Skrivet av karlbj:
Hej! Har ett Heatit Z-TRM3 termostat i fritidshuset som jag skulle vilja kunna kontrollera över internet. Vilken hub rekommenderas? Wifi finns via en 4g router (tp-link archer).
Krav:
Inte superdyrt (läs: Homey Pro)
Pålitlig drift (komma upp igen och fungera efter strömavbrott eller svajigt internet)
Inte en ny hobby (läs: Home Assistant. Villig att spendera en dag på uppsättning, men sen ska det bara funka)
Mobil app för Android
Inget löpande abonnemang
Z-Wave viktigast, men bonus om det går att bygga ut med Plejd
Inga orimliga krav tycker jag?
Av alla z-wave lösningar jag testat genom åren har nedan haft bäst stabilitet med många enheter mot sig,(100<st) .
samt fungerar bra med HA och har bra stöd för saker.
vera plus/secure (har utgått, går dock köpa begagnade) väldigt snabb kontroll via ha om du ställer in sakerna rätt,
är dock bökigt på vera och tar tid att ställa in. (använder z-wave 500)
hc3 väldigt lätt att ställa in z-wave prylarna dvs det räcker vanligen att slå av pulling på denna för att den ska rulla stabilt.
saknar stöd för vissa vägbrytare (använder z-wave 500)
z-station direkt mot ha eller som jag gör dvs kör en rpi5 med z-wave.me med z-station mot, sedan styrs den av ha på en nuc.
fördelen med detta är att skulle HA strula, (som det gjorde denna veckan för ett större gäng, så fungerar fortfarande allt som vanligt i med z-wave ligger fristående) (z-wave 700)
Nu ska man nämna att z-wave.me, z-station är z-wave 700 men den säljs ofta som z-wave 800 vilket den inte är.
z-wave.me jobbar på en z-wave 800 just nu, med det sagt tog det typ ett år förra gången dom sa att dom jobbar på det.
z-station kan du köra flera olika protokoll på, men ska du har den med flest protokoll så kolla på.
z-wave.me multi wireboard (den har jag dock inte testat själv)
https://z-wave.me/products/wirenboard-7/
jag kör denna: https://z-wave.me/products/z-station
talar vi ren komp med flest enheter så är hc3 och ha ok men z-wave.me är väldigt bra.
vera har förvånansvärt bra stöd även för svårare saker som qubino thermostat 2 som dom flesta kontroller har haft problem med offset på.
usb pinnar håller jag mig långt borta från vid styrning, för att uppgradera en enhet eller köra tester mm är dom kanon men inte för att styra ett helt hus, dels har jag ännu inte sett en usb pinne som fixa hög last, sedan har dom oftast runt 5db antenner i stället för mångdubbel db som du har i en kontroller.