Hjälp mig felsöka uppladdhastighet?

Permalänk

Hjälp mig felsöka uppladdhastighet?

Har 1000/1000 (men det KAN ha ändrats till 1000/100)
Men jag får en ganska låg uppladdsiffra

Kanske ni kan tipsa om saker att göra innan jag hör av mig till ISP (ISP är svår att prata med...)
Starta om mediabox? Starta om Router? O.s.v. vad brukar NI göra?

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dylanator:

Kanske ni kan tipsa om saker att göra innan jag hör av mig till ISP (ISP är svår att prata med...)
<Uppladdad bildlänk>

Koppla datorn direkt mot uttaget och skippa routern.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Testa bara 1gång om hastigheten blkir bättre. Koppla tillbaka routern direkt sen., Finns risk att köra direkt i uttaget få virus mm

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Dylanator:

<Uppladdad bildlänk>

Vad kör du för router? Den uppladdningshastigheten är ju inte bra.
Är det samma på alla enheter i nätverket?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Skrivet av FX9:

OK. Ska kolla det!

Skrivet av zogez:

Testa bara 1gång om hastigheten blkir bättre. Koppla tillbaka routern direkt sen., Finns risk att köra direkt i uttaget få virus mm

Jajjamän, förstår!

Skrivet av NordhNet:

Vad kör du för router? Den uppladdningshastigheten är ju inte bra.
Är det samma på alla enheter i nätverket?

Routern är den billigaste wifi6, tplink archer 1500. Samma värde på fasta datorn, min mobil. Men allt funkar, jag märker inget. Enda som märktes var att skicka en video över Messenger på mobilen. Tv funkar. O.s.v.
Jag är för dålig i routerns "operativ", jag börjar få många enheter som jag inte känner igen. Vi har 5 mobiler, en fitnessklocka, allente fiber-box, en tv, två elbilsladdare, fast dator, chromebook, surfplatta, internetradio. Och alla har bara sitt 'ip', jag kan inte se vad det är för enhet. Synd att inte tillverkaren syns bredvid IP så man kan räkna ut vilken enhet det är..

EDIT: Men risken är väl störst att ISP, "OpenInfra" har någon störning?

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Medlem

Något är galet, oavsett om du använder router eller inte. Även billigare routers ska som sämst klara mer än 100Mbit ut på nätet, inte säkert dom kan gå hela vägen till 1000Mbit.

Det måste vara något galet fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dylanator:

Kör du trådat eller trådlöst?
Om du kör trådlöst, prova inkopplat med sladd istället.

Permalänk
Skrivet av Dylanator:

<Uppladdad bildlänk>

Testa någon annan Speedtest-server. Har haft samma problem med Nordunets server där uploadhastighet är knasig.
Se vilken hastighet du får mot t.ex. Tele2s server.

Permalänk
Medlem

^ Får alltid värdelösa resultat från Nordunet, tyvärr väljs de allt för ofta per automatik. Pröva annan server, alt. kör Bredbandskollen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dylanator:

<Uppladdad bildlänk>

Antar att du testat hastigheten mot bredbandskollen också, så du har koll på att problemet inte bara är på speedtest.

https://www.bredbandskollen.se/

Permalänk
Skrivet av lucas_sthlm:

Testa någon annan Speedtest-server. Har haft samma problem med Nordunets server där uploadhastighet är knasig.
Se vilken hastighet du får mot t.ex. Tele2s server.

Mina resultat blandar och ger, ibland får jag resultat, ibland noll till dåligt.

Skrivet av 57josa:

Antar att du testat hastigheten mot bredbandskollen också, så du har koll på att problemet inte bara är på speedtest.

https://www.bredbandskollen.se/

Jag har testat. Problemet är intermittent. Jag ska ligga lågt till onsdag för ISP har service mån-ons, får se om det gör skillnad.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Rekordmedlem

Alla klienter är inkopplade på routerns lansida, dvs inget mer än routern är anslutet till tjänstefördelaren ?
Har du mätt med olika enheter och inte bara en enda dator så att du vet att felet inte är i datorn ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.