Råd om krångeldator byggd av Inet
Hej!
Ursäkta för långt inlägg söker hjälp av datakunniga då jag inte är så insatt, ville bara ha en bra speldator.
Så problemet är följande, jag köpte en dator av Inet i juli:
ASUS Prime B650M-A WIFI II
Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB
AMD Ryzen 5 7600 3.8 GHz 38MB
PowerColor Radeon RX 7800 XT 16GB Fighter
Thermaltake Smart BM3 750W
Zalman Z3 Iceberg Vit
Thermalright Peerless Assassin 120 SE Svart
Windows 11 Home 64-bit
Genuine Microsoft Label GML
Byggnation och test av dator med valfria kompone
Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY
Tre veckor efter inköpt så börjat skärmen krascha dvs, skärmen blinkar till och startar om 2-3 gånger.
I loggboken står Grafik drivrutinen amduw23g slutade svara och har återställts. Även AMD rapporterings "program" kommer upp och det står tidsgränsen för för en drivrutin i ditt system löpte ut.
Jag skickar in datorn på service i september och de byter ut grafikkortet till samma. Får tillbaka datorn och problemet återkommer. Skickar in datorn igen i oktober och de byter grafikkort till NVIDIA RTX 4070 Super. Direkt när jag får hem datorn börjar den krascha igen samma problem. Problemet uppkommer när jag går in i webbläsaren, för över filer från extern hårddisk. Senast när jag gjorde en DDU på deras uppmaning kraschade allt, dvs det blev svart så fort jag startade upp spel och det hängde sig på minsta lilla när jag kollade aktivitetshanteraren kom även "pipljud" från datorn. Uppdaterar drivrutiner, problemet återkommer. Kör DDU. Det är nu 2 dagar efter och problemet har inte återkommit.
Jag skriver till Inet och ber om reklamation. Jag skriver då att jag använder HDMI, det finns bara två st, en kopplat till moderkortet och en till grafikkortet. Jag har således min datorskärm kopplat till moderkortet och den andra kopplat mot tvn, mot grafikkortet. Har alltså en skärm och en kopplat mot tvn. Nu hävdar de att lösningen kan vara att jag slutar använda HDMI och bara använder displayport kopplat mot grafikkortet. Jag har bara en HDMI kopplat mot grafikkortet som är kopplat mot tvn. Igår blev det störningar på den, vet inte hur jag ska beskriva det men som som men det blir som "blixt" en mindre störning alltså att det flashar.
De säger nu alltså att jag inte kan använda några av portarna mot moderkortet. Jag har då bara en HDMI port kvar som är kopplat till TVN som jag nu upplever krångla.
Jag vet inte riktigt vad jag ska göra. Så jävla trött på detta. Har åkt själv och lämnat in datorn på plats trots att jag bor långt ifrån Stockholm som deras butik befinner sig i.
Är det normalt att man inte ska kunna använda portarna till moderkortet?