Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk

Ny dator, 20-25k budget

Hej! Ska köpa en ny dator, budget 20-25k. Har plockat ihop några delar på inet, vill helst köpa allt där för att få den byggd.

Datorn kommer främst användas till spel, och för tillfället köras på 27", 1440p, 144hz skärm (Samsung C27JG50) men kanske vill uppgradera skärm om något år.

Bryr mig inte om RayTracing - tar mycket hellre bättre prestanda/fps.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/gvkwARIqCS5ykhZEpEP2IYqcp1U/4

Verkar det vettigt? Några ändringar ni hade gjort?

Några frågor:

1. R7 7800X3D vs R7 9800X3D... Värt att köra på 9800? Behöver jag ändra några andra komponenter om jag gör det?

2. Moderkortet. Skiter fullständigt i WiFi. Behöver jag ett fullstort ATX kort eller funkar det lika bra med mATX (t.ex. ASRock B650M-HDV/M.2) för att spara en tusenlapp?

3. Windows 11. verkar rekommenderas att köpa en nyckel till, för 10% av vad det kostar på inet. Antar att det är lugnt att göra så och installera det själv med USB-sticka? Inet sätter väl ihop allt annat och behöver inte W11 för test av dator?

4. Chassit. Kan tänka mig ett billigare med bra luftflöde (t.ex. Phanteks XT Pro Ultra Svart) när den är tillbaka i lager. Några andra vettiga alternativ?

5. Black Friday. Är det verkligen värt att vänta på det? Jag får hellre hem datorn om 2 veckor än köper den på black friday och får hem den vid nyår för att spara en tusenlapp.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrisclae:

Hej! Ska köpa en ny dator, budget 20-25k. Har plockat ihop några delar på inet, vill helst köpa allt där för att få den byggd.

Datorn kommer främst användas till spel, och för tillfället köras på 27", 1440p, 144hz skärm (Samsung C27JG50) men kanske vill uppgradera skärm om något år.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/gvkwARIqCS5ykhZEpEP2IYqcp1U/4https://cdn.inet.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/gvkwARIqCS5ykhZEpEP2IYqcp1U/4

Några frågor:

1. R7 7800X3D vs R7 9800X3D... Värt att köra på 9800? Behöver jag ändra några andra komponenter om jag gör det?

2. Moderkortet. Skiter fullständigt i WiFi. Behöver jag ett fullstort ATX kort eller funkar det lika bra med mATX (t.ex. ASRock B650M-HDV/M.2) för att spara en tusenlapp?

3. Windows 11. verkar rekommenderas att köpa en nyckel till, för 10% av vad det kostar på inet. Antar att det är lugnt att göra så och installera det själv med USB-sticka? Inet sätter väl ihop allt annat och behöver inte W11 för test av dator?

4. Chassit. Kan tänka mig ett billigare med bra luftflöde (t.ex. Phanteks XT Pro Ultra Svart) när den är tillbaka i lager. Några andra vettiga alternativ?

5. Black Friday. Är det verkligen värt att vänta på det? Jag får hellre hem datorn om 2 veckor än köper den på black friday och får hem den vid nyår för att spara en tusenlapp.

Tack på förhand.

1. Du får några procent högre min-fps med nya modellen, men inte lika stora skillnader som gaming i 1080 samt över 144Hz. Låt budgeten bestämma. Den gamla är effektivare. I 1440P med ett 7900XT (bra val!) så märker du inte stor skillnad. Läs mer

2. Du behöver inte ett fullstort. Det du länkar till är ett av få budget-kort som kan hantera Ryzen-7. Du blir dock tvungen att ändra temperatur-limit i BIOS från 85C - 95C för att få full prestanda från processorn. Läs mer

3. Brukar köpa OEM-versionen med USB. Men, har även provat nyckel för 200 kr och det fungerade alldeles utmärkt.

4. Phanteks-chassit är svårslaget i kategorin under 1000 kr.

5. Skulle personligen inte vänta.

Visa signatur

PC stugan: Threadripper 7960X | TRX50 | 128GB @ CL32 6000Mhz | 5090 | Optane 905P 1.5TB x3 | M.2 4TB | SSD 3.5TB | HDD 18TB | 1600W | Eget vatten, CPU@60C R23, GPU@60C vid 575W Furmark | Bild 1 2
PC hemma: 13900KS | Z690 EXTREME | 64GB @ CL30 6000MHz | 4090 Tuf | Optane P5800X | M.2 | SSD | HDD | 1600W | Eget vatten, CPU@79C R23, GPU@55C vid 450W Furmark | Bild 1

Permalänk
Medlem

Vänta in lite reor på BF, du kan spara en del.

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D, 64GB DDR5 CL30 6000MT/s, MSI Mag X870 Tomahawk Wifi, XTX Merc 310 7900XTX 24Gb, 6Tb WD SN850X, NZXT 1200W GOLD, SAMSUNG ODYSSEY G9 G93SC 49" OLED, Corsair 7000D Airflow

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrisclae:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/gvkwARIqCS5ykhZEpEP2IYqcp1U/4https://cdn.inet.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/gvkwARIqCS5ykhZEpEP2IYqcp1U/4

Några frågor:

Tack på förhand.

Bygget ser bra ut!

Du kommer garanterat kunna spara en del på BF, det är ju någon vecka bort bara

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASUS TUF Gaming B850-Plus WIFI - Asus ROG 5080 Astral - Corsair Vengeance 32 GB 6000 MHz CL30 - WD Black SN850X 1TB - Crucial P310 1TB - Arctic Liquid Freezer III Pro 360 - NZXT C1200 - Antec Flux - Hitscan Hyperlight - Keychron K2 HE Wireless - Fosi Audio K5 Pro Gaming - Beyerdynamic DT 990

Permalänk
Medlem

Du har valt populära och relativt prispressade produkter redan så jag tror inte att de kommer bli väldigt mycket billigare på black friday, särskilt inte om du vill att Inet ska bygga. Dock brukar de ha kampanj med gratis byggnation av dator och då är det ju nästan 1000 redan där. Å andra sidan så brukar de ha väldigt mycket datorer att bygga efter det så du kan få vänta rätt länge. Är det värt kanske 2000 billigare eller att få in ett 7900XTX istället i priset (borde gå på BF) för att få datorn en månad senare?

Permalänk

Tack för alla svar! Jag kör nog på det jag listade och beställer idag. Prövar med en billig windows-nyckel. Jag tror inte priserna kommer att pressas allt för mycket på dessa komponenter på BF och om de gör det är väl risken stor att lagret tar slut och det blir ännu längre väntetider. Med det i åtanke samt antalet folk som handlar med byggnation på inet på BF så känns det ok att beställa nu. En tusenlapp eller två spelar inte så stor roll. För 7 år sedan köpte jag bygge på inet på BF och fick hem det runt julafton, har inte tålamod till det nu då den gamla burken är katastrofalt dålig.