Permalänk

MAC eller PC bygge?

Hej

Har idag AMD Ryzen 7 , 64 GB RAM 1650 Graffikkort och en asus gaming skärm. Jag Jobbar med Redigera videos och bilder i högupplösning och insett färgerna på denna skärm funkar inte riktigt och kalibrering till rec 709 är riktigt jobbig att hålla på.

Så min tanke är om man ska köpa Asus Pro Art + uppgradera grafikkort eller köpa Macbook Air M3 16GB ram.

Jag kör för mesta premier pro , after effects, photoshop och light room.

Eller ska man vänta och spara till Macbook Pro istället.

MVH
/A

Permalänk
Medlem

Har hållit på med både musik från ch film tidigare, på hobbynivå, men sålde av hela hemmastudion för några år sedan. Jag har inte testat med dagens datorer, men jag föredrar Mac till dessa saker, det är ju lite dess målgrupp. Men idag tror jag båda två håller måttet till det ändå, så kanske blir lite mer av en smaksak. Men om du skall använda Mac skulle jag nog påstå att du inte skall köra Air, utan då PRO PRO är såklart dyrare men du får då mkt mer ut av den.
Sedan är min erfarenhet av Mac , att om du köper en Mac idag så kommer den hålla sig längre än en Pc. Men som sagt, var ett tag sedan jag höll på med det själv.

Permalänk
Medlem

Är det ett krav på bärbart? Du får bra mycket bättre prestanda om du köper Mac Mini M4 Pro ca 19tkr än en MacBook Air M3 för 21tkr. Då är det bästa modellen av varje. Köper du istället den billigaste av varje så är Mac Mini M4 ca 8.5tkr mot billigaste M3 Air 15.5tkr.