Otur vid backup, disk syns inte längre i BIOS/Win

Permalänk
Medlem

Otur vid backup, disk syns inte längre i BIOS/Win

Hej

Sjuk otur, lite tur och sen dubbel otur.

Jag hade inte gjort en backup på länge på HDD med alla bilder mm. Jag köpte en ny extern HDD som backup HDD.
Börja kopiera alla filer och efter en liten stund så hängde sig Windows 10.

Jag boota om men Windows ville inte boota så länge disken sitter i, den bootar inte ens in i felsäkert läge, eller jo, fick en gång upp en svart skärm men kunde bara röra musen men inget annat.
Kopplar jag bort disken så bootar Windows.

Jag fick efter mycket om och men, tur, igång Windows med disken inkopplad och kunde börja kopiera bilder men den hände sig när den försökte läsa trasiga filer/sektorer.
Jag fick efter lång tid över nästan alla bilder och börja kopiera över allt annat gammalt sparat men mitt i det så krascha den igen.
Inte nog med det, då krascha även en SSD disk till!
Ja, jag vet att man inte skall köpa flera HDD av samma märke och batch samtidigt men tänkte vad är chansen, tydligen 100% att de dör samtidigt.
Den andra disken har jag dock inget viktigt på.

Jag kopplar in SSD:en i en SSD -> USB så jag kan komma in i Windows och sen koppla in den, men får bara upp "Platsen är inte tillgänglig" på båda diskarna.
Jag har även sett att disken ofta är 100% aktiv men skriver/läser så gott som inget.
De syns inte i BIOSen heller.

Någon som har något förslag på hur man kan få liv i dem igen?

Jag tänkte ta med dem till jobbet och öppna dem och se om jag kan hitta något fel på dem, men gissar på att det inte är någon konding som är lätt att byta

Visa signatur

Intel I7-6700k | MSI Z170A GAMING PRO Carbon | Corsair Vengeance LPX Black 16GB@3000MHz | ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1070 8GB GAMING | Samsung 950 Pro 256GB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av HeroAtSC:

Hej

Sjuk otur, lite tur och sen dubbel otur.

Jag hade inte gjort en backup på länge på HDD med alla bilder mm. Jag köpte en ny extern HDD som backup HDD.
Börja kopiera alla filer och efter en liten stund så hängde sig Windows 10.

Jag boota om men Windows ville inte boota så länge disken sitter i, den bootar inte ens in i felsäkert läge, eller jo, fick en gång upp en svart skärm men kunde bara röra musen men inget annat.
Kopplar jag bort disken så bootar Windows.

Jag fick efter mycket om och men, tur, igång Windows med disken inkopplad och kunde börja kopiera bilder men den hände sig när den försökte läsa trasiga filer/sektorer.
Jag fick efter lång tid över nästan alla bilder och börja kopiera över allt annat gammalt sparat men mitt i det så krascha den igen.
Inte nog med det, då krascha även en SSD disk till!
Ja, jag vet att man inte skall köpa flera HDD av samma märke och batch samtidigt men tänkte vad är chansen, tydligen 100% att de dör samtidigt.
Den andra disken har jag dock inget viktigt på.

Jag kopplar in SSD:en i en SSD -> USB så jag kan komma in i Windows och sen koppla in den, men får bara upp "Platsen är inte tillgänglig" på båda diskarna.
Jag har även sett att disken ofta är 100% aktiv men skriver/läser så gott som inget.
De syns inte i BIOSen heller.

Någon som har något förslag på hur man kan få liv i dem igen?

Jag tänkte ta med dem till jobbet och öppna dem och se om jag kan hitta något fel på dem, men gissar på att det inte är någon konding som är lätt att byta

Låter som din nya externa HDD är defekt. Kan du få fram SMART data på den?

Har själv råkat ut för dataförlust pga ny HDD som lagt av i en liknande operation.
Man ska alltid testa nya diskar ordentligt innan man tar dem i drift. Som minimum köra en SMART lång test eller fylla disken med data för att hitta ev defekter som kan ha uppstått i transport eller liknande.

Ett tips är att fixa en live-linux och se om linux kan se diskarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HeroAtSC:

Om du inte har ett garanterat dammfritt område ska du absolut inte öppna din disk, minsta dammkorn kan förstöra ytterligare.

Permalänk
Medlem

Är det data du är rädd om på riktigt ska du inte mixtra med disken själv alls. En sökning bort finns företag som sysslar med detta. De tar bra betalt men det kommer vara på så vis chansen att få tillbaka något är som störst.

Visa signatur

Data: Corsair 5000D Airflow + B650 Aorus Elite AX + AMD 7800X3D + Gigabyte 4080 Super + 64GB Kingston + 2TB Crucial T700 + 850W Seasonic Focus GX
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Låter som din nya externa HDD är defekt. Kan du få fram SMART data på den?

Har själv råkat ut för dataförlust pga ny HDD som lagt av i en liknande operation.
Man ska alltid testa nya diskar ordentligt innan man tar dem i drift. Som minimum köra en SMART lång test eller fylla disken med data för att hitta ev defekter som kan ha uppstått i transport eller liknande.

Ett tips är att fixa en live-linux och se om linux kan se diskarna.

Tack för tipset, skall testa det.
Jag kanske uttryckte mig lite dåligt, det var mina interna SSD:er som dog.
Den externa verkar funka fint.

Visa signatur

Intel I7-6700k | MSI Z170A GAMING PRO Carbon | Corsair Vengeance LPX Black 16GB@3000MHz | ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1070 8GB GAMING | Samsung 950 Pro 256GB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Om du inte har ett garanterat dammfritt område ska du absolut inte öppna din disk, minsta dammkorn kan förstöra ytterligare.

Det är SSD så ingen fara, jag är elektroingenjör och jobbar med att designa och testa kretskort.

Visa signatur