Permalänk

Byta till tysta microswitchar?

Jobbar med Autocad och är vänsterhänt samt ljudkänslig. Bästa musen på marknaden med tillräcklig precision som jag hittat för vänsterhänta caddare är 3DConnexions CAD-mus. Tyvärr låter den väldigt mycket. Logitechs MX Master 3S finns bara för högerhänta men ljudet är ok.
Har inte rätt skills o verktyg för att själv byta microswitchar tyvärr.
Någon som känner till ett företag som kan göra detta?
Kan det vara något mer än bara microswitcharna som gör Logitechs mus så tyst?
Om man tänker sig att byta microswitcharna i 3Dconnexion till Logitechs finns det något sätt att se om det kommer att funka eller är det en chansning?

Permalänk

Brukar generellt va ungefär samma utseende och af på brytarna men är inga garantier Utan att öppna musen och kolla att de verkar ha samma pinout och dimensioner.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av SigneTillisch:

Jobbar med Autocad och är vänsterhänt samt ljudkänslig. Bästa musen på marknaden med tillräcklig precision som jag hittat för vänsterhänta caddare är 3DConnexions CAD-mus. Tyvärr låter den väldigt mycket. Logitechs MX Master 3S finns bara för högerhänta men ljudet är ok.
Har inte rätt skills o verktyg för att själv byta microswitchar tyvärr.
Någon som känner till ett företag som kan göra detta?
Kan det vara något mer än bara microswitcharna som gör Logitechs mus så tyst?
Om man tänker sig att byta microswitcharna i 3Dconnexion till Logitechs finns det något sätt att se om det kommer att funka eller är det en chansning?

Bör inte vara några problem, båda använder vanliga Omron brytare, så vad som helst som passar borde fungera.

3DConnexion ägs sedan 1993 2001 av Logitech, så de kan ha väldigt mycket som är samma under ytan.

EDIT: Rättning Logitech köpte företaget 2001, men de startade 1993.

Permalänk
Skrivet av loefet:

Bör inte vara några problem, båda använder vanliga Omron brytare, så vad som helst som passar borde fungera.

3DConnexion ägs sedan 1993 av Logitech, så de kan ha väldigt mycket som är samma under ytan.

så med andra ord möjligt att redan kan ha samma brytare och bygger på någon logitech modells bas men designen på musen gör brytarna mer högljudda än logitechs variant av den.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

så med andra ord möjligt att redan kan ha samma brytare och bygger på någon logitech modells bas men designen på musen gör brytarna mer högljudda än logitechs variant av den.

Nej, Hålen iaf i Logitech möss är standardiserade. Jag bytte mina brytare i min MX 3 till tystare brytare som bara hade två pins och det gick utmärkt. Viktigt att den inte glappar bara för då kan hela musen frysa.

Standard omron brytare som ungefär alla använder har 3 pins, men det går att koppla en vanlig 2pin brytare (i rätt storlek) till två av pinsen. Mitten och pin 1 som oftast ligger under själva knappen.

Maxgaming har dessa som funkade utmärkt i min mx3, borde funka bra i din 3dconnexions mus också då de är lika höga som standard omron brytare.

som vi kan se på den här bilden

kan vi se att det är helt vanliga omron brytare precis som alla andra logitech möss.

bild på kretskortet
Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Gjorde en rättning på ägandet av Logitech, det skall vara 2001, men det spelar ju ingen roll med att mycket i dem kan vara samma.

Dock så verkar Logitech uteslutande använda Omron brytare, så det bör vara samma för 3D connexion. Omron har ju massor av olika brytare, både hur många tryck de är garanterade, tryckkraft, etc. och antagligen om de gör ljud eller inte.
Sedan verkar det även finnas andra tillverkare av brytare av samma formfaktor, precis som för mekaniska brytare till tangentbord.
Det gäller bara att hitta vilka som säljer, samt att grotta ner sig i datablad (ifall man letar brytare på ELFA RS, eller liknande).

Såg att MaxGaming har några andra sorter: https://www.maxgaming.se/sv/datortillbehor/datormoss-tillbeho...
Men hittade även en Australiensisk shop som hade många fler: https://ausmodshop.com/collections/micro-switches?srsltid=Afm... (kanske inte lämpligt att beställa på andra sidan jorden, men ger en en grund att utgå ifrån när man letar)

Permalänk
Skrivet av loefet:

Gjorde en rättning på ägandet av Logitech, det skall vara 2001, men det spelar ju ingen roll med att mycket i dem kan vara samma.

Dock så verkar Logitech uteslutande använda Omron brytare, så det bör vara samma för 3D connexion. Omron har ju massor av olika brytare, både hur många tryck de är garanterade, tryckkraft, etc. och antagligen om de gör ljud eller inte.
Sedan verkar det även finnas andra tillverkare av brytare av samma formfaktor, precis som för mekaniska brytare till tangentbord.
Det gäller bara att hitta vilka som säljer, samt att grotta ner sig i datablad (ifall man letar brytare på ELFA RS, eller liknande).

Såg att MaxGaming har några andra sorter: https://www.maxgaming.se/sv/datortillbehor/datormoss-tillbeho...
Men hittade även en Australiensisk shop som hade många fler: https://ausmodshop.com/collections/micro-switches?srsltid=Afm... (kanske inte lämpligt att beställa på andra sidan jorden, men ger en en grund att utgå ifrån när man letar)

Tack för engagemanget och svar, jag ska grotta lite i detta. Man blir aldrig besviken när man söker kunskap i detta forum. Får se om jag törs mecka själv;)

Permalänk
Skrivet av Mikos:

Nej, Hålen iaf i Logitech möss är standardiserade. Jag bytte mina brytare i min MX 3 till tystare brytare som bara hade två pins och det gick utmärkt. Viktigt att den inte glappar bara för då kan hela musen frysa.

Standard omron brytare som ungefär alla använder har 3 pins, men det går att koppla en vanlig 2pin brytare (i rätt storlek) till två av pinsen. Mitten och pin 1 som oftast ligger under själva knappen.

Maxgaming har dessa som funkade utmärkt i min mx3, borde funka bra i din 3dconnexions mus också då de är lika höga som standard omron brytare.

som vi kan se på den här bilden https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2F1.bp.blogspot.com%2F-T-vwCB1vx8s%2FXiVVhUlZmaI%2FAAAAAAAAJlw%2FKldnCXEvl28Jfm6atJ40rMBpnEsxjYFwgCLcBGAsYHQ%2Fs1600%2F3Dconnexion-CadMouse-08.jpg&f=1&nofb=1&ipt=94b6cde4fd5b6b2f7e31ac60a322004f101 kan vi se att det är helt vanliga omron brytare precis som alla andra logitech möss.

Så det finns fler som vill ha det lite tystare! Tack för engagemanget och svar, jag ska grotta lite i detta. Får se om jag törs mecka själv;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SigneTillisch:

Så det finns fler som vill ha det lite tystare! Tack för engagemanget och svar, jag ska grotta lite i detta. Får se om jag törs mecka själv;)

Så logitech möss funkar lite klurigt. Så om du råkar ha en glappande knapp så kan hela musen totalt frysa (går att koppla, men reggar ej knappar osv). Så om det sker efter att du har installerat dina nya knappar, dubbekolla alla lödningar som du har gjort!
Det var typ den största motgången för min del.

Och glöm inte att köpa nya fötter, Logitech ÄLSKAR att sätta skruv under fötterna...