Muskampen 2025: Segraren korad!

16 GB DDR4 till dator som skall skänkas till någon som har det tufft

Permalänk
Medlem

16 GB DDR4 till dator som skall skänkas till någon som har det tufft

Hallå!

Tänker att jag kikar med er här då det brukar finnas många givmilda personer samt överblivna prylar liggandes i skåpen där hemma.

Min yngsta son har gått över till att spela på konsol och den dator som han spelat Roblox & Fortnite på står nu och samlar damm. Därför har min son och jag i en lokal kommungrupp på Facebook annonserat ut att vi tänker skänka denna dator till någon som har det extra tufft, speciellt nu när tiderna för julklappsinköp är nära och det är en stress i sig för många. Jag har fått en otrolig mängd respons, och helst av allt skulle jag vilja ge ett datorpaket till alla, då deras historier är otroligt ledsamma. Tyvärr går inte detta. Men det glädjer mig att min son åtminstone får glädja en familj.

Datorn i sig är ingenting exceptionellt bra att spela på, men den kommer säkert glädja någon yngre som vill ta steget in i datorvärlden. Det är en "omodifierbar gamingdator" med några år på nacken. Bifogar specs och bild på datorn i denna annons.

Jag vill heller helst inte lägga några fler större summor (har redan ordnat en helt ok skärm+tangentbord/mus utöver datorn) så det kanske finns någon som vill bidra eller sälja ett kit med äldre DDR4-minne billigt. Datorn har idag endast 8 GB som körs i single-channel och jag skulle önska att den åtminstone får 16 GB.

Så, finns det någon som har något äldre 16GB DDR4-kit liggandes som kan tänka sig sälja iväg det billigt?

Allt gott,
Viktor

Läs hela annonsen här

Permalänk
Medlem

Dyker upp lite trådar i forumet ibland.
Skapa en tråd istället så går det nog att skrapa ihoo andra grejor också.
Har inga ramsticjor att bidra med, men har musmattor, möss, tangentbord, något nätagg etc som ligger och dammar

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 96 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3 | Corsair 1500W
Macbook Pro M4 Pro | 48 GB Ram | 512 GB SSD
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Dyker upp lite trådar i forumet ibland.
Skapa en tråd istället så går det nog att skrapa ihoo andra grejor också.
Har inga ramsticjor att bidra med, men har musmattor, möss, tangentbord, något nätagg etc som ligger och dammar

Tack för tipset! Det behövs nog dock inget mer än just RAM. Får jag inte tag på mer minne så tänker jag att de får datorn med 8 GB.

Permalänk
Medlem

behöver du en singelsticka 8gb? eller fungerar två eller fyra 4gb stickor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Disney:

behöver du en singelsticka 8gb? eller fungerar två eller fyra 4gb stickor?

Vet inte hur pass känsligt det är med två olika märken/modeller på minnet, så det kanske är att föredra 4x4 istället för en enstaka 8 GB, såvida de kommer från "samma batch".

Permalänk
Medlem

Det går bra med 2x8 ifrån olika batch till den datorn säkert. Du finns inte i skåne?

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Det går bra med 2x8 ifrån olika batch till den datorn säkert. Du finns inte i skåne?

Det låter toppen! Läste kort efter att det bör gå fint men att den prioriterar den lägre hastigheten om det skiljer sig, men det ser jag inte som något problem.

Tyvärr inte i Skåne utan i Örebro. Men jag kan absolut betala frakt.

Permalänk
Medlem

Jag hade en skärm stående som jag kunde efterskänka med datorn. Men har ingen bra kartong och skicka i. Därför frågan.
Jag ska titta vad jag har liggande i minne. Har säkert något.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Jag hade en skärm stående som jag kunde efterskänka med datorn. Men har ingen bra kartong och skicka i. Därför frågan.
Jag ska titta vad jag har liggande i minne. Har säkert något.

Jag förstår! Jag lyckades dock luska fram en skärm på egen hand så det behövs inte. Men tusen tack ändå. Uppskattar att du kikar också.

Permalänk
Medlem

Har ett 2x8 DIMM DDR4-par jag kan donera, osäker på klockhastighet och CL, men de fungerar. Är det av intresse?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paxicon:

Har ett 2x8 DIMM DDR4-par jag kan donera, osäker på klockhastighet och CL, men de fungerar. Är det av intresse?

Fint av dig att vilja bidra. 🙏 Det ser dock ut som att det kanske inte behövs. Jag inväntar dock att få det levererat och kunna testköra innan jag vågar säga att det är helt löst.

Men jag har gärna dig kvar i åtanke om det skulle gå snett med det andra.

Allt gott!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Fint av dig att vilja bidra. 🙏 Det ser dock ut som att det kanske inte behövs. Jag inväntar dock att få det levererat och kunna testköra innan jag vågar säga att det är helt löst.

Men jag har gärna dig kvar i åtanke om det skulle gå snett med det andra.

Allt gott!

Absolut, de kommer nog ligga kvar ett tag till om om det blir aktuellt. Ha det fint!

Permalänk

Verkar som att det är löst men om någon slänger ihop något liknande i Göteborgsområdet så har jag ddr4 2x8 3200 cl14(?) liggandes som gärna får komma till en sån här dator.

Permalänk
Medlem

Annonsen är avslutad

Permalänk
Medlem

Hej. Någon som vet någon liknande tråd? Där någon verklighen behövande skulle få som jul förgyld?

Visa signatur