Behöver hjälp med att tolka en paragraf i TFS 2012:44 (uppkörning)

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp med att tolka en paragraf i TFS 2012:44 (uppkörning)

Hej

Länk till dokument: Transportstyrelsen 2012:44

Finns det några körskolelärare eller jurister här?
Har ett barn till en bekant som ska köra upp för B och senare för BE, hen har svårt att komma ihåg alla punkter på säkerhetskontrollen och jag gav som förslag att ta med en checklista så man inte missar något.

Då fick jag veta att de blivit informerade att man inte får ha checklista vid uppkörningen, tänkte att det kan väl inte stämma, så efter lite googlande där en del påstår att man inte får ha det andra att man får, så begav jag mig till de som borde ha koll nämligen transportstyrelsen.

Efter lite sökande hittade jag detta i TFS 2012:44
33 § Om den sökande använder en checklista för säkerhetskontrollen, får
den inte innehålla anvisningar för hur kontrollen ska genomföras.

Det tolkar jag som att man får ha en checklista så länge den inte innehåller instruktioner om HUR man kontrollerar t.ex bromsarna, men man får ha en lista där det står t.ex Kontrollera bromsarna.

Vad är det som gäller här, får man ha en cheklista eller inte?

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Bussovi_ by XHI
Skrivet av Orisons:

Hej

Länk till dokument: Transportstyrelsen 2012:44

Finns det några körskolelärare eller jurister här?
Har ett barn till en bekant som ska köra upp för B och senare för BE, hen har svårt att komma ihåg alla punkter på säkerhetskontrollen och jag gav som förslag att ta med en checklista så man inte missar något.

Då fick jag veta att de blivit informerade att man inte får ha checklista vid uppkörningen, tänkte att det kan väl inte stämma, så efter lite googlande där en del påstår att man inte får ha det andra att man får, så begav jag mig till de som borde ha koll nämligen transportstyrelsen.

Efter lite sökande hittade jag detta i TFS 2012:44
33 § Om den sökande använder en checklista för säkerhetskontrollen, får
den inte innehålla anvisningar för hur kontrollen ska genomföras.

Det tolkar jag som att man får ha en checklista så länge den inte innehåller instruktioner om HUR man kontrollerar t.ex bromsarna, men man får ha en lista där det står t.ex Kontrollera bromsarna.

Vad är det som gäller här, får man ha en cheklista eller inte?

Checklistan gäller inte bara för högre behörighet som C och D? För det gjorde det när jag tog D-kortet.

Jag har aldrig hört talas om att man ska få ha med sig en checklista för B eller BE. Känns otroligt med det.
På B är det lätt för man får kolla någon enstaka grej. T.ex "kolla däcken." "kolla så torkarna och spolarvätskan funkar."

BE utgår de ifrån att man kan mer och då ska man kunna hela säkerhetskontrollen för bilen och släpet. Går man till en skola så gås detta igenom grundligt så man inte missar något.

Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk

Gammalt dokument som tusan du länkade till, hade de inte vänstertrafik på den tiden? Min poäng är lite ej på gamla dokument, regler ändras. När jag tog uppkörning skulle man ej sparka på däck eller liknande. Typ endast kolla belysning ute.

På följande sida står:
https://www.trafikverket.se/korkort/yrkesprov/kortester/
Du kommer få göra en fullständig säkerhetskontroll. Förarprövaren kan ställa frågor till dig under och efter kontrollen. Du får inte använda något hjälpmedel, till exempel checklista.

För att vara mer säker så fråga en körskola. Oavsett så ger det ett litet osäkert intryck som kan påverka.. Samtidigt när man är där i läget inför uppkörningen så är det enkelt att glömma något.
Observera att även om du frågar en körskola så kan de bara ge råd och behöver ej ha rätt. Men jag tycker detta är en fråga som de borde kunna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Gammalt dokument som tusan du länkade till, hade de inte vänstertrafik på den tiden? Min poäng är lite ej på gamla dokument, regler ändras. När jag tog uppkörning skulle man ej sparka på däck eller liknande. Typ endast kolla belysning ute.

Jag försökte hitta en nyare källa, men hittade bara tillägg och revisioner av dokumentet, den aktuella paragrafen verkar doch aldrig ha reviderats.....vad jag kunde hitta.

Visa signatur

StoppaCopySwede

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bussović:

Checklistan gäller inte bara för högre behörighet som C och D? För det gjorde det när jag tog D-kortet.

Jag har aldrig hört talas om att man ska få ha med sig en checklista för B eller BE. Känns otroligt med det.
På B är det lätt för man får kolla någon enstaka grej. T.ex "kolla däcken." "kolla så torkarna och spolarvätskan funkar."

BE utgår de ifrån att man kan mer och då ska man kunna hela säkerhetskontrollen för bilen och släpet. Går man till en skola så gås detta igenom grundligt så man inte missar något.

Titeln på dokumentet är ju "Transportstyrelsens föreskrifter om förarprov, utökad behörighet B;" Så jag tolkar det som att den åtminstone gäller för just utökat B....sen kan det ju ha ändrats, dokumentet är väl från 2012...

Visa signatur

StoppaCopySwede

Permalänk
Bussovi_ by XHI
Skrivet av Orisons:

Titeln på dokumentet är ju "Transportstyrelsens föreskrifter om förarprov, utökad behörighet B;" Så jag tolkar det som att den åtminstone gäller för just utökat B....sen kan det ju ha ändrats, dokumentet är väl från 2012...

Jag tog BE-behörigheten förra året och hörde inget om det. Har även utbildat i det (är utbildad trafiklärare men uppsagd pga arbetsbrist) så jag borde ha hört om det om det nu stämmer.

Som någon annan sagt så kan det vara något gammalt som tagits bort på senare år, därav inget som jag har hört talas om.

Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bussović:

Jag tog BE-behörigheten förra året och hörde inget om det. Har även utbildat i det (är utbildad trafiklärare men uppsagd pga arbetsbrist) så jag borde ha hört om det om det nu stämmer.

Som någon annan sagt så kan det vara något gammalt som tagits bort på senare år, därav inget som jag har hört talas om.

Absolut, tror egentligen att det nog är så. Men iallafall jag tog tag i saken och mejlade in dokumentet till trafikverket. De lär ju veta om den paragrafen är aktuell fortfarande. Får se vad de svarar...

Visa signatur

StoppaCopySwede

Permalänk
Medlem

Det är alltid den konsoliderade versionen man vill ha, eftersom den ger helhetsbilden. Egentligen är det antagligen ändringshistoriken som är juridiskt giltig, med lite tur stämmer de överens.

Sånt här gör det ju inte heller direkt lättare:

Citat:

Problem med konsoliderade versioner
Vi har för tillfället problem med att gamla konsoliderade versioner av föreskrifter återpubliceras på vår webb. Felet är sporadiskt återkommande och vi jobbar för en lösning av problemet.

Om du upptäcker att en gammal konsoliderad version är publicerad så brukar den rätta versionen dyka upp dagen efter. Du kan testa att uppdatera sidan efter att du har öppnat en konsoliderad version, det fungerar i en del fall.

Behörighet B, ej utökad: https://www.transportstyrelsen.se/sv/om-oss/dina-rattigheter-...

Behörighet B, utökad: https://www.transportstyrelsen.se/sv/om-oss/dina-rattigheter-...

Notera att de konsoliderade PDF:erna anger vilka ändringar som är införda. Vilket PDF:en du länkar till inte gör.

Sakfrågan skiter jag i. Men när jag jobbat på myndighet har det förekommit att icke-jurister har killgissat (käringgissat faktiskt, det är ju myndigheter vi pratar om) och sedan har en felaktig tolkning spritt sig ryktesvis. Gå alltid till källan och lita aldrig på någon som inte kallar sig jurist. Lita inte heller på någon som kallar sig jurist och inte för ett juridiskt resonemang med tydliga paragrafhänvisningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bussović:

Det här är svaret jag fick från Trafikverket, bara för intresse.

"Hej!

Du får ha en checklista till säkerhetskontrollen vid körprov för B96.
En checklista får innehålla olika moment som man behöver kolla under en säkerhetskontroll, dock inte hur dessa genomförs.

Önskar dig en fortsatt bra dag!"

Så det verkar vara det som gäller

Visa signatur

StoppaCopySwede