Hjälp att sätta ihop lättare speldator med allt

Permalänk
Medlem

Hjälp att sätta ihop lättare speldator med allt

Hell-o forumet

Jag försöker hjälpa mor min med en individ som hon är god man åt som för tillfället är väldigt intresserad av att spela. Individen i sig har problem med impulskontroll och är "svagbegåvad" och bor på ett "gemensamt boende fast i egen lägenhet". Därav är alla kort etc spärrade för Internetköp etc. Så gamepass eller olika prenumerationer är inte aktuellt.

Så söker därmed hjälp om att hitta ett datorpaket som innehåller ALLT... dvs dator, skärm och tangentbord + mus. Huvudsakliga kravet är Roblux och tror att wifi skulle vara en enorm fördel... där allt är plug n play till det extrema så att säga.

Pris/budget; så billigt som möjligt utan att det blir FÖR "dumsnålt", men individen har väldigt limiterad ekonomisk möjlighet då det rör sig om aktivitetsersättning. Men sätter man en siffra så säg... 10-15k för allt.

Inga krav på uppgraderingsmöjligheter etc, det är bättre att det inte finns då individen inte har någon i sin närhet som kan hjälpa till med sådant.

Kravbilden är:
Hantera Roblux på ett bra sätt.
En trevlig 27" skärm vore trevligt, absolut inga superkrav som ställs. 1080p räcker mer än väl.
WiFi
Inte det billigaste "skräpet" gällande tangentbord + mus, det får gärna vara "gamerkänsla" över det. Men absolut inga premium-grejer då "hulk smash" utan tvekan kommer att ske förr eller senare.
Högtalare om inte högtalare ingår i skärmen.

Optisk läsare kan man köpa till externt om det skulle behövas i ett senare skede.

Måste gå att köpa i en affär som finns inom... säg Enköping till Uppsala regionsmässigt. Dator, skärm och tillbehör kan finnas i olika butiker, men datorn måste vara färdigbyggd och klar med windows installerat från början.
(Finns det ett extremt mycket bättre alternativ som enbart går att beställa via nätet så KANSKE det kan ordnas, så förslag på det tas även gärna emot.)

Vore även bra om den har lite mer kraft för lite andra spel liknande Roblux... kanske Minecraft eller vad individen råkar få för sig är kul för tillfället. Dock inga avancerade grejer... och online launchers med stores är inte aktuellt som t ex Steam/Epic etc.

Pga diverse orsaker är inte begagnat ett alternativ.

Tips om färdiga paket tas tacksamt emot.

Edit:
Har uppdaterat posten med att ta bort "svammel" och försökt att endast bibehålla kravbilden

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Vad menas med "därav är en bärbar inte den optimala lösningen och en stationär vore kanske ett bättre alternativ då ett tangentbord/mus är billigare att köpa nytt än en helt ny dator."
Fungerar och räcker laptopen kan ni ju bara köpa kringutrustning (skärm, tangentbord, etc.) och koppla i laptopen som en stationär?

Om inte så räcker 10-15k absolut till dator & utrustning för att spela Roblox & Minecraft.

Men kanske överväga begagnat?

Hörlurar eller högtalare?

Rekommenderar dig också att rensa upp inlägget lite, ta bort orelevant info och klargör resten mer koncist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Vad menas med "därav är en bärbar inte den optimala lösningen och en stationär vore kanske ett bättre alternativ då ett tangentbord/mus är billigare att köpa nytt än en helt ny dator."
Fungerar och räcker laptopen kan ni ju bara köpa kringutrustning (skärm, tangentbord, etc.) och koppla i laptopen som en stationär?

Om inte så räcker 10-15k absolut till dator & utrustning för att spela Roblox & Minecraft.

Men kanske överväga begagnat?

Hörlurar eller högtalare?

Rekommenderar dig också att rensa upp inlägget lite, ta bort orelevant info och klargör resten mer koncist.

Laptop fungerar inte för tillfället då delar av tangentbordet har "upphört att existera", därav är inte "ny laptop med tillbehör" en optimal lösning då den blir känsligare för just "hulk smash". Finns det bara ett tangentbord framför individen är det bara det som förstörs och inte en bärbar dator som står precis framför. Ju "färre" komponenter och enklare allt är desto bättre, dvs endast en skärm som lyser upp när man sätter igång datorn samt är en "fast punkt" då det jobbas med lite annan problematik runt andra saker. Så att individen inte kan flytta runt på datorn, som en laptop, var ett tydligt önskemål denna gång.

Högtalare glömde jag, men om det finns i skärm är det fullt tillräckligt att börja med. Men finns det paket där det ingår högtalare/hörlurar är det givetvis positivt.

Begagnat är inte ett alternativ med tanke på byråkratin runt om, därav "kravet" om att det bör gå att köpa direkt i butik där individen har med sig personal när inköp görs.

Informationen finns med då jag anser att det är relevant information för att förstå bakgrunden och individens situation och förutsättningar, vilket är en viktig del (enligt mig i alla fall) för att få till "rätt lösning"

Visa signatur

Official Necrophor Site

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Laptop fungerar inte för tillfället då delar av tangentbordet har "upphört att existera", därav är inte "ny laptop med tillbehör" en optimal lösning då den blir känsligare för just "hulk smash". Finns det bara ett tangentbord framför individen är det bara det som förstörs och inte en bärbar dator som står precis framför. Ju "färre" komponenter och enklare allt är desto bättre, dvs endast en skärm som lyser upp när man sätter igång datorn samt är en "fast punkt" då det jobbas med lite annan problematik runt andra saker. Så att individen inte kan flytta runt på datorn, som en laptop, var ett tydligt önskemål denna gång.

Högtalare glömde jag, men om det finns i skärm är det fullt tillräckligt att börja med. Men finns det paket där det ingår högtalare/hörlurar är det givetvis positivt.

Begagnat är inte ett alternativ med tanke på byråkratin runt om, därav "kravet" om att det bör gå att köpa direkt i butik där individen har med sig personal när inköp görs.

Informationen finns med då jag anser att det är relevant information för att förstå bakgrunden och individens situation och förutsättningar, vilket är en viktig del (enligt mig i alla fall) för att få till "rätt lösning"

Jag menar svamlet om att köpa xbox och annat, samt upprepning av samma saker flera gånger. Förvirrar vad du faktiskt behöver hjälp med. Ska datorn ha skivläsare?

Jag pratade inte om en ny laptop, utan om den existerande laptopen fortfarande fungerar utöver tangentbordet. För då kan man bara koppla ett nytt tangentbord direkt till laptopen på samma sätt som på en stationär.

Samt, vad för skärm används för nuvarande för playstation? Även om det är en "tv" så kan man koppla dator på också, ifall det är ett alternativ och i samma rum som datorn ska vara.

Bör lägga till, att racingspelen som Xbox har fast Playstation saknar finns säkerligen på PC. Antar att de tänker på Forza eller något. Så ifall man spenderar lite extra på en bra PC, så kanske inte Xbox behövs alls.

"Online launchers" behövs ju för i princip allt nuförtiden men det är inget mer komplext än Roblox eller Minecraft. Behöver bara logga in första gången och sedan kan man öppna spelen via genväg, lika enkelt som på konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Jag menar svamlet om att köpa xbox och annat, samt upprepning av samma saker flera gånger. Förvirrar vad du faktiskt behöver hjälp med. Ska datorn ha skivläsare?

Jag pratade inte om en ny laptop, utan om den existerande laptopen fortfarande fungerar utöver tangentbordet. För då kan man bara koppla ett nytt tangentbord direkt till laptopen på samma sätt som på en stationär.

Samt, vad för skärm används för nuvarande för playstation? Även om det är en "tv" så kan man koppla dator på också, ifall det är ett alternativ och i samma rum som datorn ska vara.

Bör lägga till, att racingspelen som Xbox har fast Playstation saknar finns säkerligen på PC. Antar att de tänker på Forza eller något. Så ifall man spenderar lite extra på en bra PC, så kanske inte Xbox behövs alls.

"Online launchers" behövs ju för i princip allt nuförtiden men det är inget mer komplext än Roblox eller Minecraft. Behöver bara logga in första gången och sedan kan man öppna spelen via genväg, lika enkelt som på konsoller.

Absolut tacksam för att du tar dig tid att svara etc

Och för vissa individer är det absolut mer komplext om det finns massor av spel på ett ställe, där det dessutom startas upp i en affär det man erbjuds att köpa flera spel. Det är inte ett alternativ för denna individ att ha tillgång till. Jag har tidigare föreslagit just t ex Epic för att de släpper gratis-spel, men då det även är en online-store är det inte ett alternativ.

Därför är t ex skivläsare ett måste på konsol där man köper fysiska spel och inget sker "online" så att säga. Hade det inte varit för just Roblox hade ingen PC behövts riktigt. Förstår även vad du menar med Forza och dator, men jag kan bara utgå ifrån vad jag fått berättat för mig och denna individ har nu benhårt fått för sig att man ska ha en Xbox.

Därför jag försökte beskriva det, det är ingen individ som använder "rationellt tänkande" på en "normal nivå".

För konsol finns en tv, men skärm är att föredra vid ett skrivbord, då personalen jobbar med att få in "vanor" där t ex datorspelande sker vid skrivbordet. Ja, det finns en hel del "problematik utanför" just dessa intressen som skapar vissa specifika "kravbilder".

Men du har absolut rätt i att jag säkerligen svamlade en aning (en hel del) och kan egentligen ta bort allt och endast skriva ned kravbilden och ta bort allt annat. Ska se om jag kan uppdatera den huvudsakliga posten och endast ha med relevant info

Visa signatur

Official Necrophor Site

Permalänk
Medlem

Stationäradatorer i den prisklassen med färdiga lösningar som köps i butik kostar ofta mer än de smakar (laptops har ofta bättre budgetutbud). Men som jag förstår finns det en laptop som egentligen fungerar utöver lite trasig tangenter? Är det inte mest ekonomiskt att köpa till skärm, tangentbord och mus till den existerande laptopen? Om man gömmer undan själva laptopen (typ sätter den bakom skärmen) antar jag den inte kommer få mer stryk.

Om man vill få spel på utan att själv ha access till online butik, är ju en polar som köper DRM-fria spel från tex GOG och dumpar exe filerna på en USB hårddisk åt individen en lösning. (online stores är annars rätt svårt att undvika, även fysiska spel köpta i butik kräver ju ofta någon typ av launcher i slutända ändå)

Permalänk
Medlem
Skrivet av rotkiv42:

Stationäradatorer i den prisklassen med färdiga lösningar som köps i butik kostar ofta mer än de smakar (laptops har ofta bättre budgetutbud). Men som jag förstår finns det en laptop som egentligen fungerar utöver lite trasig tangenter? Är det inte mest ekonomiskt att köpa till skärm, tangentbord och mus till den existerande laptopen? Om man gömmer undan själva laptopen (typ sätter den bakom skärmen) antar jag den inte kommer få mer stryk.

Om man vill få spel på utan att själv ha access till online butik, är ju en polar som köper DRM-fria spel från tex GOG och dumpar exe filerna på en USB hårddisk åt individen en lösning. (online stores är annars rätt svårt att undvika, även fysiska spel köpta i butik kräver ju ofta någon typ av launcher i slutända ändå)

Laptopen fungerar inte som den skall längre och att gömma den fungerar inte direkt heller och möjligheten finns att dra ut sladdarna och sätta den någon annanstans. Som sagt, det finns mycket "problematik" runt detta som gör att "normala" lösningar inte fungerar. Om individen har fått för sig att en laptop inte är bra kommer den, oavsett, upphöra att fungera. Det är på denna nivå denna individ befinner sig..

Det finns ej heller några "vänner" eller personal som kan hjälpa till med drm-fria spel etc, därav se det primärt för Roblox och Minecraft och eventuella spel som har sin egen launcher utan butik.

Därför jag vände mig till detta forum, det behöver inte vara maximerat prestanda/kr etc utan mer något som "fungerar" och kan driva Roblox till en inte allt för dyr totalsumma.

Spel måste även gå att köpa i butik då byråkratin runt om förhindrar att andra köper saker online åt honom, därav är konsol det bästa alternativet för honom. Men han tycks ha ett genuint intresse av just Roblox och det finns enbart till PC av vad jag har förstått.

Visa signatur

Official Necrophor Site

Permalänk
Medlem

För att förenkla och förtydliga ännu mer:

Ett färdigt datorpaket som är färdigbyggd med windows redan installerat med skärm, tangetbord + mus och högtalare om dessa inte finns i skärmen.

Krav:
Spela Roblox på en vettig nivå.

Fördelar:
WiFi
Se "gaming-aktigt ut" på tillbehören.
Helst köpas direkt i butik (El-giganten, Webhallen, Netonnet) i regionen Enköping -> Uppsala.

Pris/budget: Ju lägre desto bättre.

Visa signatur

Official Necrophor Site

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Absolut tacksam för att du tar dig tid att svara etc

Och för vissa individer är det absolut mer komplext om det finns massor av spel på ett ställe, där det dessutom startas upp i en affär det man erbjuds att köpa flera spel. Det är inte ett alternativ för denna individ att ha tillgång till. Jag har tidigare föreslagit just t ex Epic för att de släpper gratis-spel, men då det även är en online-store är det inte ett alternativ.

Därför är t ex skivläsare ett måste på konsol där man köper fysiska spel och inget sker "online" så att säga. Hade det inte varit för just Roblox hade ingen PC behövts riktigt. Förstår även vad du menar med Forza och dator, men jag kan bara utgå ifrån vad jag fått berättat för mig och denna individ har nu benhårt fått för sig att man ska ha en Xbox.

Därför jag försökte beskriva det, det är ingen individ som använder "rationellt tänkande" på en "normal nivå".

För konsol finns en tv, men skärm är att föredra vid ett skrivbord, då personalen jobbar med att få in "vanor" där t ex datorspelande sker vid skrivbordet. Ja, det finns en hel del "problematik utanför" just dessa intressen som skapar vissa specifika "kravbilder".

Men du har absolut rätt i att jag säkerligen svamlade en aning (en hel del) och kan egentligen ta bort allt och endast skriva ned kravbilden och ta bort allt annat. Ska se om jag kan uppdatera den huvudsakliga posten och endast ha med relevant info

Jag menar inget illa, att ta bort det onödiga och klargöra vad som behövs är så du får mer och rättare hjälp. Det finns absolut relevanta saker du tar upp om individens personlighet och krav, du ska inte ta bort allt nej.

Vad jag menade med spelbutikerna- playstation har ju också "ps store" och vill man spela Minecraft behöver man alltid öppna det via dens launcher där det numera erbjuds flera spel också. Roblox är ju en spelbutik i sig själv och där erbjuds fullt av spel att köpa. Så jag ser inte hur de andra är annorlunda, men jag kanske har fel. Förstår att t.ex Steam öppnas varje gång man öppnar ett spel, men att köpa eg. Forza på datorn via Microsofts butik så är det ingenting som öppnas visuellt när man kör igång spelet.

Och jag förstod fortfarande inte på ifall laptopen fungerar och räcker prestandamässigt (utöver tangentbordet som är paj).

Om nu dator ska köpas, måste även Windows vara förinstallerat samt föraktiverat eller är det någon som kan tänkas skriva in en licenskod för att spara c.a en tusenlapp? Det spelar också roll för vilken dator man kan rekommendera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Jag menar inget illa, att ta bort det onödiga och klargöra vad som behövs är så du får mer och rättare hjälp. Det finns absolut relevanta saker du tar upp om individens personlighet och krav, du ska inte ta bort allt nej.

Vad jag menade med spelbutikerna- playstation har ju också "ps store" och vill man spela Minecraft behöver man alltid öppna det via dens launcher där det numera erbjuds flera spel också. Roblox är ju en spelbutik i sig själv och där erbjuds fullt av spel att köpa. Så jag ser inte hur de andra är annorlunda, men jag kanske har fel.

Och jag förstod fortfarande inte på ifall laptopen fungerar och räcker prestandamässigt (utöver tangentbordet som är paj).

Om nu dator ska köpas, måste även Windows vara förinstallerat samt föraktiverat eller är det någon som kan tänkas skriva in en licenskod för att spara c.a en tusenlapp? Det spelar också roll för vilken dator man kan rekommendera.

Jag tog absolut inte illa upp, jag förstår att ju enklare och tydligare en sak är beskriven desto enklare är det att ge relevant hjälp

Individen är inte ens medveten om att PS-store eller online-lägen existerar av vad jag har förstått. Minecraft är något jag själv slängt in, men det är Roblox som är gällande, och det tycks inarbetat hos honom att just där kan han inte köpa något. Det är något som skulle få inarbetas ännu en gång om man lägger till fler "online-stores".... dvs det är "nytt" på varje specifik del och det kan lätt bli "för mycket". Vilket skapar extrem frustration och ilska hos denna individ. Det ligger närmare impulskontrollen hos ett litet barn fast i en vuxen individs kropp. Samma sak gäller hur saker "hänger ihop", det finns vissa få saker som varit inarbetade under en längre period som fungerar... t ex att gå till en butik (el-giganten) och betala för ett spel (med personal), men pengars värde existerar inte heller.

Som jag har fått det förklarat för mig fungerar inte laptopen som den skall längre och "laggar" tydligen. Så om han har fått för sig att det är laptopens fel... även om den skulle räcka kommer den inte vara fungerande "länge till" i det läget. Spelar ingen roll om det är uppkopplingen/internet som ligger nere, det är laptopens fel.

Windows måste absolut både vara förinstallerat och aktiverat, det finns en stor statlig byråkrati runt allt det ekonomiska och det saknas människor runt om som kan hjälpa till med sådant eller andra relaterade "problem".

Visa signatur

Official Necrophor Site

Permalänk
Medlem

Själva datorn (chassit, utseende) behöver inte vara något "gaming" sant?
Roblox är som sagt inte krävande, vilken billig kontorsdator som helst bör räcka. Dock rekommenderar jag ändå minst 8gb ram.

https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/datorer/stat...
5490:-
Bra ny snabb processor som bör räcka lång tid (5-10 år). Ram-minne räcker för Roblox och enkel surf även om det är lite i dagens standard för spel och annat. Inget dedikerat grafikkort men igpun klarar Roblox galant (60+fps).

https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/stationara-dator...
3990:- billigaste alternativet. Det är en begagnad dator, fast säljes från butik (refurbished). Kan beställas till den lokala butiken ifall inte finns i lager. Det är en betydligt äldre och sämre processor, mindre hårddisk etc. men igen räcker det nog utan problem för Roblox. Fast kommer inte hålla lika länge. Tänk på formen också ifall det är viktigt, denna är mycket mindre, kanske är något negativt i det här fallet.

https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingdator/stationar-gami...
8490:-
I princip samma som den första Elgiganten datorn, fast denna har ett dedikerat grafikkort. Lite överdrivet för bara Roblox, men kan vara bra att ha ifall andra spel ska spelas.

Den första länkade hos Elgiganten är bästa val nog, hos de här 3 butikerna. Alla ska ha wifi och windows installerat.

Ifall vi fortsätter på Elgiganten så för skärm:

https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/skarmar-till...
24"

eller https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/skarmar-till...
27"

För tangentbord kan det också vara mer personligt. Speciellt med mekaniska tangentbord. Kan tangenterna vara väldigt tätt intill eller inte, och spelar ljudet något roll? Är 'klickigt' ljud att föredra eller ska det vara så tyst som möjligt? Kanske svårt att veta ifall inte personen själv kan testa i butiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Jag tog absolut inte illa upp, jag förstår att ju enklare och tydligare en sak är beskriven desto enklare är det att ge relevant hjälp

Individen är inte ens medveten om att PS-store eller online-lägen existerar av vad jag har förstått. Minecraft är något jag själv slängt in, men det är Roblox som är gällande, och det tycks inarbetat hos honom att just där kan han inte köpa något. Det är något som skulle få inarbetas ännu en gång om man lägger till fler "online-stores".... dvs det är "nytt" på varje specifik del och det kan lätt bli "för mycket". Vilket skapar extrem frustration och ilska hos denna individ. Det ligger närmare impulskontrollen hos ett litet barn fast i en vuxen individs kropp. Samma sak gäller hur saker "hänger ihop", det finns vissa få saker som varit inarbetade under en längre period som fungerar... t ex att gå till en butik (el-giganten) och betala för ett spel (med personal), men pengars värde existerar inte heller.

Som jag har fått det förklarat för mig fungerar inte laptopen som den skall längre och "laggar" tydligen. Så om han har fått för sig att det är laptopens fel... även om den skulle räcka kommer den inte vara fungerande "länge till" i det läget. Spelar ingen roll om det är uppkopplingen/internet som ligger nere, det är laptopens fel.

Windows måste absolut både vara förinstallerat och aktiverat, det finns en stor statlig byråkrati runt allt det ekonomiska och det saknas människor runt om som kan hjälpa till med sådant eller andra relaterade "problem".

Inte det bästa läget att köpa en dator just nu inga bra erbjuande från Elgigatenten, Netonnet och Webhallen.

Lenovo LOQ i5-14F/16/512/4060 Ifall ni kan köpa denna dator för 9999 kr så är det okej är overkill för Roblox
HP Victus 15L i5-13F/8/512/3050 8609
Gamingdator med 13:e Gen. Intel Core i5 & RTX 3050 8500 kr

Av dessa 3 alterantiv är RTX 4060 markant bättre och kommer med 16GB DDR5 men alla tre datorer kommer fungera med Roblox

Bildskärm MSI G274F 27" 2190 kr

Logitech Z150 299 kr

Logitech G203 277 kr

Hittar inget prisvärt tangentbord hos Elgiganten https://www.webhallen.com/se/product/356507-Cryo-Shard-TKL-Keyboard-RGB för 299 kr verkar vara okej.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Inte det bästa läget att köpa en dator just nu inga bra erbjuande från Elgigatenten, Netonnet och Webhallen.

Lenovo LOQ i5-14F/16/512/4060 Ifall ni kan köpa denna dator för 9999 kr så är det okej är overkill för Roblox
HP Victus 15L i5-13F/8/512/3050 8609
Gamingdator med 13:e Gen. Intel Core i5 & RTX 3050 8500 kr

Av dessa 3 alterantiv är RTX 4060 markant bättre och kommer med 16GB DDR5 men alla tre datorer kommer fungera med Roblox

Bildskärm MSI G274F 27" 2190 kr

Logitech Z150 299 kr

Logitech G203 277 kr

Hittar inget prisvärt Tangetbord hos Elgiganten https://www.webhallen.com/se/product/356507-Cryo-Shard-TKL-Keyboard-RGB för 299 kr verkar vara okej.

Stort tack och bock för det!

Kikade på webhallen och de hade den där Lenova LOQ för 12990:- o_0
För under 10k tycker jag den ser otroligt bra ut för detta ändamål! Och möjligheten finns till andra saker OM det skulle fungera eller att någon personal börjar som kan.

Har fört detta vidare!

Visa signatur

Official Necrophor Site