Permalänk
Medlem

extra sata ssd

Hej!
Mitt barnbarn har en Asus Rog Strix G15DH(Ryzen 5 3600, RTX 2060super, AMD B450 m.kort, en ssd m.2 512 gb) och börjar ha ont i utrymmen. Vi är inte så datorkuniga,har kollat på olika sidor och undrar(eftersom den enda m.2 platsen är upptagen) går det bra med extra sata ssd cca 1tb som skulle användas bara för spel lagring? Dem flesta rekommenderar Samsung 870EVO men känns lite för dyrt. Vad tror ni om: Crucial BX500, Kingston A400, PNY cs 900),alla är runt 1tb och kostar halva priset än Samsung.
Hur stor påverkan har extra ssd på själva spelet om dem används bara för spel lagring.Tack!

Permalänk
Hedersmedlem

Det skulle gå bra att sätta i en SATA SSD extra. Man måste manuellt styra om spelen när de installeras, alternativt flytta standardsökvägen så att alla nya spel installeras på den nya SSDn. Det påverkar vanligtvis inte spel och annat som redan är installerade. Spelen kommer så klart att laddas långsammare från en långsammare disk, så de spel som han/hon spelar mest kanske man ska ha kvar på den ursprungliga hårddisken.

Jag tycker man kan köpa nästan vilken SSD som helst. Är huvudsyftet lagring så gör det kanske inget ifall den är lite långsammare än den skulle kunnat vara. Nästan vilken SSD som helst kommer vara snabbare än mekaniska hårddiskar. Alla de tre du nämner är ok. Jag köpte nyligen själv en stor 2TB PNY-SSD. Jag känner igen märket och den var billig.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Nackdelen med de billigare SSDerna är att de saknar dram-cache, vilket kan göra dem riktigt sega efter ett tag och börjar bli fulla. Kan vara så att det påverkas/märks mer om man har en som OS disk jämfört som extra speldisk, men det låter jag vara osagt.

Kan dock inte rekommendera Kingston A400 disken, då jag och andra här på forumet har varit med att de helt plötsligt stendör/blir oanvändbar.

Permalänk
Skrivet av loefet:

Nackdelen med de billigare SSDerna är att de saknar dram-cache, vilket kan göra dem riktigt sega efter ett tag och börjar bli fulla. Kan vara så att det påverkas/märks mer om man har en som OS disk jämfört som extra speldisk, men det låter jag vara osagt.

Kan dock inte rekommendera Kingston A400 disken, då jag och andra här på forumet har varit med att de helt plötsligt stendör/blir oanvändbar.

vill minnas att den dessutom har problem med win 11 24h2 uppdateringen och behöver en firmware fix för att fungera ok.

kan ha blandat ohop det med någon annan dock är lite osäker.

Skrivet av cimbula:

Hej!
Mitt barnbarn har en Asus Rog Strix G15DH(Ryzen 5 3600, RTX 2060super, AMD B450 m.kort, en ssd m.2 512 gb) och börjar ha ont i utrymmen. Vi är inte så datorkuniga,har kollat på olika sidor och undrar(eftersom den enda m.2 platsen är upptagen) går det bra med extra sata ssd cca 1tb som skulle användas bara för spel lagring? Dem flesta rekommenderar Samsung 870EVO men känns lite för dyrt. Vad tror ni om: Crucial BX500, Kingston A400, PNY cs 900),alla är runt 1tb och kostar halva priset än Samsung.
Hur stor påverkan har extra ssd på själva spelet om dem används bara för spel lagring.Tack!

PNY saknar cache
Bx 500 saknar cache
A400 saknar cache
870 evo har cache

sen hur pass stor skillnad det gör för spel har jag ingen koll på då det generellt mer handlar om accesstid och den brukar inte påverkas något nämnvärt av cachen men vet att skriv och läshastigheterna går mer eller mindre ner till krypfart när ssd´n börjar bli full på diskar som saknar den samt att stora filöverföringar till/från kan generellt ta ganska mycket längre tid jämfört med en disk som har cache även när den är tom.

diskarna är billiga av en anledning och den är för att de är ganska meh visst de fungerar men räkna inte med några blixtrande hastigheter om det behövs flyttas större mängder filertill eller från den direkt även om dess burst hastighet är ungefär den samma som en med cache.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Nja, stämmer inte för min del, är väl mer viktigt med dram cache om man ska installera windows då är det mer ett måste men för att bara installera och köra spel är det lugnt. Ssds ska man oavsett inte helst fylla till max det mår dom inte så bra av oavsett

Permalänk
Medlem

DRAM cache är relevant vid stora mängder skrivning av data över kort tid, som t.ex. när du ska installera stora spel. Men då får man vänta lite. Det ska inte spela nån roll när du läser eller spelar från disken.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM