Permalänk
Avstängd

Boot-problem

Jag var hemma hos en kompis idag för att installera hans nyköpta CPU. Allt gick som smort tills första gången vi skulle starta om datorn då man automatiskt hoppar in i BIOS och möts av felmeddelandet att vi använt ogiltliga inställningar för CPU:n, trots att vi testade på både auto och ställa in själv.

Systemet är följande:
ASUS A7S333 med 745-chipset
1700+ Tbred
256MB DDR standardminne från datorbutiken

Om nu någon förstår sig på detta underliga fel så blir jag glad. Just ja, detta fel inträffar bara ibland och då löser det sig genom att man ändrar till Jumpermode och tillbaka till JumperFree mode, alltså hur man ska ställa in CPU:n.

Visa signatur

H.T.I.D.
One man to rule them all.
Jag har en Powerbook G4 667MHz.

Permalänk

Haha jag hade precis altså exakt likadana delar som dig samma cpu, minne och moderkort.
Just då kunde jag inte så mycket om datorer men jag var tvungen att köra cpu:n i 1100 mhz för att datorn skulle botta, men eftersom jag inte kunde så mycket om datorer då så är jag nu ganska säker på att när jag ställde in cpu:n på 1100mhz så ställdes minnen in på en lägre fsb så det var nog moderkortet som inte gillade minnet.
Men som sagt så kunde inte jag så mycket om datorer då så jag skickade tillbaks datorn och skrev att det var fel på den och fick en ny och betalade lite emelan och den funkar nästan fint med minnet.
Så prova att bara köra minnet i lägre fsb, och funkar datorn fint då så får du nog testa med ett lite bättre minne.
Men funkar det inte med ett annat minne så kanske du har fått mitt gamla moderkort som jag skickade tillbaks till datorbutiken