Permalänk
Medlem

Gaming dator 10 000kr

Hej jag har blivit sugen på att köpa en ny speldator igen efter att man inte har haft en på 10 år. Men jag tycker att det har blivit så dyrt? Jag skulle vilja ha en dator för att kunna spela WOW och Cs. Ska man köpa en ny komplett dator? Eller ska man ge sig på att bygga en egen? Men isåfall vilka komponenter behöver man? Skulle helst se att det kostar runt 10 000 kr. Har kollat lite på begagnat men jag vet inte vad som är bra eller dåligt? Så om någon kunde hjälpa mig välja ut något bra hade det uppskattats.

Permalänk
Medlem

En dator som klarar wow och cs är inte en så monstruös dator, men det är några följdfrågor som du kan tänka på.
Först och främst, antar att 10000kr är för själva burken, och att skärm och andra tillbehör redan finns? Vad är det isåfall för skärm och vad spelar du i för upplösning?
Ser du dig själv uppgradera delar i datorn om några år? Wow och cs är ju äldre spel, men det kan komma (och finns redan) spel som du vill spela som är rejält krävande. Det är inga problem hur som helst att få tag i en dator för 10000kr som klarar dina nämnda spel.

Har du en dator idag, och vad är det för någon i så fall?

Permalänk
Medlem

Hej jag har ingen dator idag har inte haft på några år. Jag vill gärna har en dator som går att uppdatera eftersom. Tangentbord och mus har jag redan och skärm har jag tänkt att köpa till. Men det räknar jag inte med i dem 10 000. Utan det är budgeten bara för datorn. Jag är inte jätte kunnig på datorer. Jag har kollat lite på Inets egna datorer. För jag tänker att dem borde kunna hjälpa till att uppgradera dem eftersom? Eller är jag helt ute och cyklar?

Permalänk
Medlem

jag har satt ihop ett lite budget:ish paket från inet. går att hitta billigare om man letar genom prisjakt. kanske går att kommer ner till 11500-12k.

Något sådant hade jag siktat på som minst, graffet kan man så klart komma undan billigare typ med ett 6700xt eller 7700xt. en 7500f hade funkat minst lika bra men då har du inte ett integrerad grafikdel i cpun och oftast inte så mycket billigare ändå.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9W41Ac8kh6xJXyJKkkdOsdxghvA/typ-det-som-jag-hade-satsat-pa-som-minst

för cs hade jag gärna velat ha nvidia men så svårt att hitta billiga nvidia kort runt 7800xt prestandan.

windows får du köpa från nån cd nyckel side för ca 150spänn.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Om du skulle köpa en komplett dator för det priset vilken hade du kunnat rekommendera då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Js99:

Om du skulle köpa en komplett dator för det priset vilken hade du kunnat rekommendera då?

då får du leta typ genom prisjakt/price runner efter ett datorpaket med am5 och bästa graffet.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Tycker denna build från Elgiganten är riktigt sjyst faktiskt!

https://www.elgiganten.se/product/gaming/datorkomponenter/byg...

Passa på innan erbjudandet försvinner.

Permalänk
Medlem

Beställe via webbhallen och låter dem sätta ihop den.
Amd CPU 5600.
Moderkort billigaste
CPU kylare billigaste
16gb DDR billigaste
Intel arc B580 grafikkort
PSU på runt 600w billigaste
M2 1TB disk billigaste
Atx chassi billigaste

Då hamnar du på runt 9000kr

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk

Jag skulle slå ett slag för en begagnad dator.
Byggde ihop till en bekants barn med Tradera fynd för något år sedan.
Z270
I5 7600k
16gb ram
Gtx 1060 6gb
Cooler master 212 cpu kylare
Köpte ny 1tb m2 hd med adapter och psu och chassie från deras gamla dator.

Hamnade på 2600kr och kör Fortnite på stabila 200fps.
Det behöver inte bli så himla dyrt.

Permalänk
Medlem

Hittade en annons med denna dator som kostar 5900.
Låter det som ett vettigt pris? Och om den klarar dem spelen som han påstår borde inte WOW vara några bekymmer va?

Det här är en dator med stark processor, snabbt minne och ett legendariskt grafikkort. Den passar för de flesta spel i 1080p och 1440p som CoD, Fortnite, GTA V, CS, PUBG, Roblox mfl.

Komponenter:

CHASSI - Zalman M.4 - WHITE RGB - Byt färg på fläktarna med en knapp.

PROCESSOR - RYZEN 7 3700x - 8 kärnor, 16 trådar.

RAM - HyperX 3600Mhz - 16GB - RGB

GRAFIKKORT - Asus RoG GTX 1080 OC 8GB - RGB

LAGRING - 500GB M.2 NVME Intenso premium

PSU - beQuiet! 500W Bronze + Semi- modulärt

MODERKORT - ASUS PRIME B450M Aura sync

Stresstestad och ny kylpasta på grafikkort + processor så allt är i fint skick.

Uppdaterad och optimerad för att bara kopplas in och börja användas.

Kommer med Win10 aktiverad med nyckel, Win 11 är ett knapptryck bort om man vill ha det.

Permalänk
Medlem

Skärm:

https://www.amazon.se/dp/B0BRL94B2F/?tag=komponentko03-21&cre...

Visa signatur

Zalman i3 Neo (Asus TUF Gaming B650-E Wifi/R5 7600/32GB ram/Intel Arc B580 12gb/4TB M.2 SSD)
Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)