Permalänk

Råd om krångeldator byggd av Inet

Hej!

Ursäkta för långt inlägg söker hjälp av datakunniga då jag inte är så insatt, ville bara ha en bra speldator.

Så problemet är följande, jag köpte en dator av Inet i juli:

ASUS Prime B650M-A WIFI II
Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB
AMD Ryzen 5 7600 3.8 GHz 38MB
PowerColor Radeon RX 7800 XT 16GB Fighter
Thermaltake Smart BM3 750W
Zalman Z3 Iceberg Vit
Thermalright Peerless Assassin 120 SE Svart
Windows 11 Home 64-bit
Genuine Microsoft Label GML
Byggnation och test av dator med valfria kompone
Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY

Tre veckor efter inköpt så börjat skärmen krascha dvs, skärmen blinkar till och startar om 2-3 gånger.
I loggboken står Grafik drivrutinen amduw23g slutade svara och har återställts. Även AMD rapporterings "program" kommer upp och det står tidsgränsen för för en drivrutin i ditt system löpte ut.

Jag skickar in datorn på service i september och de byter ut grafikkortet till samma. Får tillbaka datorn och problemet återkommer. Skickar in datorn igen i oktober och de byter grafikkort till NVIDIA RTX 4070 Super. Direkt när jag får hem datorn börjar den krascha igen samma problem. Problemet uppkommer när jag går in i webbläsaren, för över filer från extern hårddisk. Senast när jag gjorde en DDU på deras uppmaning kraschade allt, dvs det blev svart så fort jag startade upp spel och det hängde sig på minsta lilla när jag kollade aktivitetshanteraren kom även "pipljud" från datorn. Uppdaterar drivrutiner, problemet återkommer. Kör DDU. Det är nu 2 dagar efter och problemet har inte återkommit.

Jag skriver till Inet och ber om reklamation. Jag skriver då att jag använder HDMI, det finns bara två st, en kopplat till moderkortet och en till grafikkortet. Jag har således min datorskärm kopplat till moderkortet och den andra kopplat mot tvn, mot grafikkortet. Har alltså en skärm och en kopplat mot tvn. Nu hävdar de att lösningen kan vara att jag slutar använda HDMI och bara använder displayport kopplat mot grafikkortet. Jag har bara en HDMI kopplat mot grafikkortet som är kopplat mot tvn. Igår blev det störningar på den, vet inte hur jag ska beskriva det men som som men det blir som "blixt" en mindre störning alltså att det flashar.

De säger nu alltså att jag inte kan använda några av portarna mot moderkortet. Jag har då bara en HDMI port kvar som är kopplat till TVN som jag nu upplever krångla.

Jag vet inte riktigt vad jag ska göra. Så jävla trött på detta. Har åkt själv och lämnat in datorn på plats trots att jag bor långt ifrån Stockholm som deras butik befinner sig i.

Är det normalt att man inte ska kunna använda portarna till moderkortet?

Permalänk
Medlem

Kör inte moderkortets utgång för någonting när du har dedikerat grafikkort.

Behöver du en till HDMI pga skärm/TV så köper du en DP -> HDMI adapter.

Permalänk

HDMI porten på moderkortet är kopplad mot CPUns inbyggda grafikdel.

Den ska du alltså inte använda om du har ett grafikkort. Utan den används om du vill köra en dator utan dedikerat grafikkort.

Permalänk
Skrivet av GuuFi:

Kör inte moderkortets utgång för någonting när du har dedikerat grafikkort.

Behöver du en till HDMI pga skärm/TV så köper du en DP -> HDMI adapter.

Så det är meningen att jag inte ska kunna använda någon av moderkortets ingångar?

Permalänk
Skrivet av SuperDuperKillen:

HDMI porten på moderkortet är kopplad mot CPUns inbyggda grafikdel.

Den ska du alltså inte använda om du har ett grafikkort. Utan den används om du vill köra en dator utan dedikerat grafikkort.

OK, ja jag är uppenbarligen helt nybörjare på detta då. Konstigt att de inte är något som informeras om. Jag kanske är den första som köper en ny dator som inte vet om detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anvardarnamn:

Så det är meningen att jag inte ska kunna använda någon av moderkortets ingångar?

Se svaret från någon annan ovan.

Du ska helst inte använda det alls då datorn måste skicka ut bild och annat via CPU's inbyggda grafik.

Nu ska det väl i teorin fungera men många måste pga diverse buggar även stänga av iGPUn ibland för att vissa program/spel inte kan hantera det. ( Edit: detta alltså även om iGPU inte används eller har något inkopplat i dens portar )

Så för att utesluta allt, kör DP -> HDMI adapter.

Permalänk
Skrivet av Anvardarnamn:

OK, ja jag är uppenbarligen helt nybörjare på detta då. Konstigt att de inte är något som informeras om. Jag kanske är den första som köper en ny dator som inte vet om detta.

Nä det är ju inte lätt att veta.

Har du f.ö DP på dina skärmar så rekommenderar jag det framför HDMI då det brukar vara högre bandbredd.

Permalänk

Ja men till exempel min tv har ju inte DP, då ska jag behöva köpa en adapter om HDMI ingången till min dator går sönder? Hur vet jag att de har felsökt hela datorn, de verkar som de bara har gått på den här felkoden, hur vet jag att det inte är fel på moderkortet eller processorn?

Jag har köpt en dator för nära 19000 kr, och det känns så osäkert. Vill helst att datorn ska hålla ett par år nu. De säger att jag kan skicka in datorn igen, men de kan inte återskapa felet så..?

Permalänk
Medlem

Verkar ju uppenbarligen vara AMD's processor/drivrutiner som strular, då du använder 7600's igpu när du kopplar till moderkort. Som de andra sagt, ha datorskärmen kopplat till grafikkortet, inte moderkort. Annars används inte grafikkortet för det du gör på datorn, den integrerade grafiken på processorn är ju väldigt klen.

Det "bör" ändå inte krasha för sådana simpla saker, men kan ställas till ifall båda används samtidigt för olika skärmar. Något du kan testa är att gå in i BIOS och under "AI Tweaker" och "GPU boost" för cpun sätta "manual mode" och skriva in 2200mhz.

Hade varken ditt 7800xt och 4070super fler än 1 hdmi utgång? Adapter som andra säger är ett reellt alternativ, ifall din datorskärm saknar DP. Saknar du DP kabel är det nog värt att köpa istället för adapter (ifall skärmen har dp såklart).

Permalänk
Skrivet av rwkk:

Verkar ju uppenbarligen vara AMD's processor/drivrutiner som strular, då du använder 7600's igpu när du kopplar till moderkort. Som de andra sagt, ha datorskärmen kopplat till grafikkortet, inte moderkort. Annars används inte grafikkortet för det du gör på datorn, den integrerade grafiken på processorn är ju väldigt klen.

Det "bör" ändå inte krasha för sådana simpla saker, men kan ställas till ifall båda används samtidigt för olika skärmar. Något du kan testa är att gå in i BIOS och under "AI Tweaker" och "GPU boost" för cpun sätta "manual mode" och skriva in 2200mhz.

Hade varken ditt 7800xt och 4070super fler än 1 hdmi utgång? Adapter som andra säger är ett reellt alternativ, ifall din datorskärm saknar DP. Saknar du DP kabel är det nog värt att köpa istället för adapter (ifall skärmen har dp såklart).

Chassit har en hdmi utgång mot moderkortet och en mot grafikkortet. Jag har kört laptop i många år och är verkligen inte insatt i datorer överhuvudtaget. Det jag har förstått är att man kan tjäna på att bygga ihop en egen dator (sagt och gjort gjorde jag detta för jag gillar att spela spel).

Så jag kan ingenting om att gå in i BIOS, så om du skulle förklara för en 13-åring hur du gör detta skulle det vara till hjälp. Min TV har som sagt ingen DP port bara HDMI. Just nu kör jag en skärm och TVN. Men snart blir det väl 2 skärmar och tvn.

Jag har kollat på adaptrar och jag blir heller inte riktigt klokt. Om jag ska ha en HDMI från tvn till displayport datorn vilken ska jag välja? För de verkar inte som de fungerar åt båda håll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anvardarnamn:

Chassit har en hdmi utgång mot moderkortet och en mot grafikkortet. Jag har kört laptop i många år och är verkligen inte insatt i datorer överhuvudtaget. Det jag har förstått är att man kan tjäna på att bygga ihop en egen dator (sagt och gjort gjorde jag detta för jag gillar att spela spel).

Så jag kan ingenting om att gå in i BIOS, så om du skulle förklara för en 13-åring hur du gör detta skulle det vara till hjälp. Min TV har som sagt ingen DP port bara HDMI. Just nu kör jag en skärm och TVN. Men snart blir det väl 2 skärmar och tvn.

Jag har kollat på adaptrar och jag blir heller inte riktigt klokt. Om jag ska ha en HDMI från tvn till displayport datorn vilken ska jag välja? För de verkar inte som de fungerar åt båda håll.

När datorn startas/omstartas, klicka på Delete (måste vara snabb, innan den börjar boota in till windows, alternativt "spamma" delete knappen när datorn startar). Då bör du ha gott in på BIOS, hitta och ändra "gpu clock frequency".

Din TV har endast hdmi ja, normalt och sa du, men din datorskärm. Har den inte DP? Ditt grafikkort har väl 1 hdmi uttag i alla fall som du kan använda för TV:n?

Gällande adapter, beror lite på om du ska koppla Displayport kabel från grafikkortet till HDMI uttag på skärm. Då grafikkortet är DP utgång, behövs ingen adapter där, däremot behövs adapter från DP kabeln till HDMI uttaget på skärmen. Alltså displayport "hona" till hdmi "hane" för att den ska pluggas i skärmen. (Hittade ingen produkt)
Ska du istället använda HDMI kabel, så går den ju in i skärmen utan problem, och istället behöver den adaptar för att anslutas till grafikkortet. Då ska du ha HDMI "hona" till DP "hane". https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=13009743

Alternativt kan du köpa en hel ny kabel, som är DP-HDMI, alltså att den har en av varje anslutning, så slipper du ha seperat adapter (blir som att kabeln har inbyggd adapter), fast aningen dyrare.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2655491

OBS, länkarna är endast för exempel, finns troligen billigare deals att hitta.

Permalänk
Skrivet av rwkk:

När datorn startas/omstartas, klicka på Delete (måste vara snabb, innan den börjar boota in till windows, alternativt "spamma" delete knappen när datorn startar). Då bör du ha gott in på BIOS, hitta och ändra "gpu clock frequency".
https://community.amd.com/t5/image/serverpage/image-id/104913i1A36463C48255283/image-dimensions/2500?v=v2&px=-1

Din TV har endast hdmi ja, normalt och sa du, men din datorskärm. Har den inte DP? Ditt grafikkort har väl 1 hdmi uttag i alla fall som du kan använda för TV:n?

Gällande adapter, beror lite på om du ska koppla Displayport kabel från grafikkortet till HDMI uttag på skärm. Då grafikkortet är DP utgång, behövs ingen adapter där, däremot behövs adapter från DP kabeln till HDMI uttaget på skärmen. Alltså displayport "hona" till hdmi "hane" för att den ska pluggas i skärmen. (Hittade ingen produkt)
Ska du istället använda HDMI kabel, så går den ju in i skärmen utan problem, och istället behöver den adaptar för att anslutas till grafikkortet. Då ska du ha HDMI "hona" till DP "hane". https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=13009743

Alternativt kan du köpa en hel ny kabel, som är DP-HDMI, alltså att den har en av varje anslutning, så slipper du ha seperat adapter (blir som att kabeln har inbyggd adapter), fast aningen dyrare.

Är ju smartare att bara stänga av iGPU. Den ska ju vara avstängd/vilande f.ö om man inte har något kopplat på den.

Permalänk
Skrivet av rwkk:

https://community.amd.com/t5/image/serverpage/image-id/104913i1A36463C48255283/image-dimensions/2500?v=v2&px=-1

Jovisst, min datorskärm har DP men problemet är nu att jag upptäcker att min enda HDMI port mot TVn börjar strula på en 4 månader gammal dator. Kabeln är en helt ny 5 m HDMI kabel så det är surt är behöva köpa en ny sådan.

Sen som frågan är ovan undrar man ju om de faktiskt har undersökt hela datorn eller om det faktiskt är något fel på moderkortet eller processorn som visar sig efter garantin går ut. Efter att grafikkortet är utbytt 2 ggr är det uppenbarligen inte det.

Förstår att de är svårt för er att svara men känner mig så missnöjd med detta inköp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anvardarnamn:

Jovisst, min datorskärm har DP men problemet är nu att jag upptäcker att min enda HDMI port mot TVn börjar strula på en 4 månader gammal dator. Kabeln är en helt ny 5 m HDMI kabel så det är surt är behöva köpa en ny sådan.

Sen som frågan är ovan undrar man ju om de faktiskt har undersökt hela datorn eller om det faktiskt är något fel på moderkortet eller processorn som visar sig efter garantin går ut. Efter att grafikkortet är utbytt 2 ggr är det uppenbarligen inte det.

Förstår att de är svårt för er att svara men känner mig så missnöjd med detta inköp

Du får nog komma in med lite mer info om det mesta:
Vad är det för tv? vad är det för upplösning? är det klonad bild till tv'n, vad är det för uppdateringsfrekvens inställd?,
vad är det för kabel? blir det samma fel om du använder samma kabel till skärmen eller en annan tv?, Försök beskriv felet mer noggrant.
5m kabel kan vara känsligt beroende på kabel/tv/omgivning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anvardarnamn:

Du har ju långt kvar av garantin, förstår att det inte är optimalt men jag rekommenderar dig att köpa en HDMI-DP adapter för 50-70kr som länkat, testa med den ett tag och utan att ha något kopplat till moderkort.

Jag hade ju föredragit det över att lämna tillbaks dator igen med all tid det tar. Fast du kanske vill det istället. Glöm inte nämna exakt hur du använder det då, men en kabel i moderkort och annan skärm kopplatt till gpu.