Partitionera hårddisk i två olika filformat?

Permalänk
Inaktiv

Partitionera hårddisk i två olika filformat?

Har en hårddisk som tar backup (USB Copy) av min Synology NAS i exFAT format. Nu undrar jag om jag kan dela upp denna hårddisken i två delar och i två olika format? En del i exFAT, en del i EXT4. Tänker det inte går partitionera via Synology NAS (eller?) men i Windows kan jag inte välja EXT4. Kan jag kanske inte dela upp en hårddisk med två olika filformat?

Permalänk
Medlem

Det är inga problem alls att köra olika filsystem på olika partitioner. Jag skulle gissa att ditt problem är att du försöker använda Windows för att partitionera till ett filsystem som Windows inte klarar av. Så vitt jag vet kan Windows inte hantera något av de moderna filsystemen.

Permalänk
Medlem

Det går bra men Windows snackar normalt inte ext4 utan pill (du kan fixa och strula med tredjepartsprogramvara som kan montera ext4 eller kanske använda wsl till exempel). Du behöver någon programvara som har stöd för att formatera till ext4 men sen kommer du inte enkelt se innehållet i Windows.

Microsoft vill inte.

Permalänk

Som andra säger windows behöver 3e part mjukvara för läsa ext formaten.

Skrivet av MrPasty:

Det är inga problem alls att köra olika filsystem på olika partitioner. Jag skulle gissa att ditt problem är att du försöker använda Windows för att partitionera till ett filsystem som Windows inte klarar av. Så vitt jag vet kan Windows inte hantera något av de moderna filsystemen.

Nya och nya är väl att ta i ext4 måste väl ha bortåt 10-20år på nacken vid detta laget eller nått. Bara handlar om att microsoft inte vill ge stöd för det.

De vill att du ska använda deras egna Fat, Fat16, Fat32, exfat, eller NTFS filsystem som är utvecklat av Microsoft.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Nya och nya är väl att ta i ext4 måste väl ha bortåt 10-20år på nacken vid detta laget eller nått. Bara handlar om att microsoft inte vill ge stöd för det.

Allt är relativt. Ext4 lanserades 2008 och känns så klart ganska gammalt vid det här laget när det finns alternativ som ZFS och BTRFS. NTFS är dock från 1993 så även ext4 kan nog betraktas som ganska modernt i jämförelse.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MrPasty:

Okej, det låter ju bra att jag kan köra olika filsystem på olika partitioner. Då är problemet att få EXT4 på ena partitionen i och med Windows.

Kan jag partitionera hårddisken i två delar i exFAT i Windows och sedan låta Synology formatera om ena partitionen till EXT4 eller det går inte? Kommer Synology att vilja formatera om hela hårddisken? För det vore ju annars ett sätt att få EXT4 på ena partitionen.

Om det inte går och ni inte kan tipsa om ett vettigt tredjepartsprogram för EXT4 i Windows så får jag lösa det jag vill åstadkomma på ett annat sätt.

Permalänk
Medlem

Var så länge sedan jag höll på med detta men SMB/Samba kan väl användas för att få Windows att indirekt läsa/skriva mot en EXT4-disk? Om än långsammare än native förstås. Kanske finns bättre lösningar idag?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Inaktiv

Lösningen

Partitionerade USB-disken i Windows diskhanterare. Båda volymerna i exFAT. Sen formaterade jag om ena volymen till EXT4 direkt i min Synology NAS. Behövde inget tredjepartsprogram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon356120:

Partitionerade USB-disken i Windows diskhanterare. Båda volymerna i exFAT. Sen formaterade jag om ena volymen till EXT4 direkt i min Synology NAS. Behövde inget tredjepartsprogram.

Alternativt att installera "MiniTool Partition Wizard Free" och göra allt direkt i Windows. Obs, se till att bocka ur alla kryssrutor vid installation av ovan, annars slinker det in ett och annat skräpprogram på köpet, men i övrigt ett primar gratis partitioneringsverktyg med stöd för de flesta filsystem.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pitr-:

Alternativt att installera "MiniTool Partition Wizard Free" och göra allt direkt i Windows. Obs, se till att bocka ur alla kryssrutor vid installation av ovan, annars slinker det in ett och annat skräpprogram på köpet, men i övrigt ett primar gratis partitioneringsverktyg med stöd för de flesta filsystem.
https://www.lifewire.com/thmb/XKlC8_dkFxa88_gEAUIqImom3jU=/1500x0/filters:no_upscale():max_bytes(150000):strip_icc()/minitool-partition-wizard-free-30172549fd8f464aab96776fcc79c8ef.png

Installerade faktiskt exakt det programmet men nämnde det inte då man faktiskt inte behöver programmet i och med att Synology NAS kan formatera om en enskild volym.