Ny dator, 20-25k budget
Hej! Ska köpa en ny dator, budget 20-25k. Har plockat ihop några delar på inet, vill helst köpa allt där för att få den byggd.
Datorn kommer främst användas till spel, och för tillfället köras på 27", 1440p, 144hz skärm (Samsung C27JG50) men kanske vill uppgradera skärm om något år.
Bryr mig inte om RayTracing - tar mycket hellre bättre prestanda/fps.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/gvkwARIqCS5ykhZEpEP2IYqcp1U/4

Verkar det vettigt? Några ändringar ni hade gjort?
Några frågor:
1. R7 7800X3D vs R7 9800X3D... Värt att köra på 9800? Behöver jag ändra några andra komponenter om jag gör det?
2. Moderkortet. Skiter fullständigt i WiFi. Behöver jag ett fullstort ATX kort eller funkar det lika bra med mATX (t.ex. ASRock B650M-HDV/M.2) för att spara en tusenlapp?
3. Windows 11. verkar rekommenderas att köpa en nyckel till, för 10% av vad det kostar på inet. Antar att det är lugnt att göra så och installera det själv med USB-sticka? Inet sätter väl ihop allt annat och behöver inte W11 för test av dator?
4. Chassit. Kan tänka mig ett billigare med bra luftflöde (t.ex. Phanteks XT Pro Ultra Svart) när den är tillbaka i lager. Några andra vettiga alternativ?
5. Black Friday. Är det verkligen värt att vänta på det? Jag får hellre hem datorn om 2 veckor än köper den på black friday och får hem den vid nyår för att spara en tusenlapp.
Tack på förhand.