Köp vinnardatorn i Datorkampen!

Permalänk
Melding Plague

Köp vinnardatorn i Datorkampen!

Datorkampen är över för i år och som utlovat kommer datorerna att auktioneras ut till SweClockers medlemmar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hur gäller garantin?

Visa signatur

R7 2700, X470 Aorus G5, 16GB, RTX4060Ti, RM750x, Phanteks P400S, CQ32G1 32" 1440p@144Hz
i7 9700, Z390 Gaming X, 32GB, RTX2060, Phanteks 300, S70A 27" 4K@60Hz
i3 9100F, Z390-i Aorus Pro, 16GB, GTX1660ti, NZXT h200i, 275E1S 27" 1440p@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av noxela:

Hur gäller garantin?

Du får ju kvittot så garantin gäller ju exakt likadant som för första köparen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Du får ju kvittot så garantin gäller ju exakt likadant som för första köparen.

Men inte reklamationsrätten. Viktig skillnad.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | MSI B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX 3600 MT/s | ASUS TUF RTX 3060 OC | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | 2 st 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Skrivet av PointMan:

Men inte reklamationsrätten. Viktig skillnad.

Reklamationsrätt kan fortfarande gälla, annars skulle du aldrig kunna ge bort en present... Detta beror på bolag.

Edit
Sen säljer väl swec dessa så blir bolag - > privatperson ändå och då gäller reklamationsrätten

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av techOn3:

Det kan man visst

"Reklamationsrätten gäller för köp mellan ursprunglig konsument och näringsidkare..."

https://lawline.se/answers/galler-garanti-for-begagnade-varor

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | MSI B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX 3600 MT/s | ASUS TUF RTX 3060 OC | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | 2 st 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Reklamationsrätt kan fortfarande gälla, annars skulle du aldrig kunna ge bort en present... Detta beror på bolag.

Edit
Sen säljer väl swec dessa så blir bolag - > privatperson ändå och då gäller reklamationsrätten

Reklamationsrätten är en del av KKL och sett rent lagen/juridiskt så gäller den bara 1:a köpare. Sedan om butiken gör annat är en annan sak, men rent juridiskt så beror det inte på bolag.

Skrivet av PointMan:

"Reklamationsrätten gäller för köp mellan ursprunglig konsument och näringsidkare..."

https://lawline.se/answers/galler-garanti-for-begagnade-varor

Precis. Vad våra återförsäljare sedan väljer att göra är en annan sak, men då är det helt ren goodwill, inget de behöver göra enligt lagen

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Nu får vi se hur folket röstar (med plånboken)

Låt dyrast dator vinna!

Permalänk
Medlem

Vart går pengarna? Är det någon sorts välgörenhet, eller är det bara allmänt vinst in till företaget för att sälja vidare det de fick (gratis?) av respektive affär?

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Reklamationsrätten är en del av KKL och sett rent lagen/juridiskt så gäller den bara 1:a köpare. Sedan om butiken gör annat är en annan sak, men rent juridiskt så beror det inte på bolag.
Precis. Vad våra återförsäljare sedan väljer att göra är en annan sak, men då är det helt ren goodwill, inget de behöver göra enligt lagen

Du köper ju av swec nu så reklamationsrätt finns...
Sen är det svårt att avgöra var garanti och reklamation tar vid vid dator fel....
Ram strul, livstids garanti oftast, men felen påvisar sig oftast skumt...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

Vart går pengarna? Är det någon sorts välgörenhet, eller är det bara allmänt vinst in till företaget för att sälja vidare det de fick (gratis?) av respektive affär?

De skriver att de har köpt datorerna och beställt till adress som inte är kopplad till företaget. Jag väljer att lita på att sweclockers inte ljuger om sånt.

Om de hade fått dom av respektive butik tror jag knappast de hade kommit med fel som att en fläkt är åt fel håll, eller monterad i AIO uttaget. Samt slarvigt dragna kablar. Då hade de fått exemplar som var extra noggrant byggda och genomgångna.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av ajn:

Vet du att SweClockers fick datorerna? (Du skriver "gratis?" inom parentes, men kan man få något ogratis?)

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd

den som har kvittot har i 95% reklamationsrätten om inte butiken vill jävlas, så uppfattar jag det

Permalänk
Medlem

Donerar sweclockers pengarna sedan till välgörenhet?

§ 1.7 - MOD
Visa signatur

CPU:5800X
GPU: 3080OC
Jag är mindre sosse än dig #Folding #Sweclockers #AnvänderMinGPU
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...
https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Vad folk hänger upp sig på vad pengarna ska användas till.. Är väl bara bra att de återfår lite pengar för att göra annat med.

Eller ska ni som frågar dra fram den stora plånboken om det doneras?

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

Lite tråkigt att man väljer att inte skicka, räknar ju bort ganska många på forumet tyvärr. Men lycka till alla i budgivningen 👍

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Medlem

Ställ 4 st 4090 och folda för sweclockers då, sweclockers.

Ta vinsten ifrån datorerna, och låt de 4 stå 1 år.

Visa signatur

CPU:5800X
GPU: 3080OC
Jag är mindre sosse än dig #Folding #Sweclockers #AnvänderMinGPU
https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Har ni inte postnord i sthlm eller?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mobo: Asus Prime X470 PRO Ram: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz PSU: Cooler Master 700 W GPU: XFX Radeon RX 5700 XT 8 GB SSD: Samsung EVO 850 500 GB SATA 2.5" HDD: Massa diskar Chassi: Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_Man:

Lite tråkigt att man väljer att inte skicka, räknar ju bort ganska många på forumet tyvärr. Men lycka till alla i budgivningen 👍

Det är väl som vanligt.. lika med deras tävlingar. Bara visa har möjlighet att vinna!

Permalänk
Skrivet av zogez:

Det är väl som vanligt.. lika med deras tävlingar. Bara visa har möjlighet att vinna!

Jag tror mycket hänger på att de är rädda att skicka dem då de inte har innanmätet kvar och bolagen inte skickade med gpu lådan....

Visa signatur

Permalänk
Redaktion
Chefredaktör

Jag tror mycket hänger på att de är rädda att skicka dem då de inte har innanmätet kvar och bolagen inte skickade med gpu lådan....

Lite så. Hade vi haft kvar lådorna till datorerna hade det varit en annan femma. Nu är lådorna borta, så då är jag inte superbekväm med att skeppa långt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av livsnjutaren:

Vad folk hänger upp sig på vad pengarna ska användas till.. Är väl bara bra att de återfår lite pengar för att göra annat med.

Eller ska ni som frågar dra fram den stora plånboken om det doneras?

Det var en genuin fråga från min sida, kändes som något som typiskt skulle varit till välgörenhet den här tiden på året, så läste faktiskt artikeln två gånger för att se om jag hade missat något. (Tydligen i en annan artikel framgår det att redaktionen köpt in datorerna, vilket ändrar min syn på det något)

Permalänk
Medlem
Skrivet av zogez:

Ja, är man vis och klok så har man troligen lättare att vinna vissa tävlingar.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Det är klart att man kan ge bort presenter helt oavsett om reklamationsrätten gäller för mottagaren?

Däremot så stämmer det att många butiker inte är så hårda på den punkten som de skulle kunna vara givet KKL...

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Det är klart att man kan ge bort presenter helt oavsett om reklamationsrätten gäller för mottagaren?

Däremot så stämmer det att många butiker inte är så hårda på den punkten som de skulle kunna vara givet KKL...

Ja självklart men i princip kan du inte bort konsol/dator/tv etc då personen aldrig kan reklamera

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja självklart men i princip kan du inte bort konsol/dator/tv etc då personen aldrig kan reklamera

Hursa?

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Skrivet av Dreijer:

Person kan inte reklamera sin produkt, med stöd av lagen.
Nu kan butiken acceptera enbart kvitto men de behöver inte tag emot din produkt...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Person kan inte reklamera sin produkt, med stöd av lagen.
Nu kan butiken acceptera enbart kvitto men de behöver inte tag emot din produkt...

De flesta varor har en garantiperiod. Garanti är inte lagstadgad och garanti kan följa produkten istället för ägare beroende på vad tillverkarens garantiregler säger. Så man brukar kunna använda det istället för reklamationsrätt

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Tänk på att det inte följer med en pingvinstång i Inetpaketet

Fast SweC gänget kanske kan röra sig upp till Ejes och köpa en pralin som ersättning

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 128GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Tänk på att det inte följer med en pingvinstång i Inetpaketet

Då är det ju inte ett Inetpaket skulle jag vilja säga.

Ååååh vad jag älskar Inet över alla andra datorbutiker. De spelar inte ens i samma liga. Inet är i allsvenskan medans webhallen, komplett (m.fl) spelar i korpen.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?