över då

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Skrivet av Airikr:

Kaspersky markerar den som ett "fiskverktyg" (phishing). Att endast besöka webbsidan sätter inte din dator eller dina känsliga uppgifter i risk, främst inte av ett sånt verktyg. Du angav inte några av dina uppgifter och det är ju bra. Inget att vara orolig över då

Tack! Så det finns ingen risk för en drive-by download heller?

Permalänk
Skrivet av bowlingking:

Såå.. Av misstag råkade jag trycka på en add på twitter på telefonen/paddan, och varför jag frågar är för att 2 vendors flaggade den som "malicious/phishing" och en av dom var Kaspersky (Men Bitdefender sade att den var "clean") länk:

https://www.virustotal.com/gui/url/5dce2b70fe2918f44af4778078...

Jag personligen tror inte att det är någonting eftersom att DNSfilters markerade den som säker, och jag gav inga uppgifter (är väl mer orolig över någon potential drive by download, men har scannat med Malwarebytes+Kaspersky och allt är OK)

är lite av en hypokondriker som kanske märks lol

Själv sidan/företaget har en guld checkmark på twitter, och LEC har själva listat deras hemsida på ett inlägg

Santandergaming har väl redan konstaterats vara en scamsida om jag inte mins fel så du missar inget.

var visst inte längre en "webbutik" som säljer svingamla begagnade datorer för priser som om de vore typ 1-2 år.

skulle inte bry mig om en sida som har samma adress iaf.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av bowlingking:

Nu när du gjort det på telefonen så även om något sånt skulle skett, så är det mest troligt att den ändå inte kommer kunna göra någon skada på en telefon eller padda då det inte är Windows (vilket jag ändå skulle tro att sånt är gjort för) mjukvara.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Nu när du gjort det på telefonen så även om något sånt skulle skett, så är det mest troligt att den ändå inte kommer kunna göra någon skada på en telefon eller padda då det inte är Windows (vilket jag ändå skulle tro att sånt är gjort för) mjukvara.

Tack, de lugnar mycket

Permalänk
Medlem
Skrivet av bowlingking:

Jag skulle säga nej, eftersom du inte angav dina uppgifter. Och om det vore en trojan eller ett virus, så skulle du vara tvungen att ladda hem en fil och oftast vara tvungen att öppna den för att få enheten infekterad.

Lade till 2 missade ord
Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Airikr:

Jag skulle säga nej, eftersom du inte angav dina uppgifter. Och om det vore en trojan eller ett virus, så skulle du vara tvungen att ladda hem en fil och oftast vara tvungen att öppna den för att få enheten infekterad.

Tack, har scannat med malwarebytes och kaspersky och även Bitdefender, och ingen av dom hittar något, så jag känner mig lugnare

Permalänk
Medlem
Skrivet av bowlingking:

Tack, har scannat med malwarebytes och kaspersky och även Bitdefender, och ingen av dom hittar något, så jag känner mig lugnare

Att köra flera antivirusprogram på samma enhet är inte att rekommendera. Tänker då specifikt på Kaspersky och Bitdefender.

Jag förslår att du slutar använda ryska Kaspersky.

Permalänk
Skrivet av warp64:

Att köra flera antivirusprogram på samma enhet är inte att rekommendera. Tänker då specifikt på Kaspersky och Bitdefender.

Hade inte alla i samtidigt, utan körde kaspersky avinstallera, sen Bitdefender avinstallera, så kör bara malwarebytes nu

Permalänk
Skrivet av warp64:

Och sista frågan, vad är fel med Kaspersky? (bortsett från att den är från Ryssland) har inte kaspersky varit de bästa antivirus skyddet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bowlingking:

Och sista frågan, vad är fel med Kaspersky? (bortsett från att den är från Ryssland) har inte kaspersky varit de bästa antivirus skyddet?

https://www.sweclockers.com/arkiv/nyckelord/kaspersky

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av bowlingking:

Kaspersky är ett otroligt vasst antivirus-program. Det kan man inte förneka, men så fort en fil är infekterad och Kaspersky känner av detta, kommer filen att laddas upp till Kasperskys servrar för analys.

The PC Security Channel på YouTube är mycket insatt i typ allt som har med antivirus-program till Windows. För 2 år sen pratade han om Kaspersky är säker att använda, och för 4 veckor sedan pratade han detaljerat om varför USA har bannlyst Kaspersky.

För att summera främst den första videon, så kan man som hemanvändare med all säkerhet att använda Kaspersky i sina datorer. Men man måste då vara beredd på att infekterade filer som skickas till Kasperskys servrar i Schweiz, kan skickas vidare till Ryssland för spioneri eller annat fuffens som Ryssland håller på med.

Ersatte "undgå från" till "förneka". | Youtube-länkar korrigerade utan embed. // MOD
Visa signatur