Permalänk
Medlem

Varm cpu

Satt och spelade cityskylines 2 och märkte att datorn började kännas varm.. när staden börjar bli större så ökar belastning och tempratur märkbart.. upp mot 90c

La på ny kylpasta men det hjälpte inte. Har testat att alla fläktar snurrar och fungerar som det ska.

H150i AIO kylare på en 9900K cpu med Asus 2080 TI kort

Har ändrat lite inställningar i spelet samt öppnat sidoluckan på lådan. Tempeaturer peaker på 70c nu under load.

Nån annan som har samma erdarenhet av city Skylines 2?

Eller är det dags att köpa nytt?

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akarr:

Satt och spelade cityskylines 2 och märkte att datorn började kännas varm.. när staden börjar bli större så ökar belastning och tempratur märkbart.. upp mot 90c

La på ny kylpasta men det hjälpte inte. Har testat att alla fläktar snurrar och fungerar som det ska.

Har ändrat lite inställningar i spelet samt öppnat sidoluckan på lådan. Tempeaturer peaker på 70c nu under load.

CPUn klarar 100c innan skada så sluta oroa dig och njut av spelet. Annars kan du lära dig och undervolta eller ställa in PL1/PL2 för att begränsa effekt

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Om du går från 90c till 70c genom att ta bort sidopanelen måste ditt chassi vara rejält sämst på luftflöde. Så enda lösningen är nog att låda sidopanelen vara av.

NZXT 810 Switch vet jag inte hur man kan greja med frontpanelen men kan man ta av den på något vettig vis är ju det ett alternativ också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toarulle:

Om du går från 90c till 70c genom att ta bort sidopanelen måste ditt chassi vara rejält sämst på luftflöde. Så enda lösningen är nog att låda sidopanelen vara av.

NZXT 810 Switch ser inte ens ut som man kan ta bort frontpanelen alls så jag skulle nog bara låta den stå med sidopanelen av.

Han skrev ju iofs att han också ändrat inställningar, så eventuellt inte enbart är pga sidopanel..

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Om det skiljer 20 grader med luckan öppen så har din låda dålig genomströmmning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Han skrev ju iofs att han också ändrat inställningar, så eventuellt inte enbart är pga sidopanel..

Sant men var ju inställningar i spelet inte i cpu strömbudget så tror inte det kommer påverka cpu användning så mycket i ett citybuilder spel förmodligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toarulle:

NZXT 810 Switch vet jag inte hur man kan greja med frontpanelen men kan man ta av den på något vettig vis är ju det ett alternativ också.

Mitt chassi är bra.. nåt som strular tror jag.
Kan vara min kylare som inte funkar som det ska.

Sen var det är det fler ändringar en bara sidopanelen.

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akarr:

Mitt chassi är bra.. nåt som strular tror jag.
Kan vara min kylare som inte funkar som det ska.

Sen var det är det fler ändringar en bara sidopanelen.

Nu har jag inte haft det chassit men om man googlar och kollar på bilderna ser det rejält dåligt ut för luftflöde. Täckt topp, täckt front med massa hårddiskburar innanför det lilla luftflödet som finns.
Och om du inte underclockat rejält så är nog enda förklaring på 20 grader bättre utan sidopanelen i princip bara tack vara att nu får kylningen luft.
Och att det sänks med 20 grader är extremt mycket.

Permalänk
Medlem

Kolla lite lätt på ditt chassi om det är det i din sign, och jo man förstår att det blir varmt med detta chassi, det är ju en konstruktion av den gamla skolan, det är ganska uselt att kyla någorlunda moderna komponenter.
ett nytt modernt chassi löser ditt problem...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akarr:

Vad har du för chassi?
Informationen i signaturen är ju uppenbarligen inte uppdaterad

Vad har du för moderkort? Kolla att du har vettiga profiler för fläktarna och att även pumpen får vettigt varvtal.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.